Til forside TAX.DK - skat & afgift
Børnebidrag

Normalbidraget udgøres af summen af et grundbeløb og et tillæg,1) og reguleres én gang om året pr. 1. januar.2) Normalbidraget er (2023: 18.000 kr.; 2022: 17.520 kr.) for hele året. Heraf udgør grundbeløbet (2023: 15.936 kr.; 2022: 15.516 kr.), mens tillægget udgør (2023: 2.064 kr.; 2022: 2.004 kr.)3)

Fradrag for børnebidrag

Børnebidrag som følge af separation, skilsmisse eller faktisk samlivsophævelse, eller til børn uden for ægteskab, kan indtil barnets fyldte 18. år fradrages for den dels vedkommende, der overstiger tillægget på (2023: 2.064 kr.; 2022: 2.004 kr.)4)

Børnebidrag kan fradrages, hvad enten bidraget er fastsat af en offentlig myndighed eller ved aftale mellem parterne.5) Hvor der blot er tale om faktisk samlivsophævelse, kan der alene fradrages børnebidrag, som er fastsat eller godkendt af det offentlige.6)

Fælles forældremyndighed er ikke til hinder for fradrag.7) Fradragsret for børnebidrag afskæres kun, hvis barnet har fast opholdsted (bopæl) hos bidragyderen.8)

Såfremt man har flere børn, og disse kommer til at bo hos hver sin forældre, er der mulighed for at aftale krydsende børnebidrag, således at begge forældre får et fradrag. Man skal dog i den forbindelse være opmærksom på, at man næppe vil få anerkendt fradraget, såfremt de gensidige børnebidrag står i misforhold til parternes økonomiske kår.9)

Det er en betingelse for at der kan tages fradrag, at der er sket indberetning til SKAT af børnebidraget.10)

Skat af børnebidrag

Den del af et børnebidrag, som overstiger det fastsatte normalbidrag, beskattes hos barnet.11)


1) Jf. lov om børnetilskud og forskudsvis udbetaling af børnebidrag § 14.
2) Jf. lov om børnetilskud og forskudsvis udbetaling af børnebidrag § 25 a.
3) Jf. familieretshuset.dk.
4) Jf. ligningslovens § 10, stk. 2, § 11, stk. 2.
5) Jf. Den Juridiske Vejledning pkt. C.A.8.5.2.2. Hvor bidraget åbenbart overstiger, hvad statsamtet ville have fastsat uden en sådan aftale, kan fradragsretten i ekstreme tilfælde begrænses.
6) Jf. ligningslovens § 10, stk. 3.
7) Jf. Ligningsvejledningen pkt. A.F.4.1.
8) Jf. ligningslovens § 10, stk. 1, og § 11, stk. 2.
9) Jf. Den Juridiske Vejledning pkt. C.A.8.5.2.2.
10) Jf. ligningslovens § 10, stk. 5.
11) Jf. ligningslovens § 10, stk. 1, og § 11, stk. 1.

Læs også:
BEREGNER
Med Skatteberegning 2025, kan du beregne skatten for indkomståret 2025. Da skatteberegneren har form af et Excel-regneark, er det muligt at gemme de indtastede oplysninger på din egen computer. Skal du beregne skatten for indkomståret 2024, skal du i stedet benytte Skatteberegning 2024.
,, Det er efter min opfattelse meget beklageligt, at Skattestyrelsen først i forbindelse med min høring og ikke allerede i forbindelse med dine henvendelser til styrelsen foretog en egentlig behandling og vurdering af sagen.
,, Selvom ens aktier faktisk er steget i værdi, står man altså tilbage med en skattegæld, som end ikke kan dækkes af værdien af aktierne på aktiesparekontoen.
BEREGNER
Beregn, hvad regeringens skattereform betyder for din skat: Skattereform 2023.
En lejeindtægt fra udlejning af et værelse til beboelse vil i mange tilfælde være skattefri. Det gælder, uanset om du selv ejer din bolig eller er lejer.
,, Udlejes et sommerhus, som også benyttes privat, vil lejeindtægten ofte være skattefri. I visse tilfælde vil en del af lejen dog skulle beskattes.
,, Selvstændige, der driver deres virksomhed som et ApS eller et A/S, vil således igen kunne få omkostningsgodtgørelse, når en afgørelse fra SKAT indbringes for Landsskatteretten eller de almindelige domstole.
Kommuneskatte­procenterne bliver lagt til grund ved skatteberegningen for indkomståret 2025. Afgørende er, i hvilken kommune man havde bopæl den 5. september 2024.
Oprindeligt ville regeringen sætte grænsen ned til 25%, men efter aftale med de Konservative har regeringen nu stillet forslag til Folketinget om, at grænsen sættes ned til 50%.
BEREGNER
Beregn, hvad det koster dig at sætte arbejdstiden et par timer ned om ugen.
,, Skattemyndighedernes opgave er at forvalte den lovgivning, som gælder på skatteområdet. Ved varetagelsen af denne opgave skal myndighederne opretholde borgernes tillid til, at myndighederne holder sig til lovgrundlaget. Den opretholdes ikke, hvis myndighederne giver skatteyderen en opfattelse af, at en lovbunden afgørelse - f.eks. en skatteansættelse - er genstand for forhandling med SKAT.

,, Rigsrevisionens undersøgelse har vist, at der i knap halvdelen af klagesagerne ikke findes dokumentation for den afgørelse, som SKAT har truffet, og at et af hovedprincipperne inden for forvaltningsretten - officialprincippet - er tilsidesat. Det er i sådanne sager ikke muligt at vurdere, om SKAT har taget saglige hensyn i klagebehandlingen.

Rigsrevisionens beretning om den offentlige ejendomsvurdering, august 2013

Skattesager
Befordring
Rejse
Erhvervsmæssige udgifter
Personalegoder
Lønmodtagere
Virksomheder
Ægteskab og samliv
Børn
Bolig og fast ejendom
Motor
Pension
Aktier og obligationer
Gaver
Arv
Arbejde i udlandet
Flytning til og fra Danmark
Told og afgift
! Materialet på TAX.DK har alene til formål at informere generelt om udvalgte retsregler. Har du behov for at træffe beslutning om, hvorvidt - og i givet fald hvordan - du skal handle i et konkret tilfælde, bør du altid søge bistand hos en skatterådgiver eller anmode om et bindende svar fra SKAT.