Hongkong | Lov nr. 971 af 4. december 2002 til lov om dansk tiltrædelse af artikel 10 (undgåelse af dobbeltbeskatning) i luftfartsoverenskomst af 14. marts 2000 mellem Danmark og Hongkong. Bestemmelsen fik virkning med tilbagevirkende kraft fra 1. januar 1997.
Lov nr. 1183 af 12. december 2005 om indgåelse af dobbeltbeskatningsaftale med Hongkong, for så vidt angår skibsfart. Aftalen træder i kraft den 16. december 2005 og har virkning for indkomstår der begynder den 1. januar 2005 eller senere.
I aftalen er defineret den række generelle begreber, som anvendes i aftalen, og som overalt i aftalen har den anførte betydning. Definitionen af »Danmark« omfatter ikke Færøerne og Grønland, da skatteområdet i disse dele af riget er et hjemmestyreanliggende. Udtrykket »international trafik« er defineret som i OECD-modellen, bortset fra at lufttransport ikke er medtaget.
Udtrykket »person« er defineret som en fysisk person, et selskab og enhver anden sammenslutning af personer og for så vidt angår Hong Kong tillige et interessentskab. Efter skattelovgivningen i Hong Kong betragtes et interessentskab som et selskab, hvorimod et interessentskab efter dansk lovgivning er transparent. Herved forstås, at det ikke er interessentskabet som sådant, der er skattepligtigt, men de enkelte interessenter.
En dansk interessent i et interessentskab i Hong Kong vil hermed efter dansk lovgivning være skattepligtig af sin andel i interessentskabets overskud, uanset om indkomsten udloddes til den pågældende eller ej. Hvis interessentskabet har betalt (selskabs)skat i Hong Kong, vil den danske interessent få nedslag (»credit«) i den danske skat for sin del af den skat, som interessentskabet har betalt i Hong Kong, således at dobbeltbeskatning undgås. Eventuelle senere udlodninger fra interessentskabet i Hong Kong til den danske interessent medfører ikke beskatning i Danmark, da indkomsten allerede er blevet beskattet hos den danske interessent.
Endelig er udtrykket »kompetent myndighed« defineret. Det fastsættes, at medmindre andet følger af sammenhængen, skal alle udtryk, som ikke er defineret i aftalen, have den betydning, som de har i skattelovgivningen hos den part, der skal anvende overenskomsten.
Efter bestemmelserne kan fortjeneste ved skibsfartsvirksomhed i international trafik kun beskattes dér, hvor rederiet er hjemmehørende. Fortjeneste ved skibsfartsvirksomhed omfatter tillige fortjeneste ved time-charter (udleje af skib med besætning) og bareboat-charter (udleje af skib uden besætning), i sidstnævnte tilfælde dog kun, når udlejningen sker i tilknytning til skibsfartsvirksomhed i international trafik.
Fortjeneste ved anvendelse, rådighedsstillelse eller udlejning af containere er også omfattet, når det sker i tilknytning til skibsfartsvirksomhed i international trafik. Det samme gælder fortjeneste ved salg af billetter m.v. og ved levering af tjenesteydelser i forbindelse hermed. Renter af midler, som har direkte tilknytning til sådan virksomhed, er også omfattet.
Ovennævnte bestemmelser gælder også ved deltagelse i en pool, et forretningsfællesskab eller en international driftsorganisation. Endelig kan fortjeneste ved afhændelse af skibe, som anvendes i international trafik, eller løsøre (herunder containere) knyttet til driften af sådanne skibe kun beskattes dér, hvor rederiet er hjemmehørende. |
|
|
|
Kilde: Ligningsvejledningen/Den Juridiske Vejledning |
|
|
Læs også:
Lej et værelse ud i din bolig |
|
En lejeindtægt fra udlejning af et værelse til beboelse vil i mange tilfælde være skattefri. Det gælder, uanset om du selv ejer din bolig eller er lejer.
|
|
|
|
Dommerne i Østre Landsret lader næsten altid skattemyndighederne vinde over den skattepligtige |
|
,, I de løbet af de nævnte tre år har Østre Landsret afsagt i alt 162 domme i skattesager. I disse har den skattepligtige fået helt eller delvis medhold i 19 af sagerne. Det svarer til, at de skattepligtige har tabt 88% af sagerne.
I Østre Landsret findes der 3 dommere, der har deltaget i henholdsvis 23, 28 og 37 skattesager, og som aldrig har givet en skatteyder medhold i noget, hverken helt eller delvis. |
|
|
|
Folketingets Ombudsmand kritiserer SKAT |
|
,, Skattemyndighedernes opgave er at forvalte den lovgivning, som gælder på skatteområdet. Ved varetagelsen af denne opgave skal myndighederne opretholde borgernes tillid til, at myndighederne holder sig til lovgrundlaget. Den opretholdes ikke, hvis myndighederne giver skatteyderen en opfattelse af, at en lovbunden afgørelse - f.eks. en skatteansættelse - er genstand for forhandling med SKAT. |
|
|
|
SKAT er blevet splittet op |
|
,, SKAT er pr. 1. juli 2018 blevet splittet op i 7 styrelser: Skattestyrelsen, Toldstyrelsen, Vurderingsstyrelsen, Gældsstyrelsen, Motorstyrelsen, Udviklings- og Forenklingsstyrelsen samt Administrations- og Servicestyrelsen. |
|
|
|
Udlejning af sommerhus |
|
,, Udlejes et sommerhus, som også benyttes privat, vil lejeindtægten ofte være skattefri. I visse tilfælde vil en del af lejen dog skulle beskattes. |
|
|
|
Omkostningsgodtgørelse til selskaber |
|
,, Selvstændige, der driver deres virksomhed som et ApS eller et A/S, vil således igen kunne få omkostningsgodtgørelse, når en afgørelse fra SKAT indbringes for Landsskatteretten eller de almindelige domstole. |
|
|
|
Kommuneskat 2020 |
|
Kommuneskatteprocenterne bliver lagt til grund ved skatteberegningen for indkomståret 2020. Afgørende er, i hvilken kommune man havde bopæl den 5. september 2019. |
|
|
|
|
|