P.1.9 Skønsmæssig ansættelse
SKL (skattekontrolloven) § 5 | Foreligger der ikke en behørig selvangivelse på ansættelsestidspunktet, kan skatteansættelsen i medfør af SKL (skattekontrolloven) § 5, stk. 3, foretages skønsmæssigt. Er den skønsmæssige ansættelse for lav, skal den skattepligtige inden 4 uger efter meddelelsen om ansættelsen underrette SKAT herom. Fristen regnes fra selvangivelsesfristens udløb. Undladelsen af at underrette SKAT om den for lave skatteansættelse er efter omstændighederne strafbar i medfør af SKL (skattekontrolloven) § 16.
Den skønsmæssige ansættelse skal foretages ud fra en realistisk vurdering af den skattepligtiges faktiske indkomstforhold, hvilket bl.a. indebærer, at selvangivelsen ikke må søges fremtvunget ved en urealistisk høj ansættelse. Selvangivelsen bør derimod søges fremtvunget ved pålæg af daglige bøder, jf. SKL (skattekontrolloven) § 5, stk 2. Se afsnit P.3.
|
Betingelser for skøn | Som følge af bestemmelsen i SFL (skatteforvaltningsloven) § 20 skal den skattepligtige, når SKAT agter at foretage en skatteansættelse efter skøn, underrettes skriftligt herom. Den skattepligtige skal samtidig underrettes om, at vedkommende har ret til at udtale sig skriftligt eller mundtligt over for SKAT inden for en frist, der fastsættes af denne. Fristen bør ikke være under 15 dage. Har den skattepligtige ikke udtalt sig inden fristens udløb, kan SKAT foretage skatteansættelsen i overensstemmelse med forslaget uden yderligere underretning. Har den skattepligtige udtalt sig, skal der gives skriftlig underretning om skatteansættelsen.
|
Grundlag for skønnet | Ved ansættelse efter skøn har SKAT som udgangspunkt ikke pligt til at indhente oplysninger fra andre end den skattepligtige selv. Der er som udgangspunkt ikke pligt til at indhente oplysninger fra tredjemand, det være sig fra en anden offentlig myndighed eller fra en privat virksomhed. Grundlaget for skønnet vil således typisk være tidligere års selvangivelser, forskudsregistreringer, indberettede oplysninger, momsangivelser mv. Omstændighederne vil dog kunne tale for, at der indhentes oplysninger fra tredjemand, fx hvis den selvangivelsespligtige gennem flere år har undladt at selvangive.
|
Genoptagelse | Indgiver den skattepligtige en selvangivelse efter, at den skønsmæssige ansættelsen er foretaget, beror det på klage- og genoptagelsesreglerne i skatteforvaltningsloven, om skatteansættelsen skal ændres.
Skattepligtige, der har modtaget en årsopgørelse med de oplysninger, som SKAT er i besiddelse af, og som ikke indsender korrektioner eller supplerende oplysninger senest den 1. maj, kan ikke ansættes skønsmæssigt efter SKL (skattekontrolloven) § 5, stk. 3.
SKAT må i stedet korrigere den/de enkelte poster, der anses for urigtig(e). Den skattepligtiges undladelse af inden 4 uger efter modtagelsen at underrette SKAT om, at en skatteansættelsen (årsopgørelsen) er for lav, kan straffes efter SKL (skattekontrolloven) § 16. Fristen regnes dog tidligst fra udløbet af selvangivelsesfristen (1. maj). Det er dog muligt at foretage en skønsmæssig forhøjelse af en skattepligtig person, der alene har modtaget en årsopgørelse, hvis en formueforklaring efter SKL (skattekontrolloven) § 6 B viser et nødlidende privatforbrug, eller den skattepligtige undlader at efterkomme et pålæg om at afgive en formueforklaring. En formueforklaring kan fremtvinges ved pålæg af daglige bøder, jf. SKL (skattekontrolloven) § 5, stk. 2. Se afsnit P.3. Formueforklaringen skal også omfatte en ægtefælle, som den skattepligtige lever sammen med ved indkomstårets udgang.
