Til forside TAX.DK - skat & afgift
Den Juridiske Vejledning 2020-2
<< >>

C.H.4.3.3 Ejendomme med skete ændringer siden sidste vurdering foretaget efter det gamle vurderingssystem

Dette afsnit beskriver reglerne for ejendomme, hvor der er sket en ændring i perioden mellem sidste vurdering foretaget efter EVL §§ 87 eller 88 og den nye 2020/2021-vurdering. I sådanne tilfælde vil den nye 2020/2021-vurdering ikke være sammenlignelig med de tidligere vurderinger.

Afsnittet indeholder:

  • Reglen i EVL § 69
  • ’Skyggevurdering’
  • Ændret anvendelse.

Reglen i EVL § 69

Er der i forbindelse med 2020/2021-vurderingen af en ejendom sket ændringer i forhold til sidste vurdering eller omvurdering foretaget efter EVL §§ 87 eller 88, således at betingelserne for omvurdering i § 3, stk. 1, nr. 1-9 og 11, i den tidligere gældende lov om vurdering af landets faste ejendomme (se lovbekendtgørelse nr. 1067 af 30. august 2013 med senere ændringer), ville være til stede, ses der ved tilbageregningen til de tidligere vurderinger bort fra sådanne ændringer. Se EVL § 69.

Hvis der efter den sidste vurdering foretaget efter EVL §§ 87 eller 88 sker ændring i f.eks. grundstørrelsen, vil denne ændring først afspejles i den første vurdering foretaget efter ejendomsvurderingsloven. Den nye vurdering vil derfor ikke kunne tilbageregnes til de tidligere vurderinger, da den nye 2020/2021-vurdering er foretaget på et andet grundlag - i dette eksempel en ejendom med en anden grundstørrelse.

Dette er en parallel til den situation, der er omhandlet i EVL § 68. Se afsnit C.H.4.3.2 Omvurderinger foretaget fra den 1. oktober 2011.

I modsætning til situationen, der er omhandlet i EVL § 68, vil der ikke være en vurdering både før grundstørrelsen blev ændret og en vurdering efter grundstørrelsen blev ændret, der kan danne grundlag for en forholdsmæssig regulering af den nye 2020/2021-vurdering. Der er kun en gammel vurdering, der ikke tager højde for den ændrede grundstørrelse, og en ny 2020/2021-vurdering, der tager højde for den ændrede grundstørrelse. Dette bevirker, at der ikke er et retvisende grundlag for tilbageregning.

For at skabe et tilbageregningsgrundlag, foretages der derfor en såkaldt ’skyggevurdering’.

’Skyggevurdering’

En ’skyggevurdering’ er en konkret vurdering af, hvorledes den nye 2020/2021-vurdering af ejendommen ville have været, hvis ejendommen ikke var blevet ændret. Skyggevurderingen er derved en fiktiv vurdering, som bliver tilbageregningsgrundlaget for de tidligere vurderingsår. Ejendomsværdien og/eller grundværdien i skyggevurderingen er alene til brug for tilbagebetalingsordningen.

Skyggevurderingen foretages på baggrund af en konkret vurdering. Vurderingsmyndigheden kan i den forbindelse anvende samme vurderingsværktøjer, som er anvendt ved den nye vurdering af ejendommen efter ændringen.

Er der foretaget en skyggevurdering, får ejendomsejer indsigt i denne samt begrundelsen for denne, når ejendomsejer får tilbud om kompensation. Skyggevurderinger sendes ikke i partshøring. Se EVL § 78.

En skyggevurdering kan ikke påklages til anden administrativ myndighed, da der ikke er tale om en egentlig ejendomsvurdering. Se EVL § 78. Hvis ejendomsejer er uenig i skyggevurderingen eller af anden årsag ikke finder grundlag for at acceptere det tilbud om kompensation, der beregnes på baggrund af skyggevurderingen, kan ejendomsejer klage over de videreførte vurderinger og omvurderinger.

Ændret anvendelse

EVL § 69 finder ikke anvendelse i situationer, hvor der foreligger en omvurderingsgrund som følge af ændret anvendelse efter § 3, stk. 1, nr. 10, i den tidligere gældende lov om vurdering af landets faste ejendomme (se lovbekendtgørelse nr. 1067 af 30. august 2013 med senere ændringer). Se EVL § 69.

