Til forside
tax.dk - skat og afgift
Ligningsvejledningen 2011-2
<< indholdsfortegnelse >>

A.A.1.3.2 LL §§ 7 A-Ø

LL (ligningsloven) § 7 AI LL (ligningsloven) § 7 A er der fastsat regler om lempelig beskatning af visse medarbejderaktieordninger. Se nærmere herom LV afsnit A.B.1.10.1 Medarbejderaktier til favørpris- LL § 7 A, stk. 1, nr. 1.

LL (ligningsloven) § 7 BEfter LL (ligningsloven) § 7 B skal beløb, som udbetales fra en frivillig ordning omfattet af § 21 a i lov om en garantifond for indskydere og investorer, til hel eller delvis dækning af en regnskabsmæssig underbalance i forbindelse med overdragelse af aktiver og passiver fra et pengeinstitut til et andet pengeinstitut, medregnes ved opgørelsen af den skattepligtige indkomst.

Ved en skattepligtig overdragelse af aktiver og passiver kan det beløb, hvormed den skattemæssige værdi af passiverne overstiger den skattemæssige værdi af aktiverne (den skattemæssige underbalance), afskrives som goodwill efter reglerne i AL (afskrivningsloven) § 40. Hvis det overtagende pengeinstitut ikke har valgt international sambeskatning, gælder dette dog kun, i det omfang den skattemæssige underbalance er tilknyttet virksomhed, som beskattes her i landet.

I forbindelse med en skattepligtig overdragelse kan Værdiansættelsesnævnet, jf. § 244 i lov om finansiel virksomhed, fastsætte den skattemæssige værdi af et nødlidende pengeinstituts udlån og garantier.

Den skattemæssige værdi af aktiverne skal fastsættes til handelsværdien. Ved beregningen af værdien af goodwill er det nødvendigt først at opgøre værdien af de øvrige aktiver. Den del af købesummen, som ikke kan henføres til de øvrige aktiver, udgør herefter værdien af goodwill.

Se også lovbemærkningerne til lov nr. 576 af 6. juni 2007 § 10.

LL (ligningsloven) § 7 C

>Ved lov nr. 341 af 27. april 2011 er indsat en bestemmelse om, at værdien af en garanti stillet efter lov om fond til grøn omstilling og erhvervsmæssig fornyelse og regler fastsat i medfør heraf ikke skal medregnes til den skattepligtige indkomst (Fornyelsesfonden).<

>Den tidligere bestemmelse i LL (ligningsloven) § 7 C er ophævet ved< lov nr. 515 af 7. juni 2006 § 13, nr. 5, med virkning fra den 1. januar 2007. Om bestemmelsen se Ligningsvejledningen; Almindelig del, 2006-4.

LL (ligningsloven) § 7 D Efter LL (ligningsloven) § 7 D behandles lån, der ydes efter § 2, stk. 7, i lov om VækstFonden, og som kun er tilbagebetalingspligtige i tilfælde af kommerciel udnyttelse af projektet, som lån. Der henvises til LV erhvervsdrivende afsnit E.B.6.9 LL § 7 D, Lov om VækstFonden

LL (ligningsloven) § 7 EEfter LL (ligningsloven) § 7 E skal tilskud i henhold til § 16, stk. 1, i lov om bygningsfredning og bevaring af bygninger og bymiljøer ikke medregnes til modtagerens skattepligtige indkomst. Det samme gælder andre offentlige tilskud til samme formål. Se nærmere herom A.G.4.1 Fredede ejendomme og LV erhvervsdrivende afsnit E.K.1.4 Tilskud.

