| Der har overfor Told- og Skattestyrelsen været rejst spørgsmål om, hvorvidt den lovpligtige arbejdsskadeforsikring er omfattet af pensionsbeskatningslovens § 53 A, stk. 1, nr. 5 (syge- og ulykkesforsikring, der ejes af den forsikrede). Ved lov nr. 429 af 26. juni 1998 blev bl.a. syge- og ulykkesforsikringer, der ejes af den forsikrede, inddraget under reglerne i pensionsbeskatningslovens § 53 A. Disse ordninger var tidligere omfattet af pensionsbeskatningslovens § 50.
Ændringen har, for forsikringer der er oprettet eller erhvervet den 18. februar 1992 eller senere, virkning fra og med den 2. juni 1998. Ændringen bevirker bl.a., at udbetalinger fra ordningen, hvad enten de sker i form af sumudbetalinger eller som løbende udbetalinger, er skattefri, jf. lovens § 53 A, stk. 5. Efter den tidligere § 50 var sumudbetalinger skattefri, medens løbende udbetalinger var skattepligtige.
Efter arbejdsskadeforsikringslovens § 48, stk. 1, skal der for personer, beskæftiget inden for fiskeriet, tegnes lovpligtig arbejdsskadeforsikringer for de ansatte. Arbejdsskadeforsikring for fiskere tegnes især af Ulykkesforsikringsforbundet for Dansk Fiskeri. Ydelserne efter loven er betaling af udgifter til sygebehandling, optræning og hjælpemidler m.v., erstatning for tab af erhvervsevne, godtgørelse for varigt mén, overgangsbeløb ved dødsfald og erstatning for tab af forsørger. Heraf ydes nr. 1, 3 og 4 som éngangsbeløb. Løbende ydelser forekommer kun i relation til nr. 2 og 5. Efter den tidligere arbejdsskadeforsikringslovs § 5, stk. 3 skulle der under visse forudsætninger også tegnes lovpligtig arbejdsskadeforsikring for fiskeskipperen.
Spørgsmålet var, om den lovpligtige arbejdsskadeforsikring efter de tidligere regler kunne sidestilles med en syge- og ulykkesforsikring omfattet af pensionsbeskatningslovens § 53 A, stk. 1, nr. 5. Et bekræftende svar ville i så fald forudsætte, at ordningen ejes af den forsikrede. Denne betingelse ville være opfyldt af fiskeskipperen, men ikke af hans ansatte. Hvis ordningen antoges omfattet af § 53 A, ville der således, for så vidt angår ordninger for fiskere, være en forskellig skattemæssig behandling af udbetalinger til tilskadekomne fiskeskippere og tilskadekomne ansatte fiskere, idet sidstnævnte ville blive behandlet efter statsskattelovens regler.
Efter at have drøftet henvendelsen med Departementet var Told- og Skattestyrelsen af den opfattelse, at udbetalingerne efter de tidligere regler skulle beskattes efter statsskattelovens regler, hvad enten skadelidte er en lønmodtager eller en selvstændig fisker. Dette indebærer, at løbende udbetalinger er indkomstskattepligtige, jf. statsskattelovens § 4, litra c, mens sumudbetalinger er skattefri, jf. statsskattelovens § 5, stk. 1, litra b.
Ministeriet er dog opmærksom på, at man i en ikke offentliggjort afgørelse i 1989 har udtalt, at arbejdsskadeforsikringen for selvstændige fiskere er omfattet af pensionsbeskatningslovens § 50, og at denne afgørelse kan have givet de selvstændig fiskere en berettiget forventning om, at deres eventuelle erstatninger i form af løbende ydelser er blevet skattefri ved vedtagelsen af lov nr. 429 af 26. juni 1998.
Der fastsattes derfor følgende overgangsregler: Skattefriheden vedvarer for løbende ydelser, indtil udbetalingerne ophører for de to nedenstående persongrupper: Personer, der var selvstændigt erhvervsdrivende fiskere eller pårørende til sådanne på skadestidspunktet (for erhvervssygdomme anmeldelsestidspunktet), og som er tilkendt løbende ydelser fra arbejdsskadeforsikringen i tidsrummet fra og med 2. juni 1998 til og med 31. marts 2001. Personer, der var selvstændigt erhvervsdrivende fiskere eller pårørende til sådanne på skadestidspunktet (for erhvervssygdomme anmeldelsestidspunktet) i tidsrummet fra og med den 2. juni 1998 til og med den 31. marts 2001.
For alle andre inklusive personer, som pr. den 2. juni 1998 allerede oppebar løbende ydelser fra den lovpligtige arbejdsskadeforsikring, er ydelserne fra og med 31. marts 2001 (på ny) indkomstskattepligtige. |