Det skyldes, at ændret anvendelse ikke vil føre til en anden ’efter-vurdering’ end den reelt foretagne pr. 1. januar 2020/2021, da udgangspunktet for vurderingen altid er ejendommens aktuelle kategorisering (anvendelse). EVL § 69 vil dermed hovedsagelig finde anvendelse i situationer, hvor ejendomme har ændret grundstørrelse eller ændret bygningsareal - herunder opførelse eller nedrivning af bygninger - og hvor der er ændrede planforhold.

Kilde: Ligningsvejledningen/Den Juridiske Vejledning

Læs også:
BEREGNER
Med Skatteberegning 2021, kan du beregne skatten for indkomståret 2021. Da skatteberegneren har form af et Excel-regneark, er det muligt at gemme de indtastede oplysninger på din egen computer. Skal du beregne skatten for indkomståret 2020, skal du i stedet benytte Skatteberegning 2020.
,, Advokat Tommy V. Christiansen har gjort gældende, at der på intet tidspunkt rejses kritik af klienten, og at klienten selv må tage stilling til, hvorvidt der er grundlag for en reaktion og i givet fald må anlægge en injuriesag.
En lejeindtægt fra udlejning af et værelse til beboelse vil i mange tilfælde være skattefri. Det gælder, uanset om du selv ejer din bolig eller er lejer.
,, I de løbet af de nævnte tre år har Østre Landsret afsagt i alt 162 domme i skattesager. I disse har den skattepligtige fået helt eller delvis medhold i 19 af sagerne. Det svarer til, at de skattepligtige har tabt 88% af sagerne.

I Østre Landsret findes der 3 dommere, der har deltaget i henholdsvis 23, 28 og 37 skattesager, og som aldrig har givet en skatteyder medhold i noget, hverken helt eller delvis.
,, Skattemyndighedernes opgave er at forvalte den lovgivning, som gælder på skatteområdet. Ved varetagelsen af denne opgave skal myndighederne opretholde borgernes tillid til, at myndighederne holder sig til lovgrundlaget. Den opretholdes ikke, hvis myndighederne giver skatteyderen en opfattelse af, at en lovbunden afgørelse - f.eks. en skatteansættelse - er genstand for forhandling med SKAT.
SKAT er pr. 1. juli 2018 blevet splittet op i 7 styrelser: Skattestyrelsen, Toldstyrelsen, Vurderingsstyrelsen, Gældsstyrelsen, Motorstyrelsen, Udviklings- og Forenklingsstyrelsen samt Administrations- og Servicestyrelsen.
,, Udlejes et sommerhus, som også benyttes privat, vil lejeindtægten ofte være skattefri. I visse tilfælde vil en del af lejen dog skulle beskattes.
,, Selvstændige, der driver deres virksomhed som et ApS eller et A/S, vil således igen kunne få omkostningsgodtgørelse, når en afgørelse fra SKAT indbringes for Landsskatteretten eller de almindelige domstole.
Kommuneskatte­procenterne bliver lagt til grund ved skatteberegningen for indkomståret 2021. Afgørende er, i hvilken kommune man havde bopæl den 5. september 2020.

,, Rigsrevisionens undersøgelse har vist, at der i knap halvdelen af klagesagerne ikke findes dokumentation for den afgørelse, som SKAT har truffet, og at et af hovedprincipperne inden for forvaltningsretten - officialprincippet - er tilsidesat. Det er i sådanne sager ikke muligt at vurdere, om SKAT har taget saglige hensyn i klagebehandlingen.

Rigsrevisionens beretning om den offentlige ejendomsvurdering, august 2013

Skatteberegnere
Skattesager
Befordring
Rejse
Erhvervsmæssige udgifter
Personalegoder
Lønmodtagere
Virksomheder
Ægteskab og samliv
Børn
Studerende
Bolig og fast ejendom
Motor
Pension
Aktier, obligationer og fordringer
Gaver, legater og gevinster
Arv og succession
Arbejde i udlandet
Flytning til og fra Danmark
Told og afgift
! Materialet på TAX.DK har alene til formål at informere generelt om udvalgte retsregler. Har du behov for at træffe beslutning om, hvorvidt - og i givet fald hvordan - du skal handle i et konkret tilfælde, bør du altid søge bistand hos en skatterådgiver eller anmode om et bindende svar fra SKAT.