A.B.4.3.3 Angivelse og betaling af lønsumsafgift efter metode 1, 2 og 3
Indhold
Dette afsnit handler om angivelse og betaling af lønsumsafgift efter metode 1, 2 og 3.
Opgørelse af lønsumsafgiften efter metode 1, 2 og 3 er beskrevet i afsnit D.B.4.3 Undtagelse metode 1: Organisationer, fonde, foreninger, spil og visse offentlige virksomheder LAL § 4, stk. 2, nr. 2-3 og § 5, stk. 5, D.B.4.4 Undtagelse metode 2: Den finansielle sektor LAL § 4, stk. 2, nr. 1 og D.B.4.5 Undtagelse metode 3: Udgivelse og import af aviser LAL § 4, stk. 5.
Afsnittet indeholder:
- Angivelsespligt
- Opgørelsesperiode
- Angivelsesfrist
- Betalingsfrist
Angivelsespligt
Virksomheder skal angive afgiftsgrundlaget og afgiftens størrelse efter udløbet af hver opgørelsesperiode. Se LAL (lønsumsafgiftsloven) § 6, stk. 3.
Opgørelsesperiode
Opgørelsesperioden er kvartalet, hvis lønsumsafgiften er opgjort efter metode 1 og 3.
Opgørelsesperioden er kalendermåneden, hvis afgiften er opgjort efter metode 2. Se LAL (lønsumsafgiftsloven) § 6, stk. 1-2 og OPKL § 2, stk. 1.
Angivelsesfrist
Angivelsen af lønsumsafgift skal indgives til SKAT senest den 15. i den første måned efter udløbet af afregningsperioden. Se OPKL § 2, stk. 2.
Hvis den sidste rettidige angivelsesdag er en lørdag, søndag eller helligdag, anses den nærmest følgende hverdag som sidste rettidige angivelsesdag. Se OPKL § 2, stk. 3.
Betalingsfrist
Lønsumsafgift forfalder til betaling den 1. i den måned, hvor angivelsen skal indgives, og skal indbetales senest samtidig med angivelsesfristens udløb. Se OPKL § 2, stk. 4.
Betalingen sker via skattekontoen. Reglerne for skattekontoen er beskrevet i afsnit A.B.4.5 Betaling og tilbagebetaling af skatter og afgifter via én skattekonto.
Læs også:
I Østre Landsret findes der 3 dommere, der har deltaget i henholdsvis 23, 28 og 37 skattesager, og som aldrig har givet en skatteyder medhold i noget, hverken helt eller delvis.
,, Rigsrevisionens undersøgelse har vist, at der i knap halvdelen af klagesagerne ikke findes dokumentation for den afgørelse, som SKAT har truffet, og at et af hovedprincipperne inden for forvaltningsretten - officialprincippet - er tilsidesat. Det er i sådanne sager ikke muligt at vurdere, om SKAT har taget saglige hensyn i klagebehandlingen.
Rigsrevisionens beretning om den offentlige ejendomsvurdering, august 2013
Værelsesudlejning (hus og ejerlejlighed)
Værelsesudlejning (andelsbolig)
Skattefri avance ved salg af hus
Skattefri avance ved salg af ejerlejlighed
Erhvervsmæssig sommerhusudlejning
Registreringsafgift for nye og brugte motorkøretøjer
Registreringsafgift ved indførsel af brugt bil