LL (ligningsloven) § 7 FIfølge LL (ligningsloven) § 7 F skal en række ydelser til boligstøtte, byfornyelse, til omstilling til kraftvarme og til energisparende foranstaltninger, tilskud til forbrugere til at fremme udbredelsen af energieffektive produkter og løsninger som nævnt i § 7, stk. 4, i lov om fremme af besparelser i energiforbruget og tilskud til forbrugere til køb og installation af energieffektive produkter og til fjernvarmetilslutning som nævnt i § 1, stk. 2, nr. 2 og 5, i lov om statstilskud til produktrettede energibesparelser, tilskud ifølge visse miljølove samt præmie for ejerskifteforsikring i medfør af § 2, stk. 3, i lov om forbrugerbeskyttelse ved erhvervelse af fast ejendom m.v. ikke medregnes i den skattepligtige indkomst. Tilsvarende gælder statstilskud til renoverings- og bygningsarbejder og energibesparende materialer i helårsboliger, jf. lov nr. 275 af 7. april 2009, der har virkning fra 14. april 2009. >Se SKM2011.224.SR hvor Skatterådet fastslog, at et fjernvarmeselskabs betaling af fjernevarmeunit for nye kunder er skattefri for modtageren jf. LL (ligningsloven) § 7 F, stk. 1, nr. 11.< >Med lov nr. 554 af 1. juni 2011 skal støtte til nedrivning af faldefærdige bygninger m.v. i udkanstkommuner heller ikke medregnes til den skattepligtige indkomst.<

Den del af udgifterne, som svarer til de skattefri tilskud mv., kan ikke fradrages ved indkomstopgørelsen eller medregnes ved opgørelsen af grundlaget for skattemæssige afskrivninger og medregnes ikke til anskaffelsessummen ved opgørelse af skattepligtig fortjeneste eller tab ved afståelse af fast ejendom. Om ydelsesstøttens fordeling se SKM2005.480.LSR.

Kompensation i henhold til lov om statstilskud til fremme af tilslutning til kulkraftvarme skal ikke medregnes til forbrugerens skattepligtige indkomst. Se i øvrigt LV erhvervsdrivende afsnit E.B.6.6 Skattefri tilskud og E.K.1.4 Tilskud.

LL (ligningsloven) § 7 GIfølge LL (ligningsloven) § 7 G skal beløb, der udloddes fra en andelsboligforening til andelshaverne, ikke medregnes ved indkomstopgørelsen i det omfang beløbet hidrører fra et tilskud i henhold til byfornyelses- og boligforbedringslovens § 56, stk. 1, saneringslovens § 64 c eller lov om byfornyelse § 161, stk. 1. Lov om byfornyelse § 161, stk. 1 blev indsat ved lov nr. 133 i 1998. Ændringen var en konsekvens af, at lov om byfornyelse og boligforbedring, lov om privat byfornyelse og saneringsloven blev ophævet pr. 1. januar 1998 og erstattet af lov om byfornyelse (lov nr. 381 af 10. juni 1997). På trods af ophævelsen af de nævnte love finder reglerne om skattefritagelse anvendelse for tilsagn, der er givet før den 1. januar 1998.
Efter byfornyelses- og boligforbedringslovens § 56, stk. 1, og den tilsvarende bestemmelse i lov om sanering, § 64 c, ydes der tilskud til ejere af fast ejendom, såfremt ejendommen i forbindelse med kondemnering afstås helt eller delvis.

Lov om sanering blev ophævet den 31. december 1984, men bl.a. § 64 c bevarede sin gyldighed for så vidt angik saneringsplaner, der var vedtaget inden denne dato, og senere ændringer i eller tillæg til disse planer.Tilskud af den nævnte art anses for et tillæg til den ekspropriationserstatning, der udredes i forbindelse med afståelsen af ejendommen. Når en andelsboligforening afstår foreningens ejendom i forbindelse med kondemnering, er tilskuddet derfor efter de gældende regler skattefrit for andelsboligforeningen, jf. § 11 i lov om beskatning af fortjeneste ved afståelse af fast ejendom. Det er forudsat i de pågældende lovbestemmelser, at andelsboligforeningen afregner med de enkelte andelshavere. Når erstatningssummen overdrages til andelshaverne, har der tidligere i visse situationer været tale om beskatning efter reglerne om udlodning af midler fra et selskab til indskydere i dette, jf. bl.a. reglerne i ligningslovens §§ 16 A og 16 B. Efter bestemmelsen i ligningslovens § 7 G er denne udlodning af erstatningssummen i alle tilfælde skattefri for andelshaverne.

