| Virksomheder med negativt momstilsvar får udbetalt den overskydende moms. Hvis momsangivelsen er modtaget rettidigt, sker tilbagebetalingen senest 3 uger efter modtagelsen af angivelsen for den pågældende afgiftsperiode, jf. OPKL § 12, stk. 2, jf. stk. 1. Hvis virksomheden har indbetalt for meget som følge af en fejl i tidligere angivelser, sker der tilbagebetaling af det for meget indbetalte beløb. Beløbet tilbagebetales senest 3 uger efter, at virksomheden har gjort told- og skatteforvaltningen opmærksom på fejlen, eller disse selv har konstateret denne, jf. OPKL § 12, stk. 2, jf. stk. 1. I begge de nævnte tilfælde, jf OPKL § 12, stk. 1 og 2, sker udbetalingen i reglen kun, hvis angivelser vedrørende tidligere momsperioder er modtaget. Og har told- og skatteforvaltningen krav på moms og eventuelle renter for disse tidligere perioder, kan modregning foretages inden udbetaling, selv om kravet ikke er forfaldent, jf. OPKL § 12, stk 4. Beløb under 50 kr. udbetales ikke, jf. OPKL § 12, stk. 1. Kan der på grund af virksomhedens forhold (f.eks. ferielukning, bortrejse eller mangelfuldt regnskab) ikke foretages kontrol af momsangivelsen, afbrydes udbetalingsfristen på de 3 uger, indtil virksomhedens forhold ikke længere hindrer kontrol, jf. OPKL § 12, stk. 3, 1. pkt. I SKM2001.334.ØLR var ToldSkat berettiget til at tilbageholde udbetaling af negativ moms, da der ikke forelå momsregnskab eller andre dokumenter, der kunne danne grundlag for opgørelse og kontrol af negativ moms. I SKM2011.377.LSR fandt Landsskatteretten, at det ikke var med rette, at SKAT havde afbrudt udbetalingsfristen for udbetaling af negativt momstilsvar efter opkrævningslovens § 12, stk. 3. Der blev lagt vægt på, at SKAT ikke havde været forhindret i at foretage kontrol af den negative momsangivelse, og at SKATs ønske om at indhente yderligere bilag i udlandet ikke kunne begrunde en afbrydelse, da selskabet havde fremlagt kopi af relevante fragtbreve og fakturaer. Der blev desuden lagt vægt på, at uoverensstemmelser mellem de fragtbreve, selskabet havde fremlagt og de fragtbreve, importøren havde fremlagt, skyldtes, at hovedtransportøren havde benyttet en underleverandør, hvilket ikke indebar en nærliggende risiko for afgiftstab for SKAT. Told- og skatteforvaltningen kan ligeledes afbryde udbetalingsfristen, hvis det skønnes, at udbetaling på det foreliggende grundlag vil indebære en nærliggende risiko for afgiftstab. Myndighederne kan i denne situation i stedet vælge at imødekomme virksomhedens anmodning om udbetaling, såfremt virksomheden stiller sikkerhed, indtil virksomhedens forhold er undersøgt, jf. OPKL § 12, stk. 3, 2. pkt. Endelig kan udbetaling af de i OPKL § 12, stk. 1, nævnte beløb tilbageholdes, såfremt virksomheden ikke rettidigt har indsendt sin selvangivelse. Told- og skatteforvaltningen har i momslovens § 63 et supplement til reglen i OPKL § 11 om sikkerhedsstillelse. Såfremt der skønnes at være en nærliggende risiko for tab (f.eks. i forbindelse med momskarruselsvig) vedrørende skatter og afgifter m.v., kan told- og skatteforvaltningen - i forbindelse med nyregistreringen af en virksomhed, hvis ejer eller stifter tilhører den i OPKL § 11, stk. 2, jf. stk. 4, nævnte personkreds - træffe afgørelse om i op til 1 år fra registreringstidspunktet at tilbageholde negativ moms, som skulle have været udbetalt efter reglen i OPKL § 12, stk. 1. Det tilbageholdte beløb anvendes løbende til modregning af positive momstilsvar. Der er ikke i rentecirkulæret hjemmel til at yde rentegodtgørelse for beløb, der i medfør af momslovens § 63 udbetales efter at have været tilbageholdt i op til et år fra registreringstidspunktet, jf. SKM2001.426.DEP. |