C.D.11 Transfer Pricing
Indhold
Dette afsnit handler om
- Armslængdeprincippet i LL (ligningsloven) § 2 (C.D.11.1)
- Armslængdeprincippet og OECD's Transfer Pricing Guidelines (C.D.11.2 Armslængdeprincippet og OECD´s Transfer Pricing Guidelines)
- Identifikation, fastlæggelse og anerkendelse af kontrollerede transaktioner(C.D.11.3)
- Transfer pricing-metoder (C.D.11.4 Transfer pricing-metoder)
- Sammenlignelighedsanalyse (C.D.11.5 Sammenlignelighedsanalyse)
- Armslængdeprincippet i relation til immaterielle aktiver (C.D.11.6 Armslængdeprincippet i relation til immaterielle aktiver)
- Armslængdeprincippet i relation til omstruktureringer (C.D.11.7 Armslængdeprincippet i relation til omstruktureringer (Business Restructurings))
- Armslængdeprincippet i relation til serviceydelser (C.D.11.8 Armslængdeprincippet i relation til serviceydelser)
- Armslængdeprincippet i relation til CCA'er (C.D.11.9 Armslængdeprincippet i relation til CCA'er)
- Armslængdeprincippet i relation til finansielle transaktioner (C.D.11.10 Armslængdeprincippet i relation til finansielle transaktioner)
- Armslængdeprincippet i relation til faste driftssteder (C.D.11.11 Armslængdeprincippet i relation til faste driftssteder)
- Oplysningspligt (C.D.11.12 Oplysningspligten efter SKL § 38)
- Transfer pricing dokumentationspligt og land for land-rapporteringspligt (C.D.11.13 Transfer pricing dokumentationspligt og land for land-rapporteringspligt)
- Ansættelsesfrist for transfer pricing-sager (C.D.11.14 Ansættelsesfrist for transfer pricing-sager)
- Hvordan undgås transfer pricing-dobbeltbeskatning (C.D.11.15 Hvordan undgås transfer pricing-dobbeltbeskatning)
- Sekundære justeringer og betalingskorrektion (C.D.11.16 Sekundære justeringer og betalingskorrektion)
Se også
>OECD’s vejledning om TP-implikationer af COVID-19
OECD har i december 2020 udgivet en særvejledning om fortolkning af armslængdeprincippet i forhold til en række COVID-19 relaterede problemstillinger. OECD’s Transfer Pricing Guidelines vil forsat danne grundlag for transfer pricing-analysen i årene under COVID-19-pandemien. I særvejledning fortolkes OECD’s Transfer Pricing Guidelines på fire overordnede områder, der vurderes at være særligt relevante:
-
- Sammenlignelighedsanalysen (omtalt under C.D.11.5 Sammenlignelighedsanalyse og C.D.11.5.7 Udvælgelse af de mest sammenlignelige uafhængige transaktioner eller aktiviteter)
- Tab og COVID-19-specifikke omkostninger (omtalt under C.D.11.3.3.1 Betydningen af vedvarende tab)
- Offentlige støtteordninger (omtalt under C.D.11.3.3.2 Betydningen af offentlig regulering)
- Advance Pricing Arrangements (omtalt under C.D.11.15.3 Advance Pricing Arrangements)
<
Læs også:
I Østre Landsret findes der 3 dommere, der har deltaget i henholdsvis 23, 28 og 37 skattesager, og som aldrig har givet en skatteyder medhold i noget, hverken helt eller delvis.
,, Rigsrevisionens undersøgelse har vist, at der i knap halvdelen af klagesagerne ikke findes dokumentation for den afgørelse, som SKAT har truffet, og at et af hovedprincipperne inden for forvaltningsretten - officialprincippet - er tilsidesat. Det er i sådanne sager ikke muligt at vurdere, om SKAT har taget saglige hensyn i klagebehandlingen.
Rigsrevisionens beretning om den offentlige ejendomsvurdering, august 2013
Værelsesudlejning (hus og ejerlejlighed)
Værelsesudlejning (andelsbolig)
Skattefri avance ved salg af hus
Skattefri avance ved salg af ejerlejlighed
Erhvervsmæssig sommerhusudlejning
Registreringsafgift for nye og brugte motorkøretøjer
Registreringsafgift ved indførsel af brugt bil