LL (ligningsloven) § 7 HEfter LL (ligningsloven) § 7 H skal personer, der som led i et ansættelsesforhold modtager vederlag i form af aktier, køberetter til aktier eller tegningsretter til aktier, under visse betingelser ikke medregne værdien heraf i den skattepligtige indkomst. Se nærmere A.B.1.15 Medarbejderaktier - LL § 7H.

LL (ligningsloven) § 7 IBeløb, der af staten udbetales som inflationsgaranti i forbindelse med Danmarks Skibskreditfonds udstedelse af indeksregulerede obligationer til finansiering af ny- og ombygning af skibe, er ifølge LL (ligningsloven) § 7 I skattefri for låntager.

Som led i skibsværftsaftalen har Danmarks Skibskreditfond kunnet udstede indeksobligationer til finansiering af nybygning eller ombygning af skibe kontraheret inden udgangen af 1993 og leveret inden udgangen af 1996. Dele af skibsværftsaftalen er forlænget ved lov nr. 209 af 28. april 1993 med senere ændringer. Loven er dog ophævet ved bekendtgørelse nr. 185 af 7. marts 2008.

Indeksobligationerne har en pålydende rente på enten 2,5 pct. p.a. eller 4 pct. p.a. Låntager, dvs. reder eller eventuelt anpartshaver, forpligtes alene til at betale renter og afdrag på basis af en indeksregulering, der svarer til en årlig inflation på 3 pct. for 2,5 pct.s obligationer, idet omkostningerne ved en eventuel indeksregulering herudover vil blive dækket af staten. For 4 pct.s obligationers vedkommende dækker staten på tilsvarende vis omkostninger ved en eventuel indeksregulering ud over 1,5 pct. Efter ligningslovens § 7 I fritages det indekstillæg, som staten således eventuelt skal betale, for beskatning hos låntager.

LL (ligningsloven) § 7 JAfdragsbidrag, der efter § 13 i lov om refinansiering af realkreditlån mv. i landbrugsejendomme og §§ 2b-2d i lov om indeksregulerede realkreditlån af staten ydes til jordbrugslån, er ifølge LL (ligningsloven) § 7 J skattefri for låntager. Afdragsbidrag ydet i henhold til § 6, stk. 1, jf. stk. 3, i lov nr. 850 af 20. dec. 1989 om Dansk Landbrugs Realkreditfond er ligeledes skattefri for låntager. Se LV erhvervsdrivende afsnit E.B.6.5 Jordbrugslån m.v.

LL (ligningsloven) § 7 KLegater, der er betinget af, at de anvendes til studierejser i udlandet, Færøerne og Grønland, er indkomstskattefri for modtageren, i det omfang de anvendes til dækning af sædvanlige udgifter til rejse mellem Danmark og studiestedet, sædvanlige udgifter til kost, småfornødenheder og logi på studiestedet, samt dokumenterede udgifter til betaling af undervisning, deltagerafgifter og lign., herunder betaling for kurser i studiestedets sprog. Se LVA afsnit A.B.6.5.2 Studierejselegater og legater til videnskabeligt arbejde.

Ifølge LL (ligningsloven) § 7 K, stk. 4, er legater indkomstskattefri, hvis de er betinget af, at de anvendes til dækning af omkostninger ved videnskabelige arbejder, herunder en højere uddannelsesinstitutions udgifter til ph.d.-studerendes studier. Se nærmere LVA afsnit A.B.6.5.2 Studierejselegater og legater til videnskabeligt arbejde.

Ifølge LL (ligningsloven) § 7 K, stk. 5, er legater indkomstskattefri, når de ydes til en stipendiat under midlertidigt ophold her i landet, såfremt stipendiaten, når denne påbegynder opholdet her i landet, både var statsborger og hjemmehørende i et udviklingsland. Ligningsrådet fastsætter, hvilke lande der efter denne bestemmelse skal anses for udviklingslande, jf. LVD afsnit D.F.3 Stipendiater fra udviklingslandene.

