Ejendomsværdiskat betales ganske som for andre ejendomme. Der skal også betales ejendomsværdiskat af ubeboede, men til rådighed stående herregårdsbygninger eller lign. Hvor ejeren bebor en nærliggende mindre bolig, vil stuehusvurderingen kun omfatte den beboede ejendom.
Det fremgår af LL (ligningsloven) § 7 E, stk. 1, at tilskud ydet i henhold til § 16, stk. 1, i lov om bygningsfredning og bevaring af bygninger og bymiljøer til bygningsarbejder på fredede og bevaringsværdige bygninger ikke medregnes til modtagerens skattepligtige indkomst. Det samme gælder andre offentlige tilskud, der ydes til samme formål.
Den del af udgifterne til bygningsarbejder, som dækkes af tilskudsbeløbet, kan ikke fradrages ved indkomstopgørelsen eller medregnes ved opgørelsen af grundlaget for skattemæssige afskrivninger og medregnes ikke til anskaffelsessummen ved opgørelsen af den skattepligtige fortjeneste eller tab ved afståelse af ejendommen.
Hvis der til et bygningsarbejde på en fredet eller bevaringsværdig bygning er ydet eller kan ydes et offentligt tilskud, der omfattes af bestemmelserne i LL (ligningsloven) § 7 E, stk. 1, behandles andre tilskud, der ydes til samme bygningarbejde, skattemæssigt efter reglerne i LL (ligningsloven) § 7 E, stk. 1, jf. LL (ligningsloven) § 7 E, stk. 2. Efter de tidligere gældende regler var det en forudsætning for denne skattefritagelse, at der forelå en konkret tilladelse til skattefritagelse fra Skatterådet. Dette krav er ophævet ved § 2 i lov nr. 1340 af 19/12 2008, der trådte i kraft den 1. januar 2009.
Et tilskud til istandsættelse af en stue i en fredet bygning var skattefri, idet Ligningsrådet fandt, at betingelsen om, at det offentlige støttede samme bygningsarbejde var opfyldt, selv om Skov- og Naturstyrelsen kun havde støttet til den udvendige istandsættelse, jf. SKM2001.340.LR.
Et tilskud til parken på et gods var skattefrit, idet Skatterådet fandt, at betingelsen om, at det offentlige støttede det samme bygningsarbjde var opfyldt, idet Kulturarvstyrelsen havde bevilget tilskud til et monument og statuer i haven, jf. SKM2007.937.SR.
Et tilskud til parken på et gods var skattefrit, idet Skatterådet fandt, at betingelsen om, at det offentlige støttede samme bygningsarbejde var opfyldt, idet Kulturarvstyrelsen havde givet tilskud til fredet pavillion og amtet havde givet tilskud til renovering af haven, jf. SKM2008.35.SR.
Skattefritagelse må forudsætte, at tilskudsgiveren er uafhængig af modtageren.Tilskud, der ikke er omfattet af fritagelsesbestemmelsen, er i overensstemmelse med gældende praksis almindelig indkomstskattepligtige for ejeren.
SKM2009.508.SR. Et tilskud fra en fond til et konceptudviklingsprojekt - Fremtidens Herregård - var skattepligtigt efter SL (statsskatteloven) § 4, da betingelserne for skattefritagelse i LL (ligningsloven) § 7 E ikke var opfyldte.
Efter de tidligere gældende regler i LL (ligningsloven) § 15 K, stk. 1, kunne ejere af bygninger, der var undergivet fredning i henhold til bygningsfredningsloven, og som ikke anvendtes erhvervsmæssigt, foretage fradrag for de faktiske driftsudgifter vedrørende ejendommen.
Ejere af fredede bygninger kunne vælge at fradrage udgifter til istandsættelse af bygningerne efter de retningslinjer, der oprindeligt blev fastsat i en anvisning fra Ligningsrådet, jf. Statsskattedirektoratets cirkulære 1982-14, udstedt den 25. maj 1982. Disse retningslinjer fremgik af Ligningsvejledningen, afsnit A.G.4.1 Fredede ejendomme, og benævntes populært forfald pr. år ordningen.
Højesteret fastslog imidlertid ved dom af 9. januar 2009, offentliggjort som SKM2009.95.HR, at anvendelsesområdet for den tidligere affattelse af § 15 K, stk. 1, var begrænset til bygninger, der er fredet efter bygningsfredningsloven.
