G.A.3.4.2.5.3 Skifterettens rolle
Indhold
Dette afsnit omhandler skifterettens rolle i forbindelse med mødet om rekonstruktionsforslaget.
Afsnittet indeholder:
- Skifteretten skal stadfæste rekonstruktionsforslaget før det er gyldigt
- Tilfælde hvor skifteretten skal nægte at stadfæste rekonstruktionsforslaget
- Tilfælde hvor skifteretten kan nægte at stadfæste rekonstruktionsforslaget
- ·Kære af skifterettens stadfæstelse
Skifteretten skal stadfæste rekonstruktionsforslaget før det er gyldigt
Det vedtagne rekonstruktionsforslag er ikke gyldigt, før skifteretten har stadfæstet det. Se konkurslovens § 13 e, stk. 1.
Indsigelse mod en stadfæstelse af rekonstruktionsforslaget skal fremsættes senest i det møde, hvor der stemmes om rekonstruktionsforslaget. Skifteretten kan give en kort frist til nærmere begrundelse af indsigelsen. Se konkurslovens § 13 e, stk. 2.
Tilfælde hvor skifteretten skal nægte at stadfæste rekonstruktionsforslaget
Skifteretten skal nægte at stadfæste et rekonstruktionsforslag i følgende situationer:
- Hvis fejl ved fremgangsmåden under behandlingen af rekonstruktionsforslaget eller ufuldstændighed i de tilvejebragte oplysninger må antages at have haft væsentlig betydning for resultatet af stemmeafgivningen, se konkurslovens § 13 e, stk. 3, nr. 1
- Hvis rekonstruktionsforslaget indeholder bestemmelse om tvangsakkord, der ikke er forenelig med konkurslovens § 10 a, eller forslaget i øvrigt er i strid med loven, se konkurslovens § 13 e, stk. 3, nr. 2, eller
- Hvis skyldneren eller tredjemand for at indvirke på afstemningen har tilsagt nogen fordringshaver fordele uden for rekonstruktionen. Se konkurslovens § 13 e, stk. 3, nr. 3.
I det tilfælde, der er nævnt i nr. 3, kan skifteretten udsætte sin afgørelse, indtil rekonstruktionsforslaget har været underkastet en ny afstemning inden for fristen i konkurslovens § 13, stk. 1, eller en eventuel forlænget frist efter konkurslovens § 13 a. Se konkurslovens § 13 e, stk. 4.
Skifteretten skal nægte at stadfæste et rekonstruktionsforslag, hvis skyldner er en fysisk person og hvis skylder ikke ville kunne opnå gældssanering som følge af groft uforsvarlig forretningsførelse eller strafbare forhold. Se konkurslovens § 13 e, stk. 5, nr. 1, der affattes ved § 1, nr. 26 i lov nr. 896 af 21/06/2022 om ændring af konkursloven.
Skifteretten skal nægte at stadfæste et rekonstruktionsforslag, hvis det medfører, at fordringshaverne bliver dårligere stillet end de var blevet under en konkursbehandling. Se konkurslovens § 13 e, stk. 6, 1. pkt., der affattes ved § 1, nr. 27 i lov nr. 896 af 21/06/2022 om ændring af konkursloven.
Der skal være tale om en konkret helhedsvurdering af, hvilken dividende der kan forventes opnået i tilfælde af en konkurs.
Endelig skal skifteretten nægte at stadfæste rekonstruktionsforslaget, hvis følgende betingelser alle opfyldt:
- Forslaget indeholder bestemmelse om tvangsakkord,
- Skyldner er en fysisk person, der ikke udøver erhvervsmæssig virksomhed,
- Det samlede beløb, som skyldner skal betale ifølge rekonstruktionsforslaget, er mindre end det samlede beløb som skyldner ville skulle betale i tilfælde af en gældssanering.
Se konkurslovens § 13 e, stk. 6, der affattes ved § 1, nr. 27 i lov nr. 896 af 21/06/2022 om ændring af konkursloven.
Tilfælde hvor skifteretten kan nægte at stadfæste rekonstruktionsforslaget
Skifteretten kan nægte at stadfæste et rekonstruktionsforslag, hvis skyldner er en fysisk person og hvis skyldner ikke ville kunne opnå gældssanering som følge af uforsvarlige handlinger i økonomiske anliggender eller erstatningspådragende forhold. Se konkurslovens § 13 e, stk. 5, nr. 2.
