Til forside TAX.DK - skat & afgift
Den Juridiske Vejledning 2022-2
<< >>

A.C.3.2.1.4.1 Ikrafttrædelse

Indhold

Dette afsnit beskriver ikrafttrædelsesbestemmelsen til SIL, lov nr. 1536 af 19. december 2017. Se nu LBK nr. 1754 af 30. august 2021.

Afsnittet indeholder:

  • Regel

  • SIL finder ikke anvendelse på indberetninger vedrørende kalenderåret 2018 eller tidligere

  • De straffeprocessuelle regler i SIL finder anvendelse fra 1. januar 2019

Regel

Efter SIL § 64, stk. 1, trådte SIL i kraft den 1. januar 2019.

SIL finder ikke anvendelse på indberetninger vedrørende kalenderåret 2018 eller tidligere

Indberetningsreglerne

Det følger af SIL § 64, stk. 2, at SIL ikke finder anvendelse på indberetninger vedrørende kalenderåret 2018 eller tidligere. Det gør i stedet SKL-Lbk 1264 med senere ændringer, ligesom bekendtgørelser udstedt i medfør af SKL-Lbk 1264 finder anvendelse for indberetninger for kalenderåret 2018 og tidligere.

For de årlige indberetninger for kalenderåret 2018 er det derfor indberetningspligterne i SKL-Lbk 1264 med tilhørende bekendtgørelser, der gælder.

For månedlige indberetninger finder SIL anvendelse fra og med indberetninger for januar 2019.

For kvartalsvise indberetninger finder SIL anvendelse fra og med indberetninger for 1. kvartal 2019.

For årlige indberetninger finder SIL anvendelse fra og med indberetninger for kalenderåret 2019.

Straffebestemmelser

Det fremgår af lovbemærkningerne til SIL § 64, at det følger af STRFL § 3, at sager, der pådømmes fra 1. januar 2019, skal pådømmes efter SIL i det omfang, der er materielt sammenfald mellem straffebestemmelserne i SIL og SKL-Lbk 1264. Det betyder, at hvis der er straffebestemmelser med samme gerningsindhold i SKL-Lbk 1264 og SIL, så er det SIL der anvendes i sager, der pådømmes fra 1. januar 2019.

Enkelte af straffebestemmelserne i SIL er nye, og de kan derfor først anvendes på overtrædelser, der vedrører indberetninger omfattet af SIL. Se ovenfor om ikrafttrædelse af indberetningsreglerne.

SIL § 58

SIL § 58 er en videreførelse af SKL-Lbk 1264 § 14, stk. 1 og 2, for så vidt angår afgivelse af urigtige eller vildledende oplysninger, der er indberetningspligtige efter SIL. Gerningsindholdet i SIL § 58 omfatter også ufuldstændige oplysninger, og det er tillige en del af gerningsindholdet, at de urigtige, vildledende eller ufuldstændige oplysninger resulterer i en for lav skatteansættelse.

SKL-Lbk 1264 § 14, stk. 2, indeholdt alene hjemmel til bødestraf. SIL § 58, stk. 1, kan derfor i relation til påstand om frihedsstraf for overtrædelser, der tidligere var omfattet af SKL-Lbk 1264 § 14, stk. 2, først anvendes fra og med indberetninger, som er omfattet af SIL.

Hovedreglen er dog, at overtrædelser, der tidligere var omfattet af SKL-Lbk § 14, stk. 2, fra 1. januar 2019 pådømmes efter SIL § 59, stk. 1, nr. 3. Se nedenfor.

For overtrædelser, der tidligere var omfattet af SKL-Lbk 1264 § 14, stk. 1, kan SIL § 58 anvendes i sager, der pådømmes fra 1. januar 2019. Det forudsætter dog, at de urigtige eller vildledende oplysninger har resulteret i en for lav skatteansættelse.

Se A.C.3.2.1.4.2 Afgivelse af urigtige, vildledende eller ufuldstændige oplysninger, SIL § 58 om SIL § 58.

SIL § 59

SIL § 59, stk. 1, nr. 1, er ny. Den finder derfor først anvendelse på overtrædelser begået fra 1. januar 2019. Se A.C.3.2.1.4.3.1 Pligten til at underrette om indberettede oplysninger og om brud på datasikkerheden, SIL § 59, stk. 1, nr. 1 om SIL § 59, stk. 1, nr. 1.

SIL § 59, stk. 1, nr. 2, er ny. Den finder derfor først anvendelse på overtrædelser begået fra 1. januar 2019. Se A.C.3.2.1.4.3.2 Pligten til at undlade en række handlinger, hvis den indberetningspligtige ikke har sikret sig identifikationsoplysninger, SIL § 59, stk. 1, nr. 2 om SIL § 59, stk. 1, nr. 2.

SIL § 59, stk. 1, nr. 3, er en videreførelse af SKL-Lbk 1264 § 14, stk. 2. SIL § 59, stk. 1, nr. 3, finder derfor anvendelse på overtrædelser, der pådømmes fra 1. januar 2019. Se A.C.3.2.1.4.3.3 Pligten til rettidig indberetning, SIL § 59, stk. 1, nr. 3 om SIL § 59, stk. 1, nr. 3.

SIL § 59, stk. 1, nr. 4, er en videreførelse af SKL-Lbk 1264 § 14, stk. 3. SIL § 59, stk. 1, nr. 4, finder derfor anvendelse på overtrædelser, der pådømmes fra 1. januar 2019. Se A.C.3.2.1.4.3.4 Pligten til genindberetning, SIL § 59, stk. 1, nr. 4 om SIL § 59, stk. 1, nr. 4.

