C.D.11.15.2.2.1 Hvad er gensidig aftaleprocedure (MAP)?
Indhold
Dette afsnit handler om hvad en gensidig aftaleprocedure (mutual agreement procedure (MAP)) er, og hvordan denne kan anvendes til at løse en dobbeltbeskatningssituation.
Afsnittet indeholder:
- Beskrivelse af gensidig aftaleprocedure (MAP).
Beskrivelse af gensidig aftaleprocedure (MAP)
MAP er en procedure, hvor de involverede skattemyndigheder ved forhandling forsøger at opnå enighed om en transfer pricing-dobbeltbeskatningstvist.
Hvis en virksomhed mener, at foranstaltninger truffet af det ene eller af begge landes skattemyndigheder vil medføre en transfer pricing-dobbeltbeskatning, kan virksomheden indbringe sin sag for den kompetente skattemyndighed i en af de kontraherende stater, hvor virksomheden er hjemmehørende med henblik på, at transfer pricing-dobbeltbeskatningen ophæves ved MAP.
Ordet "foranstaltninger" fortolkes på den måde, at en sag sædvanligvis tidligst vil kunne rejses fra det tidspunkt, hvor der foreligger en agterskrivelse eller lignende. Et forlig mellem en virksomhed og en skattemyndighed om en transfer pricing-ændring er også en foranstaltning, der giver mulighed for forhandling med et andet lands kompetente myndighed. Indbringelsesfristen regnes fra kendelse-/afgørelsesstidspunktet.
Danmark har indgået dobbeltbeskatningsoverenskomster med de fleste lande, som danske virksomheder har samhandel med. Derudover er EU-voldgiftskonventionen, EU-voldgiftsdirektivet samt OECD’s multilaterale konvention (MLI’en) også implementeret i dansk ret. Hvordan MAP indbringes og anvendes, samt adgangen til voldgift, afhænger derfor af beliggenheden af den kontraherende stat eftersom MAP kan være forskellig inden for og uden for EU. Se C.D.11.15.2.2.2 og C.D.11.15.2.2.3 herom.
Hvis de kompetente skattemyndigheder mener, at betingelserne for at iværksætte MAP er til stede, er de som udgangspunkt kun forpligtede til at forsøge at opnå en løsning, der ophæver transfer pricing-dobbeltbeskatningen. De er derimod ikke forpligtede til at nå til enighed om at ophæve den opståede dobbeltbeskatning.
Virksomhederne har dog mulighed for at få tvister om transfer-pricing dobbeltbeskatning, som myndighederne ikke selv kan løse, afgjort ved obligatorisk bindende voldgift, hvis et af de følgende instrumenter kan anvendes:
- Dobbeltbeskatningsoverenskomster (hvori obligatorisk bindende voldgift er aftalt)
- EU-voldgiftskonventionen
- EU-voldgiftsdirektivet
- OECD’s multilaterale konvention (MLI’en)
Se også
- C.F.8.2 om OECD's modeloverenskomst.
- C.F.8.2.2.7 om faste driftssteder
- C.F.8.2.2.9 om forbundne foretagender.
- C.F.8.2.2.25 om gensidig aftaleprocedure (MAP).
- C.F.8.3 Multilateral konvention af 24. november 2016 til gennemførelse af tiltag i DBO'er til bekæmpelse af skatteudhuling og overskudsflytning ("MLI'en")
Bemærk
Artikel 25 og nogle af kommentarerne til artiklen er ændret med OECD's modeloverenskomst for 2017, som følge af rapporten om aktion 14 i OECD's handlingsplan BEPS (Base Erosion and Profit Shifting).
Se link til 2017 OECD her.
Læs også:
I Østre Landsret findes der 3 dommere, der har deltaget i henholdsvis 23, 28 og 37 skattesager, og som aldrig har givet en skatteyder medhold i noget, hverken helt eller delvis.
,, Rigsrevisionens undersøgelse har vist, at der i knap halvdelen af klagesagerne ikke findes dokumentation for den afgørelse, som SKAT har truffet, og at et af hovedprincipperne inden for forvaltningsretten - officialprincippet - er tilsidesat. Det er i sådanne sager ikke muligt at vurdere, om SKAT har taget saglige hensyn i klagebehandlingen.
Rigsrevisionens beretning om den offentlige ejendomsvurdering, august 2013
Værelsesudlejning (hus og ejerlejlighed)
Værelsesudlejning (andelsbolig)
Skattefri avance ved salg af hus
Skattefri avance ved salg af ejerlejlighed
Erhvervsmæssig sommerhusudlejning
Registreringsafgift for nye og brugte motorkøretøjer
Registreringsafgift ved indførsel af brugt bil