LL (ligningsloven) § 7 LBeregnede bidrag omfattet af indeholdelsespligten i § 49 B.i kildeskatteloven for personer, der er omfattet af bidragspligten efter 7, § 2 i lov om arbejdsmarkedsbidrag, medregnes ikke til den skattepligtige indkomst omfattet af KSL (kildeskatteloven) § 48 F, stk. 1 - 3, jf. LL (ligningsloven) § 7 L. Se LV almindelig del afsnit A.C.2.3 Fradrag for arbejdsmarkedsbidrag .

LL (ligningsloven) § 7 MGodtgørelser, der af en forening udbetales til ulønnede bestyrelsesmedlemmer eller til frivillige, ulønnede medhjælpere, der yder bistand som led i foreningens skattefri virksomhed, er skattefri for modtageren, jf. LL (ligningsloven) § 7 M, stk. 1. Skattefriheden er betinget af, at godtgørelsen udbetales til dækning af udgifter, som modtageren afholder på foreningens vegne, samt at godtgørelsen ikke overstiger satser, der fastsættes af Skatterådet. Se nærmere LVA afsnit A.B.2.7.1 Godtgørelse til ulønnede medhjælpere m.v. eller ulønnede bestyrelsesmedlemmer i foreninger.

Godtgørelser, der udbetales af Hjemmeværnet til frivilligt ulønnet personel, der deltager i Hjemmeværnets virksomhed, er skattefrie for modtageren, når godtgørelsen ikke overstiger satser, der fastsættes af Skatterådet, jf. LL (ligningsloven) § 7 M, stk. 2. Se nærmere LVA afsnit

Uanset at frivillige ulønnede eller frivilligt ulønnet Hjemmeværnspersonel omfattet af ligningslovens § 7 M, stk. 1 og 2, får stillet multimedier omfattet af ligningslovens § 16, stk. 12, til rådighed til brug for vedkommendes bistand som led i foreningens skattefri virksomhed eller hjemmeværnets virksomhed, anses vedkommende fortsat for ulønnet, og er ikke skattepligtig af privat rådighed over de pågældende multimedier. Har en person, der er omfattet af den nævnte personkreds fået stillet multimedier til rådighed, kan der ikke også udbetales skattefri godtgørelse for udgifter, som modtageren afholder til tilsvarende ydelser. Har en frivillig ulønnet eksempelvis fået stillet en telefon til rådighed, kan vedkommende ikke samtidig få skattefri godtgørelse for udgifter til telefonsamtaler, men derimod godt modtage andre af de skattefri godtgørelser efter ligningslovens § 7 M, som er fastsat af Skatterådet.

Se nærmere LVA afsnit A.B.1.9.4 Multimedier - telefon, computer og datakommunikation.

LL (ligningsloven) § 7 OEfter LL (ligningsloven) § 7 O er en række beløb såsom visse gaver og legatbeløb, der ydes som et engangsbeløb af offentlige midler, legater, kulturelle fonds og lignende her i landet eller i udlandet udelukkende som en anerkendelse af modtagerens fortjenester ( stk. 1, nr. 1), beløb, der tilfalder arbejdsgiveren ved en pensionsordnings opløsning (stk. 1, nr. 2), vederlag for afløsning af pensionstilsagn (stk. 1, nr. 3), samt ekstraordinære indtægter ved opfinderarbejde, arbejde af litterær karakter eller arbejde af videnskabelig karakter (stk. 1, nr. 4) undergivet særlig beskatning. Beskatningen går ud på, at de i bestemmelsen nævnte indkomster, der overstiger et grundbeløb på 25.000 kr. i 2011 (reguleres efter PSL (personskatteloven) § 20, men reguleres dog ikke til om med 2013 medregnes til den skattepligtige indkomst med 85 pct.