Fradragsretten vedrørte således ikke bygningsomgivelser eller andet, herunder parkanlæg, der måtte være fredet i medfør af bygningslovgivningen eller anden lovgivning.
Tilsvarende gjaldt for fradrag for istandsættelsesudgifter, hvor fradragsretten fremgik af afsnit A.G.4.1 Fredede ejendomme i Ligningsvejledningen.
Nye Regler
Ved § 2 i lov nr. 474 af 7/5 2010 er der sket en nyaffattelse af LL (ligningsloven) § 15 K samtidig med, at reglerne om fradrag for istandsættelsesudgifter er lovfæstet som § 15 K, stk. 2 og 3.
LL (ligningsloven) § 15 K, som affattet ved denne lov, bortset fra stk. 4, har virkning fra og med indkomståret 2009. § 15 K, stk. 4, der indeholder regler om indberetningspligt, har virkning fra og med indkomståret 2010.
Overgangsord-
ning
Se nedenfor.
Bygninger mv.
Ved nyaffattelsen af LL (ligningsloven) § 15 K er der skabt fuldstændig overensstemmelse mellem denne bestemmelse og reglerne i bygningsfredningsloven. Herefter kan der foretages fradrag ved opgørelsen af den skattepligtige indkomst for fradragsberettigede udgifter for såvel bygninger som for det, der er omfattet af fredningsklausulen.
Begrebet "bygninger" i LL (ligningsloven) § 15 K skal fortolkes på samme måde, som det fortolkes i bygningsfredningsloven § 2.
Faktiske driftsudgifter
Ejere af bygninger, der er fredet efter lov om bygningsfredning og bevaring af bygninger og miljøer, kan ved opgørelsen af den skattepligtige indkomst fradrage de faktisk afholdte udgifter vedrørende disse bygninger. Se LL (ligningsloven) § 15 K, stk. 1, 1. pkt.
Som nævnt ovenfor, skal begrebet "bygninger" fortolkes på samme måde, som det fortolkes i bygningsfredningsloven § 2.
Det vil navnlig sige, at når en bygnings umiddelbare omgivelser i form af gårdsrum, pladser, fortove, haver, parkanlæg og lignende er omfattet af fredningen, da de er en del af den samlede beskyttelsesværdige helhed, kan faktiske driftsudgifter til disse umiddelbare bygningsomgivelser også fradrages ved opgørelsen af den skattepligtige indkomst.
De faktiske driftsudgifter, der kan fradrages ved opgørelsen af den skattepligtige indkomst, er fx udgifter til forsikring, vejafgift, kloakafgift, vandafgift samt udgifter til renovation og skorstensfejning. Også udgifter til affugtning/opvarmning til en grundtemperatur af ubeboede, fredede bygninger kan fradrages.
Retten til at fratrække faktiske driftsudgifter finder ikke anvendelse for fredede ejerlejligheder. Se LL (ligningsloven) § 15 K, stk. 1, 2. pkt.
For ejere af en udlejningsejendom, der er omfattet af EVSL (ejendomsværdiskatteloven) § 4, nr. 6-8, gælder dog LL (ligningsloven) § 15 J, stk. 3 og 4. Det betyder, at ejere af de pågældende udlejningsejendomme ved opgørelsen af den skattepligtige indkomst ikke kan fradrage de udgifter, herunder afskrivninger på særlige installationer, der er knyttet til den del af ejendommen, der anvendes til beboelse for ejerne. Se LL (ligningsloven) § 15 J, stk. 3. Deltagere i et boliginteressentskab mv., som nævnt i EVSL (ejendomsværdiskatteloven) § 4, nr. 8, kan heller ikke fradrage ejendommens udgifter, herunder afskrivninger på særlige installationer, hvis ejendommen udelukkende tjener til bolig for deltagerne. Er en del af ejendommen udlejet, kan deltagerne ikke fradrage den beregnede del af ejendommens udgifter, herunder afskrivninger på særlige installationer, som vedrører de lejligheder, som deltagerne bebor. Se LL (ligningsloven) § 15 J, stk. 4.