Betinget stadfæstelse
Skifteretten kan betinge stadfæstelsen af, at skyldneren undergiver sig tilsyn af rekonstruktøren. Tilsynet skal påse, at skyldneren overholder vilkårene for rekonstruktionen og ikke bliver ude af stand til dette på grund af sin forretningsførelse eller sit forbrug. Tilsynet kan med dette formål for øje give skyldneren særlige anvisninger. Skyldneren skal give tilsynet alle fornødne oplysninger. Hvis skyldneren bringer fordringshavernes ret i fare, skal tilsynet give indberetning om dette til skifteretten, der ved indkaldelse til møde eller på anden måde gør fordringshaverne bekendt med indberetningen. Se konkurslovens § 13 e, stk. 7, der tidligere var stk. 6, men er ændret til stk. 7 ved § 1, nr. 26 i lov nr. 896 af 21/06/2022 om ændring af konkursloven.
Hvis skyldnerens bo tages under konkursbehandling samtidig med rekonstruktionsbehandlingens ophør, er konkurslovens § 13 e, stk. 7, ikke relevant. Konkurslovens § 13 e, stk. 7, vil derfor i praksis kun være relevant, hvis rekonstruktionsforslaget indeholder en bestemmelse om tvangsakkord.
Kære af skifterettens stadfæstelse
Skifterettens stadfæstelse eller nægtelse af stadfæstelse af rekonstruktionsforslaget kan kæres til landsretten. Se konkurslovens § 248, stk. 2. Fristen for dette er to uger. Se konkurslovens § 251, stk. 1.
Læs også:
Med Skatteberegning 2023, kan du beregne skatten for indkomståret 2023. Da skatteberegneren har form af et Excel-regneark, er det muligt at gemme de indtastede oplysninger på din egen computer. Skal du beregne skatten for indkomståret 2022, skal du i stedet benytte Skatteberegning 2022.
,, Advokat Tommy V. Christiansen har gjort gældende, at der på intet tidspunkt rejses kritik af klienten, og at klienten selv må tage stilling til, hvorvidt der er grundlag for en reaktion og i givet fald må anlægge en injuriesag.
En lejeindtægt fra udlejning af et værelse til beboelse vil i mange tilfælde være skattefri. Det gælder, uanset om du selv ejer din bolig eller er lejer.
,, I de løbet af de nævnte tre år har Østre Landsret afsagt i alt 162 domme i skattesager. I disse har den skattepligtige fået helt eller delvis medhold i 19 af sagerne. Det svarer til, at de skattepligtige har tabt 88% af sagerne.I Østre Landsret findes der 3 dommere, der har deltaget i henholdsvis 23, 28 og 37 skattesager, og som aldrig har givet en skatteyder medhold i noget, hverken helt eller delvis.
,, I en artikel i Berlingske Tidende afviser Dommerforeningens formand, at der er behov for specialisering ved domstolene.
,, Skattemyndighedernes opgave er at forvalte den lovgivning, som gælder på skatteområdet. Ved varetagelsen af denne opgave skal myndighederne opretholde borgernes tillid til, at myndighederne holder sig til lovgrundlaget. Den opretholdes ikke, hvis myndighederne giver skatteyderen en opfattelse af, at en lovbunden afgørelse - f.eks. en skatteansættelse - er genstand for forhandling med SKAT.
SKAT er pr. 1. juli 2018 blevet splittet op i 7 styrelser: Skattestyrelsen, Toldstyrelsen, Vurderingsstyrelsen, Gældsstyrelsen, Motorstyrelsen, Udviklings- og Forenklingsstyrelsen samt Administrations- og Servicestyrelsen.
,, Udlejes et sommerhus, som også benyttes privat, vil lejeindtægten ofte være skattefri. I visse tilfælde vil en del af lejen dog skulle beskattes.
,, Selvstændige, der driver deres virksomhed som et ApS eller et A/S, vil således igen kunne få omkostningsgodtgørelse, når en afgørelse fra SKAT indbringes for Landsskatteretten eller de almindelige domstole.
Kommuneskatteprocenterne bliver lagt til grund ved skatteberegningen for indkomståret 2023. Afgørende er, i hvilken kommune man havde bopæl den 5. september 2022.
,, Rigsrevisionens undersøgelse har vist, at der i knap halvdelen af klagesagerne ikke findes dokumentation for den afgørelse, som SKAT har truffet, og at et af hovedprincipperne inden for forvaltningsretten - officialprincippet - er tilsidesat. Det er i sådanne sager ikke muligt at vurdere, om SKAT har taget saglige hensyn i klagebehandlingen.
Rigsrevisionens beretning om den offentlige ejendomsvurdering, august 2013
Værelsesudlejning (hus og ejerlejlighed)
Værelsesudlejning (andelsbolig)
Skattefri avance ved salg af hus
Skattefri avance ved salg af ejerlejlighed
Erhvervsmæssig sommerhusudlejning
Registreringsafgift for nye og brugte motorkøretøjer
Registreringsafgift ved indførsel af brugt bil