LL (ligningsloven) § 7 O, stk. 1, nr. 2, vedrører beløb, der ved en pensionsordnings opløsning eller bortfald tilfalder arbejdsgiveren, når denne i sin skattepligtige indkomst har fradraget de af arbejdsgiveren præsterede tilskud til ordningen, medmindre beløbet beskattes efter pensionsbeskatningslovens § 24. Bestemmelsen er uændret i forhold til den oprindelige bestemmelse i § 2, nr. 11, i lov om særlig indkomstskat. Bestemmelsen vedrører ifølge bemærkningerne til loven opløsning eller bortfald af pensionsordninger, der ikke er omfattet af pensionsbeskatningsloven. Der kan f.eks. være tale om pensionsordninger, som et udenlandsk firma har oprettet i et udenlandsk pensionsinstitut for sine udenlandske ansatte. Bonus, der tilbagebetales til firmaet, er skattepligtig for dette i medfør af statsskattelovens almindelige regler om opgørelse af indkomst. Beløb, der tilfalder firmaet, hvis pensionsordningen opløses eller bortfalder, er ikke omfattet af statsskattelovens indkomstbegreb. Det er derfor nødvendigt med en særlig beskatningshjemmel.

Vedrørende de øvrige indkomster se nærmere herom LVA afsnit A.B.7.4.1 (stk. 1, nr. 1) A.B.4.3.1.1 (stk. 1, nr. 3) og E.B.7 Ekstraordinær stor indkomst - LL § 7 O, stk. 1, nr. 4 (stk. 1, nr. 4).

LL (ligningsloven) § 7 QTil den skattepligtige indkomst medregnes efter LL (ligningsloven) § 7 Q ikke godtgørelse efter skatteforvaltningslovens § 52 samt renter efter samme lovs § 57, stk. 2 og 5.

Endvidere medregnes ikke beløb, som betales til en godtgørelsesberettiget person efter skatteforvaltningslovens kapitel 19 til dækning af dennes udgifter til sagkyndig bistand m.v. Det gælder dog ikke, i det omfang beløbet med tillæg af omkostningsgodtgørelsen og andre godtgjorte udgifter overstiger personens samlede udgifter til sagkyndig bistand m.v. i sagen, eller i det omfang beløbet ikke må anses for ydet som følge af yderens retlige interesse i sagen. Ydes beløbet som led i et ansættelsesforhold eller som led i en aftale om personligt arbejde i øvrigt til dækning af modtagerens udgifter til sagkyndig bistand m.v., og fradrager arbejdsgiveren m.v. beløbet i sin skattepligtige indkomst, medregnes beløbet til modtagerens skattepligtige indkomst.

Udgifter, hvortil der kan ydes godtgørelse efter skatteforvaltningslovens kapitel 19, kan ikke fradrages ved opgørelsen af den skattepligtige indkomst. Der henvises i øvrigt til Processuelle regler på SKATs område afsnit K.

LL (ligningsloven) § 7 RRenter, udbytter efter LL (ligningsloven) § 16 A, afståelsessummer efter LL (ligningsloven) § 16 B, gevinst og tab som omhandlet i KGL (kursgevinstloven) og ABL (aktieavancebeskatningsloven) samt gevinst og tab, der skyldes kursændringer på beholdninger af værdipapirer, i forbindelse med en opsparingsordning, som er oprettet i henhold til lov om boligopsparing, skal ikke medregnes i den skattepligtige indkomst, jf. LL (ligningsloven) § 7 R. Se LVA afsnit A.D.1.8 Indkomstskattefri renter.

LL (ligningsloven) § 7 STilskud, der ydes af Banestyrelsen (nu Bane Danmark) til foranstaltninger til begrænsning af støj fra jernbaner, medregnes ikke til den skattepligtige indkomst, jf. LL (ligningsloven) § 7 S, stk. 1.

Tilskud, der ydes af Vejdirektoratet eller af andre offentlige myndigheder til foranstaltninger til begrænsning af støj fra veje, medregnes heller ikke til den skattepligtige indkomst, jf. LL (ligningsloven) § 7 S, stk. 2.

Hvis der til foranstaltninger til begrænsning af støj er ydet offentligt tilskud, der omfattes af bestemmelserne i LL (ligningsloven) § 7 S, stk. 1 eller 2, behandles andre tilskud, der ydes til de samme samme foranstaltninger, skattemæssigt efter reglerne i LL (ligningsloven) § 7 S, stk. 1 eller 2. Den del af udgifterne til foranstaltninger til begrænsning af støj, som dækkes af tilskudsbeløb efter stk. 1-3, kan ikke fradrages ved indkomstopgørelsen eller medregnes ved opgørelsen af grundlaget for skattemæssige afskrivninger og medregnes ikke til anskaffelsessummen ved opgørelsen af den skattepligtige fortjeneste eller tab ved afståelse af ejendommen, jf. LL (ligningsloven) § 7 S, stk. 4.

