Til forside TAX.DK - skat & afgift
Den Juridiske Vejledning 2022-2
<< >>

C.C.4.4.8.2 Betalingsrettigheder, sukkerroekvoter og miljøgodkendelser

Indhold

Dette afsnit omfatter betalingsrettigheder, sukkerroekvoter og miljøgodkendelse.

Afsnittet indeholder:

  • Betalingsrettigheder
  • Sukkerroekvoter
  • Miljøgodkendelse
  • Oversigt over domme, kendelser, afgørelser, SKM-meddelelser mv.

Betalingsrettigheder

Støtte efter grundbetalingsordningen forudsætter bl.a., at ansøgeren har fået tildelt betalingsrettigheder.

Det tidligere MF-tillæg er en del af betalingsrettighederne.

Den skattemæssige behandling af betalingsrettighederne fremgår af AL (afskrivningsloven) § 40 C samt LL (ligningsloven) § 7 Y.

Reglerne er beskrevet i afsnit C.C.2.4.5.3 Afskrivning på kvoter og betalingsrettigheder efter EU-landbrugsstøtteordninger.

Se om MF-tillæg i Den juridiske vejledning 2021-2, afsnit C.C.4.4.8.2 Betalingsrettigheder, sukkerroekvoter og miljøgodkendelser.

Støtte fra grundbetalingsordningen

Se afsnit C.C.4.4.10 Tilskud og støtte inden for landbruget om den skattemæssige behandling af støttebeløb efter grundbetalingsordningen.

Sukkerroekvoter

Den skattemæssige behandling af sukkerroekvoter fremgår af AL (afskrivningsloven) § 40 C, stk. 3.

Reglerne er beskrevet i afsnit C.C.2.4.5.3 Afskrivning på kvoter og betalingsrettigheder efter EU-landbrugsstøtteordninger.

Praksis forud for den 4. oktober 2006

Se Ligningsvejledningen 2012-1, afsnit E.E.4.9.4 om hidtidig praksis vedrørende sukkerroekvoter forud for den 4. oktober 2006.

Miljøgodkendelse

Det følger af miljølovgivningen, at der er visse krav, der skal være opfyldt i forbindelse med husdyrbrug. Disse findes i Husdyrbrugsloven og tilhørende bekendtgørelser.

Bestemmelser om godkendelser og tilladelser fremgår af lovens kapitel 3.

Der skulle tidligere indhentes tilladelse til produceres et bestemt antal dyreenheder om året. En sådan tilladelse kaldtes i daglig tale en produktionstilladelse.

Produktionstilladelser til et bestemt antal dyreenheder om året er omfattet af AL (afskrivningsloven) § 40 B, som omhandler løbende kvoter. Se SKM2007.365.SR, hvor der blev lagt vægt på, at

  • produktionstilladelsen giver ret til at producere en bestemt mængde af et produkt
  • AL (afskrivningsloven) § 40 B omfatter rettigheder, der knytter sig til et stykke jord
  • kvoten giver en løbende ret til at producere en vis mængde pr. år
  • en uudnyttet del af kvoten pr. delperiode ikke kan overføres til den efterfølgende delperiode (det efterfølgende år).

Skatterådet tiltrådte også, at en del af købesummen for landbrugsejendommen blev fordelt på produktionstilladelser/kvoter, jf. AL (afskrivningsloven) § 45, stk. 2.

Udgifter til konsulentbistand, afholdt til udfærdigelse af ansøgning om miljøgodkendelse (produktionstilladelse), kan tillægges anskaffelsessummen vedrørende miljøgodkendelsen efter AL (afskrivningsloven) § 40 B. Se SKM2008.372.SR, hvor der blev lagt vægt på, at

  • konsulentbistanden kun vedrører udfærdigelsen af ansøgningen om miljøgodkendelse af udvidelsen af antal dyreenheder
  • miljøgodkendelsen ikke kan anses for vederlagsfri, idet kommunen betales pr. timeforbrug i forbindelse med behandlingen af ansøgningen
  • den ydede konsulentbistand knytter sig nært til erhvervelsen af miljøgodkendelsen.

Oversigt over domme, kendelser, afgørelser, SKM-meddelelser mv.

Skemaet viser relevante afgørelser på området:

Afgørelse

Afgørelsen i stikord

Yderligere kommentarer

Skatterådsafgørelser

SKM2007.365.SR

Skatterådet fandt, at produktionstilladelser til et bestemt antal dyreenheder om året var omfattet af AL (afskrivningsloven) § 40 B, som omhandler løbende kvoter. Skatterådet lagde vægt på, at produktionstilladelsen gav ret til at producere en bestemt mængde af et produkt, at AL (afskrivningsloven) § 40 B omfattede rettigheder, der knyttede sig til et stykke jord, at kvoten gav en løbende ret til at producere en vis mængde pr. år, og endelig at en uudnyttet del af kvoten pr. delperiode ikke kunne overføres til den efterfølgende delperiode (det efterfølgende år). Skatterådet tiltrådte også, at en del af købesummen for landbrugsejendommen blev fordeltproduktionstilladelser/kvoter, jf. AL (afskrivningsloven) § 45, stk. 2.

