| Den særlige brugtmomsordning, jf. momslovens kap. 17, omfatter bl.a. salg af brugte motorkøretøjer. Det skal bemærkes, at ordningen er frivillig. Der henvises i øvrigt til afsnit R vedrørende ordningen som helhed.
Et motorkøretøj, der leveres til eller fra andre EU-lande, anses kun for brugt, hvis det ikke er omfattet af definitionen af nye transportmidler i momslovens § 11, stk. 4.
Det betyder, at motordrevne landkøretøjer (motorkøretøjer, traktorer, motorredskaber og knallerter) med et slagvolumen på over 48 ccm eller en effekt på over 7,2 kW (ca. 10 HK), anses som brugte, når leveringen sker mere end 6 måneder efter første ibrugtagning, og motorkøretøjet har kørt mere end 6.000 km.
Brugtmomsordningen kan benyttes af de virksomheder, der med henblik på videresalg indkøber mv. brugte motorkøretøjer. Auktionshuse eller andre, der handler for egen eller andres regning i henhold til en kommissionsaftale med henblik på køb eller salg, kan således benytte ordningen. Det er dog en betingelse, at de brugte motorkøretøjer er leveret til virksomheden her i landet eller fra et andet EU-land af:
- en ikke momspligtig person,
- en momspligtig person i Danmark, der har anvendt brugtmomsordningen,
- en momspligtig person i et andet EU-land, der har anvendt tilsvarende regler som i kap. 17,
- en momspligtig person, når leveringen er fritaget for moms efter § 13, eller efter tilsvarende regler i et andet EU-land,
- en momspligtig person, når leveringen er momsberigtiget efter reglerne i § 30, stk. 1, der vedrører udlejningsvirksomheder og køreskoler eller
- en momspligtig person, der er fritaget for registrering efter § 48, stk. 1 og stk. 2, eller som er under registreringsgrænsen i et andet EU-land, når leveringen omfatter et investeringsgode.
Told- og Skattestyrelsen har i en række sager udtalt, at i de tilfælde hvor danske taxavognmænd har købt brugte motorkørtøjer i et andet EU-land til brug for virksomheden i Danmark, skal der betales dansk erhvervelsesmoms, hvis værdien af købet overstiger 80.000 kr. i løbet af et kalenderår, jf. momslovens dagældende § 48. De særlige regler om brugtmoms kunne derfor ikke finde anvendelse. Baggrunden herfor er, at de pågældende motorkøretøjer ikke opfyldte reglerne for at kunne anses som brugte ved handel mellem EU-lande, idet de pågældende motorkøretøjer havde været anvendt som firmabiler og lignende i momsregistrerede virksomheder og var af den tyske forhandler købt med tilfaktureret tysk moms, jf. TfS 1998, 632.
Landsskatteretten finder i SKM2002.606.LSR, at det er en betingelse for, at der ikke skal betales moms af erhvervelsen, at erhvervelsen rent faktisk er momsberigtiget efter brugtmomsreglerne. Hvis de objektive betingelser for anvendelsen af brugtmomsreglerne ikke er opfyldt, skal der beregnes erhvervelsesmoms. Det er således ikke afgørende, om erhververen har været i god tro om, hvorvidt sælgeren opfyldte betingelserne for at anvende brugtmomsreglerne.
Godtgørelse af registreringsafgift ved udførsel af brugte biler og motorcykler har Told- og Skattestyrelsen anset for at udgøre en del af det samlede verlag som forhandleren modtager, se nærmere herom i SKM2003.485.TSS og afsnit R.5.
Landsskatteretten har i SKM2008.983.LSR underkendt Skatterådets afgørelse SKM2007.531.SR og Told- og Skattestyrelsens meddelelse SKM2003.485.TSS. Af rettens kendelse fremgår det, at registreringsafgift godtgjort ved udførsel af brugte biler ikke skal medregnes til salgsprisen ved beregning af moms efter brugtmomsreglerne i momslovens § 71. Retten finder ligeledes ikke, at klagers indkøbspris i henhold til momslovens § 71 skal reduceres med den godtgjorte registreringsafgift. Muligheden for genoptagelse fremgår af SKM2009.138.SKAT. |