LL (ligningsloven) § 7 TUdbetalinger m.v. fra stater, fonde, organisationer m.v. medregnes ikke til den skattepligtige indkomst, jf. LL (ligningsloven) § 7 T, såfremt udbetalingerne er sket som følge af nazistiske overgreb mod personer under Anden Verdenskrig.

De erstatningsydelser, der er kendskab til, er følgende:

    1. Engangsudbetalinger fra en schweizisk fond til trængende ofre for Holocaust under Anden Verdenskrig.
    2. Udbetalinger fra såkaldte "sovende konti" fra Schweiz (konti, der er oprettet inden 9/5 1945 og har stået urørt siden da).
    3. Erstatninger fra fonde stiftet af schweiziske banker m.m.
    4. Udbetalinger fra den norske stat til personer, som i Norge blev ramt af antijødiske tiltag under Anden Verdenskrig.

Listen er ikke dog udtømmende. Som eksempler på overgreb kan nævnes

personlig forfølgelse

konfiskationer af deponerede værdier, som ikke er blevet tilbagebetalt eller tilbageleveret

personen har været frarøvet andre personlige rettigheder.

Flere lande, organisationer, fonde m.v. er begyndt at udbetale disse erstatninger, fortrinsvis til jøder. Loven indeholder dog ikke nogen begrænsning med hensyn til de ofre, som får erstatning for nazistiske overgreb. Dvs. at også ofre, som har været forfulgt på grund af deres politiske overbevisning, nationalitet, race m.m. kan være omfattet af skattefriheden.Ved afgørelsen af, om en udbetaling falder ind under reglerne, lægges der vægt på, at ordningerne ikke favoriserer personer på grund af tilhørsforhold alene, men at det er afgørende, hvad personerne, der modtager engangsydelserne, har været udsat for under Anden Verdenskrig, såsom personlig forfølgelse, tvangsarbejde eller konfiskation af ejendom. Skattefritagelsen omfatter både de udbetalte beløb og påløbne renter samt tilbageførelse af fast ejendom og andre tilbageførelser af værdier. Bestemmelsen er objektivt formuleret. Dette indebærer, at der ikke skal søges om tilladelse. Det er ligningsmyndighederne, der skal påse, at betingelserne for skattefrihed er opfyldt.

LL (ligningsloven) § 7 UGaver, godtgørelser og gratialer fra den skattepligtiges arbejdsgiver, der ydes i forbindelse med en medarbejders fratræden af stilling eller i forbindelse med arbejdsgiverens eller medarbejderens jubilæum, medregnes til den skattepligtige indkomst med det beløb, hvormed de samlede erhvervelser i løbet af indkomståret overstiger 8.000 kr., jf. dog stk. 2-4 og § 31. Det er en forudsætning for skattefriheden, at den skattepligtige person, der modtager gaven, godtgørelsen eller gratialet, er ansat som lønmodtager i den virksomhed, der foretager udbetalingen. Reglen i 1. pkt. gælder ikke, i det omfang beløbet træder i stedet for, hvad modtageren ville have oppebåret i indtægt af stillingen for tiden efter fratrædelsen og indtil det tidspunkt, til hvilket modtageren kunne være opsagt i henhold til sin kontrakt eller lovgivningens almindelige regler. Se nærmere herom LVA A.B.1.4 Fratrædelsesgodtgørelser og jubilæumsgratialer - LL § 7U - og andre godtgørelser.

