A.B.1.2.9.8.1.1.1.1.2 De identitetsoplysninger, der skal indberettes om den enkelte
Efter BEK nr. 1634 af 27/12/2019 § 22, stk. 1, nr. 1, skal identitetsoplysninger vedrørende de enkelte relevante personer indbefatte:
- Navn
- Adresse
- Fødselsdato (for fysiske personer)
- Fødested (for fysiske personer)
- Skattemæssigt hjemsted
- Skatteidentifikationsnummer
Listen er ikke udtømmende.
Format for navn, adresse og fødselsdato vil blive angivet i indberetningsvejledningen.
Ad fødested
Fødested er ikke relevant for identifikation af personer i Danmark, men er en vigtig faktor for identifikationen i enkelte andre EU-lande. Fødested skal - som alle andre oplysninger, jf. BEK nr. 1634 af 27/12/2019 § 22, stk. 1, indledningsvis - kun indberettes, hvis det er kendt af indberetteren, hvilket ikke nødvendigvis er tilfældet. En fysisk person, der indberetter om sig selv, må dog formodes i almindelighed at være i besiddelse af denne oplysning. Oplysning om fødested, normalt angivet som by eller sogn, er således også et standardelement i danske pasoplysninger.
Ad skattemæssigt hjemsted
DAC 6 artikel 8ab, stk. 14, litra a anvender på engelsk betegnelsen "residence for tax purposes", som er oversat til "skattemæssigt hjemsted". Begrebet anvendes i almindelighed i dansk sammenhæng som svarende til begrebet "fuld skattepligt". Det betyder, at der foreligger skattemæssigt hjemsted i Danmark, når der er fuld skattepligt til Danmark efter SEL (selskabsskatteloven) § 1, FBL (fondsbeskatningsloven) § 1, KSL (kildeskatteloven) § 1 eller DSL (dødsboskifteloven) § 1, stk. 2. Skattemæssigt transparente enheder anses i indberetningsmæssig henseende for hjemmehørende der, hvor de er registreret, eller har adresse. Trusts anses for hjemmehørende der, hvor en trustee er hjemmehørende.
Se også
OECD's oversigt over skattepligtsregler på "Automatic Exchange Portal"
I forbindelse med informationsudvekslingsordninger anerkendes det, at en person kan have "skattemæssigt hjemsted" i to eller flere jurisdiktioner samtidig, og at dette efter omstændighederne kan indebære pligt til at udveksle de samme oplysninger om personen til to eller flere jurisdiktioner. Se fx kommentaren til OECD's Common Reporting Standard for Exchange of Financial Account Information in Tax Matters, bl.a. punkt 106 ad definitionen af Reportable Jurisdiction Person. Se også indledningsteksten til OECD-oversigten, der er nævnt ovenfor.
Bemærk
For den, der indberetter - uanset om dette er en mellemmand eller en relevant skatteyder - skal der ved indberetning af egne identitetsoplysninger indberettes om skattemæssigt tilhørsforhold. Er indberetteren en mellemmand, skal der angives, om tilknytningen består i skattemæssigt hjemsted, fast driftssted, underlagt lovgivning eller professionel tilknytning. Er indberetteren en relevant skatteyder, skal det angives, om der er tale om tilknytning i form af skattemæssigt hjemsted, fast driftssted, generering af indkomst eller anden aktivitet. Dette vil blive uddybet i indberetningsvejledningen. Valgmulighederne hænger sammen kriterierne for, hvornår der er indberetningspligt til Danmark, jf. henholdsvis BEK nr. 1634 af 27/12/2019, henholdsvis § 4 for mellemmænd og § 7 for relevante skatteydere, jf. herom i afsnit A.B.1.2.9.6.1 Indberetningspligten påhviler en mellemmand og A.B.1.2.9.6.3 Indberetningspligten påhviler en relevant skatteyder.
Ad skatteidentifikationsnummer
Det, der skal indberettes, er både dansk cpr.-, cvr.- eller SE-nummer for den, der indberetter og afgiver identitetsoplysninger om sig selv, og skatteidentifikationsnummer (TIN, Tax Identification Number) for den eller de personer, der indberettes om, i det eller de lande, hvor den pågældende er skattemæssigt hjemmehørende.
Nummeret skal indberettes i de tilfælde, hvor det foreligger, hvilket ikke altid er tilfældet. Det bemærkes dog, at der kan være pligt til at indhente oplysningen i andre sammenhænge. Det gælder fx i forbindelse med oprettelse af nye finansielle konti omfattet af CRS-ordningen, jf. OECD's Common Reporting Standard for Automatic Exhange of Financial Account Information in Tax Matters, afsnit IV.B.
Det bemærkes, at enkelte lande ikke har skatteidentifikationsnumre eller ikke konsekvent tildeler alle borgere et skatteidentifikationsnummer. Desuden anvender en del lande et generelt identifikationsnummer til en række forskellige formål, herunder skatteformål. Det danske cpr.-nummer er et eksempel herpå.
Oplysninger om, hvilke EU-lande der har skatteidentifikationsnumre, og om format herfor, findes i Den Europæiske Unions Tidende om Format og struktur for skattenumre (TIN) i EU, populært kendt som "TIN-on-the-web".
Se også
OECD’s oversigt på "Automatic Exchange Portal" over Tax Identification Numbers.
Læs også:
I Østre Landsret findes der 3 dommere, der har deltaget i henholdsvis 23, 28 og 37 skattesager, og som aldrig har givet en skatteyder medhold i noget, hverken helt eller delvis.
,, Rigsrevisionens undersøgelse har vist, at der i knap halvdelen af klagesagerne ikke findes dokumentation for den afgørelse, som SKAT har truffet, og at et af hovedprincipperne inden for forvaltningsretten - officialprincippet - er tilsidesat. Det er i sådanne sager ikke muligt at vurdere, om SKAT har taget saglige hensyn i klagebehandlingen.
Rigsrevisionens beretning om den offentlige ejendomsvurdering, august 2013
Værelsesudlejning (hus og ejerlejlighed)
Værelsesudlejning (andelsbolig)
Skattefri avance ved salg af hus
Skattefri avance ved salg af ejerlejlighed
Erhvervsmæssig sommerhusudlejning
Registreringsafgift for nye og brugte motorkøretøjer
Registreringsafgift ved indførsel af brugt bil