SIL § 59, stk. 1, nr. 5, er en videreførelse af SKL-Lbk 1264 § 17, stk. 1, for så vidt angår pligten til at opbevare grundlaget for de oplysninger, der indberettes.

Den del af gerningsindholdet i SIL § 59, stk. 1, nr. 5, der vedrører tilsidesættelse af pligten til at indsende materiale, er ny. Denne del af SIL § 59, stk. 1, nr. 5, finder derfor først anvendelse fra og med indberetninger, som er omfattet af SIL. Se A.C.3.2.1.4.3.5 Pligten til at opbevare eller indsende grundlaget for indberetninger, SIL § 59, stk. 1, nr. 5 om SIL § 59, stk. 1, nr. 5.

SIL § 59, stk. 2, indeholder hjemmel til, at der i bekendtgørelser fastsat i medfør af SIL kan fastsættes bødestraf for forsætlig eller groft uagtsom overtrædelse af regler i bekendtgørelserne. Reglen er ny. Straffebestemmelser i bekendtgørelser udstedt med hjemmel i SIL kan derfor først anvendes fra og med indberetninger, som er omfattet af SIL.

De straffeprocessuelle regler i SIL finder anvendelse fra 1. januar 2019

De straffeprocessuelle regler i SIL kapitel 9 finder anvendelse fra 1. januar 2019, uanset hvilken indberetningsperiode sagen vedrører.

Kilde: Ligningsvejledningen/Den Juridiske Vejledning

Læs også:
BEREGNER
Med Skatteberegning 2023, kan du beregne skatten for indkomståret 2023. Da skatteberegneren har form af et Excel-regneark, er det muligt at gemme de indtastede oplysninger på din egen computer. Skal du beregne skatten for indkomståret 2022, skal du i stedet benytte Skatteberegning 2022.
,, Advokat Tommy V. Christiansen har gjort gældende, at der på intet tidspunkt rejses kritik af klienten, og at klienten selv må tage stilling til, hvorvidt der er grundlag for en reaktion og i givet fald må anlægge en injuriesag.
En lejeindtægt fra udlejning af et værelse til beboelse vil i mange tilfælde være skattefri. Det gælder, uanset om du selv ejer din bolig eller er lejer.
,, I de løbet af de nævnte tre år har Østre Landsret afsagt i alt 162 domme i skattesager. I disse har den skattepligtige fået helt eller delvis medhold i 19 af sagerne. Det svarer til, at de skattepligtige har tabt 88% af sagerne.

I Østre Landsret findes der 3 dommere, der har deltaget i henholdsvis 23, 28 og 37 skattesager, og som aldrig har givet en skatteyder medhold i noget, hverken helt eller delvis.
,, I en artikel i Berlingske Tidende afviser Dommerforeningens formand, at der er behov for specialisering ved domstolene.
,, Skattemyndighedernes opgave er at forvalte den lovgivning, som gælder på skatteområdet. Ved varetagelsen af denne opgave skal myndighederne opretholde borgernes tillid til, at myndighederne holder sig til lovgrundlaget. Den opretholdes ikke, hvis myndighederne giver skatteyderen en opfattelse af, at en lovbunden afgørelse - f.eks. en skatteansættelse - er genstand for forhandling med SKAT.
SKAT er pr. 1. juli 2018 blevet splittet op i 7 styrelser: Skattestyrelsen, Toldstyrelsen, Vurderingsstyrelsen, Gældsstyrelsen, Motorstyrelsen, Udviklings- og Forenklingsstyrelsen samt Administrations- og Servicestyrelsen.
,, Udlejes et sommerhus, som også benyttes privat, vil lejeindtægten ofte være skattefri. I visse tilfælde vil en del af lejen dog skulle beskattes.
,, Selvstændige, der driver deres virksomhed som et ApS eller et A/S, vil således igen kunne få omkostningsgodtgørelse, når en afgørelse fra SKAT indbringes for Landsskatteretten eller de almindelige domstole.
Kommuneskatte­procenterne bliver lagt til grund ved skatteberegningen for indkomståret 2023. Afgørende er, i hvilken kommune man havde bopæl den 5. september 2022.

,, Rigsrevisionens undersøgelse har vist, at der i knap halvdelen af klagesagerne ikke findes dokumentation for den afgørelse, som SKAT har truffet, og at et af hovedprincipperne inden for forvaltningsretten - officialprincippet - er tilsidesat. Det er i sådanne sager ikke muligt at vurdere, om SKAT har taget saglige hensyn i klagebehandlingen.

Rigsrevisionens beretning om den offentlige ejendomsvurdering, august 2013

Skatteberegnere
Skattesager
Befordring
Rejse
Erhvervsmæssige udgifter
Personalegoder
Lønmodtagere
Virksomheder
Ægteskab og samliv
Børn
Studerende
Bolig og fast ejendom
Motor
Pension
Aktier, obligationer og fordringer
Gaver, legater og gevinster
Arv og succession
Arbejde i udlandet
Flytning til og fra Danmark
Told og afgift
! Materialet på TAX.DK har alene til formål at informere generelt om udvalgte retsregler. Har du behov for at træffe beslutning om, hvorvidt - og i givet fald hvordan - du skal handle i et konkret tilfælde, bør du altid søge bistand hos en skatterådgiver eller anmode om et bindende svar fra SKAT.