LL (ligningsloven) § 7 VFor modtagere af uddelinger, som efter fondens eller foreningens valg fradrages på de tidspunkter, hvor de enkelte rater forfalder, jf. FBL (fondsbeskatningsloven) § 4, stk. 3, 2. pkt., udskydes beskatningstidspunktet for uddelingen tilsvarende. I lov nr. 958 af 20. december 1999 (Justering af pinsepakken m.m.), er indsat en adgang for fonde og foreninger til at fradrage uddelinger efter fondsbeskatningslovens § 4, stk. 1, der strækker sig over flere indkomstår, på enten det tidspunkt, hvor fonden eller foreningen er retligt forpligtet til at foretage uddelingen eller på de tidspunkter, hvor de enkelte rater forfalder. Vælger fonden eller foreningen at fradrage uddelingen på de tidspunkter, hvor de enkelte rater forfalder, fastsætter LL (ligningsloven) § 7 V, at beskatningen hos modtageren af uddelingen udskydes tilsvarende, således at der bliver sammenfald mellem modtagerens beskatningstidspunkt og fondens eller foreningens fradragstidspunkt.

Ikke alle modtagere af uddelinger er skattepligtige heraf. Bestemmelsen i LL (ligningsloven) § 7 V retter sig derfor alene mod de modtagere af uddelinger, der er skattepligtige heraf. Som et eksempel på modtagere, der ikke beskattes af uddelinger, er foreninger m.v. omfattet af SEL (selskabsskatteloven) § 1, stk. 1, nr. 6.

LL (ligningsloven) § 7 X Tilskud, der ydes og anvendes i henhold til lov om fremme af privat udlejningsbyggeri eller lov om støttede private ungdomsboliger, medregnes ikke til indkomsten.

Tilskuddet bliver således skattefrit for den private bygherre, der modtager tilsagn om tilskud til etablering af støttede private ungdomsboliger. Ved bestemmelsen ændres der ikke ved de almindelige regler, hvorefter indtægter fra fast ejendom er skattepligtige. Det fremgår af LL (ligningsloven) § 7 X, stk. 2, at ved opgørelse af fortjeneste og tab på fast ejendom, hvortil der er ydet tilskud efter lov om fremme af privat udlejningsbyggeri eller lov om støttede private ungdomsboliger, anvendes anskaffelsessummen opgjort efter de almindelige regler fratrukket tilskuddet. Anskaffelsessummen anvendes ved avanceopgørelsen, hvor fortjenesten opgøres efter de almindelige regler herom som forskellen mellem afståelsessummen og anskaffelsessummen.Efter bestemmelsen vil en næringsdrivende med salg af fast ejendom ved et efterfølgende salg af ejendommen få nedsat den nominelle anskaffelsessummen med tilskuddet. Ved en avanceopgørelse efter ejendomsavancebeskatningsloven vil det efter bestemmelsen være den kontantomregnede anskaffelsessum, der reguleres med værdien af tilskuddet. Bestemmelsen er indsat for at imødegå den situation, at en skattepligtig både får et tilskud til etablering af private støttede ungdomsboliger og senere, når ejendommen sælges, kan få et tab, som kan anvendes til modregning eller fremførsel efter de almindelige regler herom. Konstaterer den skattepligtige et tab, kan tabet modregnes i anden tilsvarende gevinst efter ejendomsavancebeskatningslovens regler. De skattepligtige, der er næringsdrivende, kan fremføre et eventuelt underskud til senere indkomstår efter de almindelige regler herom.

LL (ligningsloven) § 7 YVærdien af kvoter og betalingsrettigheder, som er omfattet af afskrivningslovens §§ 40 A-40 C, og som er tildelt vederlagsfrit, medregnes ikke ved opgørelsen af modtagerens skattepligtige indkomst. Bestemmelsen er trådt i kraft den 6. oktober 2005, jf. bekendtgørelse nr. 913 af 30. september 2005. Loven har virkning fra den 1. januar 2005, jf. ændringslovens § 8, stk. 2. Følgende fremgår af ikrafttrædelsesbekendtgørelsens overgangsbestemmelser: Ligningslovens § 7 Y, stk. 1, sættes dog ikke i kraft for betalingsrettigheder og mælkekvoter.