SKM2008.372.SR

Skatterådet fandt, at udgifter til konsulentbistand, afholdt til udfærdigelse af ansøgning om miljøgodkendelse (produktionstilladelse), kunne tillægges anskaffelsessummen vedrørende miljøgodkendelsen efter AL (afskrivningsloven) § 40 B. Skatterådet lagde vægt på, at konsulentbistanden kun vedrørte udfærdigelsen af ansøgningen om miljøgodkendelse af udvidelsen af antal dyreenheder, at miljøgodkendelsen ikke kunne anses for vederlagsfri, idet kommunen blev betalt pr. timeforbrug i forbindelse med behandlingen af ansøgningen, og at den ydede konsulentbistand knyttede sig nært til erhvervelsen af miljøgodkendelsen.

Kilde: Ligningsvejledningen/Den Juridiske Vejledning

Læs også:
BEREGNER
Med Skatteberegning 2023, kan du beregne skatten for indkomståret 2023. Da skatteberegneren har form af et Excel-regneark, er det muligt at gemme de indtastede oplysninger på din egen computer. Skal du beregne skatten for indkomståret 2022, skal du i stedet benytte Skatteberegning 2022.
,, Advokat Tommy V. Christiansen har gjort gældende, at der på intet tidspunkt rejses kritik af klienten, og at klienten selv må tage stilling til, hvorvidt der er grundlag for en reaktion og i givet fald må anlægge en injuriesag.
En lejeindtægt fra udlejning af et værelse til beboelse vil i mange tilfælde være skattefri. Det gælder, uanset om du selv ejer din bolig eller er lejer.
,, I de løbet af de nævnte tre år har Østre Landsret afsagt i alt 162 domme i skattesager. I disse har den skattepligtige fået helt eller delvis medhold i 19 af sagerne. Det svarer til, at de skattepligtige har tabt 88% af sagerne.

I Østre Landsret findes der 3 dommere, der har deltaget i henholdsvis 23, 28 og 37 skattesager, og som aldrig har givet en skatteyder medhold i noget, hverken helt eller delvis.
,, I en artikel i Berlingske Tidende afviser Dommerforeningens formand, at der er behov for specialisering ved domstolene.
,, Skattemyndighedernes opgave er at forvalte den lovgivning, som gælder på skatteområdet. Ved varetagelsen af denne opgave skal myndighederne opretholde borgernes tillid til, at myndighederne holder sig til lovgrundlaget. Den opretholdes ikke, hvis myndighederne giver skatteyderen en opfattelse af, at en lovbunden afgørelse - f.eks. en skatteansættelse - er genstand for forhandling med SKAT.
SKAT er pr. 1. juli 2018 blevet splittet op i 7 styrelser: Skattestyrelsen, Toldstyrelsen, Vurderingsstyrelsen, Gældsstyrelsen, Motorstyrelsen, Udviklings- og Forenklingsstyrelsen samt Administrations- og Servicestyrelsen.
,, Udlejes et sommerhus, som også benyttes privat, vil lejeindtægten ofte være skattefri. I visse tilfælde vil en del af lejen dog skulle beskattes.
,, Selvstændige, der driver deres virksomhed som et ApS eller et A/S, vil således igen kunne få omkostningsgodtgørelse, når en afgørelse fra SKAT indbringes for Landsskatteretten eller de almindelige domstole.
Kommuneskatte­procenterne bliver lagt til grund ved skatteberegningen for indkomståret 2023. Afgørende er, i hvilken kommune man havde bopæl den 5. september 2022.

,, Rigsrevisionens undersøgelse har vist, at der i knap halvdelen af klagesagerne ikke findes dokumentation for den afgørelse, som SKAT har truffet, og at et af hovedprincipperne inden for forvaltningsretten - officialprincippet - er tilsidesat. Det er i sådanne sager ikke muligt at vurdere, om SKAT har taget saglige hensyn i klagebehandlingen.

Rigsrevisionens beretning om den offentlige ejendomsvurdering, august 2013

Skatteberegnere
Skattesager
Befordring
Rejse
Erhvervsmæssige udgifter
Personalegoder
Lønmodtagere
Virksomheder
Ægteskab og samliv
Børn
Studerende
Bolig og fast ejendom
Motor
Pension
Aktier, obligationer og fordringer
Gaver, legater og gevinster
Arv og succession
Arbejde i udlandet
Flytning til og fra Danmark
Told og afgift
! Materialet på TAX.DK har alene til formål at informere generelt om udvalgte retsregler. Har du behov for at træffe beslutning om, hvorvidt - og i givet fald hvordan - du skal handle i et konkret tilfælde, bør du altid søge bistand hos en skatterådgiver eller anmode om et bindende svar fra SKAT.