Begrænset skattepligtige betaler statsskat efter den sædvanlige skala og sundhedsbidrag med 8 %, medens der betales kommuneskat med den gennemsnitlige kommunale udskrivningsprocent, som for 2010 er 24 %. Dette gælder dog ikke personer, der er begrænset skattepligtige efter KSL (kildeskatteloven) § 2, stk. 1, nr. 3, (arbejdsudleje), nr. 8 (royalty), § 2, stk. 2 (lønindkomst om bord på dansk skib), idet disse personer betaler en bruttoskat på 30 %, eller personer, der er begrænset skattepligtige efter KSL (kildeskatteloven) § 2, stk. 1, nr. 6, af udbytte.
Personer, der første gang i indkomståret 2008 kan anvende de særlige beskatningsregler i KSL (kildeskatteloven) § 48 E-F, og som i den forbindelse bliver begrænset skattepligtig efter KSL (kildeskatteloven) § 2, stk. 1, nr. 1, kan vælge at blive beskattet med en bruttoskat på hhv. 25% i 3 år eller 33% i 5 år, se afsnit D.B.5 Særlig skatteordning for udenlandske forskere og nøglemedarbejdere m.v..
Skattesatsen for udbytte og royalty kan dog i medfør af en DBO være lavere. Undertiden er Danmark som kildeland afskåret fra at beskatte sådanne indtægter, se afsnit D.E Indgåede overenskomster og aftaler.
For personer, der er skattepligtige hele året efter KSL (kildeskatteloven) § 2, stk. 1, nr. 1 og 9-13, eller stk. 2, 1.-3. pkt., nedsættes de beregnede skatter med skatteværdien af et personfradrag efter PSL (personskatteloven) § 10, stk. 1-2, jf. stk. 5. Dette gælder dog ikke indkomster, der beskattes efter § 9, stk. 1 i lov om beskatning af søfolk eller for personer, der ansøger om opholdstilladelse efter udlændingelovens § 7.
Børnepasningsorlovsydelse berettiger fra og med indkomståret 2006 til personfradrag, jf. KSL (kildeskatteloven) § 2, stk. 1, nr. 12. Dette var ikke tilfældet efter tidligere regler, jf. TfS 1998,640.
Ved lov nr. 221 af 31. marts 2004, der har virkning for indkomståret 2004, kan der ikke indrømmes personfradrag til begrænset skattepligtige personer, hvis indkomstansættelsen omfatter en kortere periode end et år, jf. PSL (personskatteloven) § 10, stk. 5, 2. pkt.
Ved lov nr. 560 af 7. juni 2006 om ændring af PBL (pensionsbeskatningsloven), PSL (personskatteloven) og KSL (kildeskatteloven) blev der, med virkning fra indkomståret 2006, mulighed for, at personer der er begrænset skattepligtige efter KSL (kildeskatteloven) § 2, stk. 1, nr. 1 og 9-13, eller stk. 2, 1.-3. pkt. i en periode der er kortere end et år, kan vælge at få nedsat de beregnede skatter med skatteværdien af et personfradrag. Såfremt der vælges personfradrag, skal der, til brug for skatteberegningen foretages en omregning af delårsindkomsten til den teoretiske helårsindkomst.
Hvis skatteyderen dels har indtægter, der berettiger til personfradrag, og dels andre indtægter, gives der fuldt personfradrag i de samlede beregnede skatter. For begrænset skattepligtige efter kildeskattelovens § 2, stk. 1, nr. 1, (lønmodtagere), er der endvidere mulighed for fradrag efter ligningslovens § 9 F.
Fremførsel af underskud
Retten til af fremføre underskud tilkommer såvel fuldt som begrænset skattepligtige.
Underskud fra et indkomstår med begrænset skattepligt kan - inden for de gældende rammer - fradrages i den skattepligtige indkomst for indkomstår med fuld skattepligt. Tilsvarende kan underskud fra et indkomstår med fuld skattepligt fradrages i indkomsten for et indkomstår med begrænset skattepligt. Ligeledes vil et underskud i en ansættelse som begrænset skattepligtig for en del af et indkomstår kunne modregnes i en positiv ansættelse som fuldt skattepligtig for en anden del af samme indkomstår.