Ifølge § 7 Y, stk. 2, kan en forpagter, som har indgået forpagtningsaftale inden den 1. januar 2006, overdrage betalingsrettigheder med en pålydende værdi højst svarende til værdien af betalingsrettigheder, som forpagteren har fået tildelt vederlagsfrit ved førstegangstildelingen, til bortforpagteren uden skattemæssige konsekvenser for forpagteren og bortforpagteren, hvis overdragelsen er vederlagsfri, jf. afskrivningslovens § 40 C. Ved aftaler indgået inden den 1. januar 2006, hvor forpagteren (primære forpagter) har forpagtet ejendom videre til en anden landbruger (sekundære forpagter), finder reglerne i stk. 2, 1. pkt. tilsvarende anvendelse ved overdragelse af betalingsrettigheder fra den sekundære forpagter til den primære forpagter. Bestemmelsen er i sin nuværende formulering indsat ved lov nr. 1386 af 20. december 2004, § 4, nr. 1, og har virkning fra 1. januar 2005. Bestemmelsen er trådt i kraft den 6. oktober 2005, jf. bekendtgørelse nr. 913 af 30. september 2005. Loven har virkning fra den 1. januar 2005, dog fra 1. januar 2003 for så vidt angår værdien af vederlagsfrit tildelte sildekvoter.

LL (ligningsloven) § 7 ZKloakforsyningsselskaber skal ved opgørelsen af den skattepligtige indkomst ikke medregne beløb, som selskabet indregner i sine priser som følge af, at selskabet er forpligtet til at refundere en kommune et beløb svarende til den aktuarmæssigt opgjorte værdi af de tjenestemandsforpligtelser, som er optjent forud for selskabets overtagelse af driften af kloakforsyningen, og hvortil kommunen ikke har hensat midler. Bestemmelsen er justeret ved § 14 i lov nr. 460 af 12. juni 2009, der træder i kraft den 1. januar 2010.

LL (ligningsloven) § 7 ÆVederlag eller godtgørelser, som med henblik på pasning af syge børn udbetales af personer i husstanden til personer over 60 år medregnes ikke til indkomsten, hvis bestemte betingelser er opfyldt. Se nærmere afsnit A.B.2.2 Pasning af børn.

LL (ligningsloven) § 7 ØBestemmelsen omhandler rejse- og befordringsgodtgørelser, som er skatte- og bidragspligtige, men hvor arbejdsgiveren har undladt at indeholde A-skat og arbejdsmarkedsbidrag. Hvis arbejdsgiveren får tilladelse efter kildeskattelovens § 69 A til at betale et beløb til dækning af skatten og arbejdsmarkedsbidraget af disse godtgørelser, bortfalder skattepligten for modtageren. Se nærmere afsnit B.1.7.1.1.

Kilde: Ligningsvejledningen/Den Juridiske Vejledning
Så grådige er dommerne: I strid med reglerne scorede dommer 444.873 kr. på bijobs

,, Skattemyndighedernes opgave er at forvalte den lovgivning, som gælder på skatteområdet. Ved varetagelsen af denne opgave skal myndighederne opretholde borgernes tillid til, at myndighederne holder sig til lovgrundlaget. Den opretholdes ikke, hvis myndighederne giver skatteyderen en opfattelse af, at en lovbunden afgørelse - f.eks. en skatteansættelse - er genstand for forhandling med SKAT.

Folketingets Ombudsmand i redegørelse af 21. marts 2018

Skatteberegnere
Skattesager
Befordring
Rejse
Erhvervsmæssige udgifter
Personalegoder
Lønmodtagere
Virksomheder
Ægteskab og samliv
Børn
Studerende
Bolig og fast ejendom
Motor
Pension
Aktier, obligationer og fordringer
Gaver, legater og gevinster
Arv og succession
Arbejde i udlandet
Flytning til og fra Danmark
Told og afgift
 A B C D E F G H I J K L M O P R S T U V Æ Ø alle   Hyppigt stillede spørgsmål 
! Materialet på TAX.DK har alene til formål at informere generelt om udvalgte retsregler. Har du behov for at træffe beslutning om, hvorvidt - og i givet fald hvordan - du skal handle i et konkret tilfælde, bør du altid søge bistand hos en skatterådgiver eller anmode om et bindende svar fra SKAT.