|
Henstand med selvangivelsen | Hvor særlige grunde taler derfor, kan SKAT efter anmodning give henstand med selvangivelsesfristen, jf. SKL (skattekontrolloven) § 4, stk. 4.. Henstand kan gives, hvis der ikke kan selvangives rettidigt fx på grund af sygdom hos den selvangivelsespligtige eller dennes revisor og andre uforudsete hændelser eller fordi nødvendige oplysninger af grunde, der ikke kan tilregnes den skattepligtige, ikke kan fremskaffes til tiden. IT-nedbrud hos SKAT vil ligeledes kunne begrunde en henstand. Det er den skattepligtige, der skal dokumentere eller sandsynliggøre tilstedeværelsen af de forhold, der kan begrunde henstand. En henstand gælder også for den skattepligtiges samlevende ægtefælle. SKATs eventuelle afslag på henstand med selvangivelsesfristen efter SKL (skattekontrolloven) § 4, stk. 4, kan påklages til Landsskatteretten jf. SFL (skatteforvaltningsloven) § 11, stk. 1. nr. 1.
>SKAT har med virkning for indkomståret 2008, dvs. selvangivelsesfristen pr. 1 juli 2009 indført en administrativ lempelse således, at henstand efter anmodning umiddelbart gives indtil en måned efter fristens udløb, jf. Intern meddelelse af af h.h. 15. og 22. juni 2009.< |
|
|
Kilde: Ligningsvejledningen/Den Juridiske Vejledning |
|
|
Læs også:
Lej et værelse ud i din bolig |
|
En lejeindtægt fra udlejning af et værelse til beboelse vil i mange tilfælde være skattefri. Det gælder, uanset om du selv ejer din bolig eller er lejer.
|
|
|
|
Dommerne i Østre Landsret lader næsten altid skattemyndighederne vinde over den skattepligtige |
|
,, I de løbet af de nævnte tre år har Østre Landsret afsagt i alt 162 domme i skattesager. I disse har den skattepligtige fået helt eller delvis medhold i 19 af sagerne. Det svarer til, at de skattepligtige har tabt 88% af sagerne.
I Østre Landsret findes der 3 dommere, der har deltaget i henholdsvis 23, 28 og 37 skattesager, og som aldrig har givet en skatteyder medhold i noget, hverken helt eller delvis. |
|
|
|
Folketingets Ombudsmand kritiserer SKAT |
|
,, Skattemyndighedernes opgave er at forvalte den lovgivning, som gælder på skatteområdet. Ved varetagelsen af denne opgave skal myndighederne opretholde borgernes tillid til, at myndighederne holder sig til lovgrundlaget. Den opretholdes ikke, hvis myndighederne giver skatteyderen en opfattelse af, at en lovbunden afgørelse - f.eks. en skatteansættelse - er genstand for forhandling med SKAT. |
|
|
|
SKAT er blevet splittet op |
|
,, SKAT er pr. 1. juli 2018 blevet splittet op i 7 styrelser: Skattestyrelsen, Toldstyrelsen, Vurderingsstyrelsen, Gældsstyrelsen, Motorstyrelsen, Udviklings- og Forenklingsstyrelsen samt Administrations- og Servicestyrelsen. |
|
|
|
Udlejning af sommerhus |
|
,, Udlejes et sommerhus, som også benyttes privat, vil lejeindtægten ofte være skattefri. I visse tilfælde vil en del af lejen dog skulle beskattes. |
|
|
|
Omkostningsgodtgørelse til selskaber |
|
,, Selvstændige, der driver deres virksomhed som et ApS eller et A/S, vil således igen kunne få omkostningsgodtgørelse, når en afgørelse fra SKAT indbringes for Landsskatteretten eller de almindelige domstole. |
|
|
|
Kommuneskat 2020 |
|
Kommuneskatteprocenterne bliver lagt til grund ved skatteberegningen for indkomståret 2020. Afgørende er, i hvilken kommune man havde bopæl den 5. september 2019. |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
! Materialet på TAX.DK har alene til formål at informere generelt om udvalgte retsregler. Har du behov for at træffe beslutning om, hvorvidt - og i givet fald hvordan - du skal handle i et konkret tilfælde, bør du altid søge bistand hos en skatterådgiver eller anmode om et bindende svar fra SKAT.
|
| |