På grund af udrejse blev der foretaget to ansættelser for en skatteyder, som fuldt skattepligtig med negativ indkomst og en som begrænset skattepligtig med positiv indkomst. Der skulle foretages en udligning af indkomsterne i de to skattepligtsperioder, før der kunne blive tale om fremførsel af tidligere års underskud, jf. TfS 1987,385 LSR.
Fremkommer der underskud i en ansættelse, der ikke omfatter et helt indkomstår, er det kun skattepligtsperiodens underskud og ikke underskuddet omregnet til helårsunderskud, der kan bringes til fradrag i de følgende indkomstår, se Ligningsvejledningen almindelig del afsnit A.A.2.3.1.5.
Med Skatteberegning 2020, kan du beregne skatten for indkomståret 2020. Da skatteberegneren har form af et Excel-regneark, er det muligt at gemme de indtastede oplysninger på din egen computer. Skal du beregne skatten for indkomståret 2019, skal du i stedet benytte Skatteberegning 2019.
,, Advokat Tommy V. Christiansen har gjort gældende, at der på intet tidspunkt rejses kritik af klienten, og at klienten selv må tage stilling til, hvorvidt der er grundlag for en reaktion og i givet fald må anlægge en injuriesag.
Advokat Tommy V. Christiansen vil blive afhørt om sine bemærkninger om klienten på et offentligt retsmøde den 15. april 2021.
En lejeindtægt fra udlejning af et værelse til beboelse vil i mange tilfælde være skattefri. Det gælder, uanset om du selv ejer din bolig eller er lejer.
,, I de løbet af de nævnte tre år har Østre Landsret afsagt i alt 162 domme i skattesager. I disse har den skattepligtige fået helt eller delvis medhold i 19 af sagerne. Det svarer til, at de skattepligtige har tabt 88% af sagerne.
I Østre Landsret findes der 3 dommere, der har deltaget i henholdsvis 23, 28 og 37 skattesager, og som aldrig har givet en skatteyder medhold i noget, hverken helt eller delvis.
,, Skattemyndighedernes opgave er at forvalte den lovgivning, som gælder på skatteområdet. Ved varetagelsen af denne opgave skal myndighederne opretholde borgernes tillid til, at myndighederne holder sig til lovgrundlaget. Den opretholdes ikke, hvis myndighederne giver skatteyderen en opfattelse af, at en lovbunden afgørelse - f.eks. en skatteansættelse - er genstand for forhandling med SKAT.
,,SKAT er pr. 1. juli 2018 blevet splittet op i 7 styrelser: Skattestyrelsen, Toldstyrelsen, Vurderingsstyrelsen, Gældsstyrelsen, Motorstyrelsen, Udviklings- og Forenklingsstyrelsen samt Administrations- og Servicestyrelsen.
,, Selvstændige, der driver deres virksomhed som et ApS eller et A/S, vil således igen kunne få omkostningsgodtgørelse, når en afgørelse fra SKAT indbringes for Landsskatteretten eller de almindelige domstole.
Kommuneskatteprocenterne bliver lagt til grund ved skatteberegningen for indkomståret 2020. Afgørende er, i hvilken kommune man havde bopæl den 5. september 2019.
,, Skattemyndighedernes opgave er at forvalte den lovgivning, som gælder på skatteområdet. Ved varetagelsen af denne opgave skal myndighederne opretholde borgernes tillid til, at myndighederne holder sig til lovgrundlaget. Den opretholdes ikke, hvis myndighederne giver skatteyderen en opfattelse af, at en lovbunden afgørelse - f.eks. en skatteansættelse - er genstand for forhandling med SKAT.
Folketingets Ombudsmand i redegørelse af 21. marts 2018
! Materialet på TAX.DK har alene til formål at informere generelt om udvalgte retsregler. Har du behov for at træffe beslutning om, hvorvidt - og i givet fald hvordan - du skal handle i et konkret tilfælde, bør du altid søge bistand hos en skatterådgiver eller anmode om et bindende svar fra SKAT.