Udgifter til istandsættelse
Ved opgørelsen af den skattepligtige indkomst kan ejere af bygninger, der er fredet efter lov om bygningsfredning og bevaring af bygninger og bymiljøer, vælge at fradrage de faktisk afholdte udgifter til istandsættelse af disse bygninger efter den såkaldte forfald pr. år-ordning, der er omtalt nedenfor. Se LL (ligningsloven) § 15 K, stk. 2, 1. pkt., og stk. 3, 2. pkt.
Begrebet "bygninger" skal fortolkes på samme måde, som det fortolkes i bygningsfredningsloven § 2, se ovenfor.
Udgifter til istandsættelse omfatter både vedligeholdelsesudgifter og forbedringsudgifter. Se LL (ligningsloven) § 15 K, stk. 2, 2. pkt.
Udgifter til vedligeholdelse, der er fradraget som faktisk afholdte driftsudgifter efter LL (ligningsloven) § 15 K, stk. 1, kan ikke fradrages efter de særlige regler om fradrag for istandsættelsesudgifter. Se LL (ligningsloven) § 15 K, stk. 2, 3. pkt.
Reglerne om fradrag for istandsættelsesudgifter finder ikke anvendelse for fredede ejerlejligheder, der tjener til bolig for ejeren. Se LL (ligningsloven) § 15 K, stk. 2, 3. pkt.
B
regnet årlig udgift til istandsættelse - forfald pr. år-udgiften
For den enkelte bygning fastsættes et tidsrum for holdbarheden af de enkelte bygningsdele. Se LL (ligningsloven) § 15 K, stk. 3, 1. pkt.
I forhold til det fastsatte tidsrum fastsættes tillige en beregnet udgift til istandsættelse pr. år pr. bygningsdel, der benævnes forfald pr. år. Se LL (ligningsloven) § 15 K, stk. 3, 2. pkt.
Regulering af forfald pr. år-udgiften
Den beregnede udgift til istandsættelse reguleres årligt efter Danmarks Statistiks byggeomkostningsindeks for boliger. Se LL (ligningsloven) § 15 K, stk. 3, 3. pkt.
Beregning af årets fradrag
Faktisk afholdte udgifter til istandsættelse, som ikke overstiger den beregnede, regulerede udgift, kan fradrages ved opgørelsen af den skattepligtige indkomst. Se LL (ligningsloven) § 15 K, stk. 3, 4. pkt.
Ikke-anvendte beregnede udgifter
Beregnede udgifter, der ikke er anvendt i et indkomstår, fremføres til efterfølgende indkomstår og reguleres årligt efter Danmarks Statistiks byggeomkostningsindeks for boliger. Se LL (ligningsloven) § 15 K, stk. 3, 5. pkt.
Overskydende faktisk afholdte udgifter
Hvis de faktisk afholdte udgifter i et indkomstår overstiger summen af indkomstårets beregnede udgifter og de fremførte beregnede udgifter for tidligere indkomstår, kan et beløb, svarende til de overskydende faktisk afholdte udgifter, overføres til fradrag i efterfølgende indkomstår i overensstemmelse med reglerne som nævnt ovenfor, idet beløbet reguleres årligt efter Danmarks Statistiks byggeomkostningsindeks for boliger. Se LL (ligningsloven) § 15 K, stk. 3, 6. pkt.
Ejerskifte
Beregnede, regulerede udgifter (regulerede forfald pr. år) og fremførte beregnede udgifter for tidligere indkomstår, som ejeren af den fredede bygning ikke har fradraget ved opgørelsen af den skattepligtige indkomst, bortfalder ved ejerskifte. Se LL (ligningsloven) § 15 K, stk. 3, 7. pkt.
Skattefrie tilskud
Faktisk afholdte udgifter til istandsættelse, som dækkes af skattefri tilskud, kan ikke fradrages ved opgørelsen af den skattepligtige indkomst. Se LL (ligningsloven) § 15 K, stk. 3, 8. pkt.
Beregnede udgifter efter forfald pr. år-ordningen nedsættes ikke med et beløb, der svarer til de skattefri tilskud. Se LL (ligningsloven) § 15 K, stk. 3, 4. pkt., og § 7 E.
Ophævelse af fredning
Ophæves fredningen for en bygning, kan der ved opgørelsen af den skattepligtige indkomst fradrages afholdte driftsudgifter og udgifter til istandsættelse som nævnt i LL (ligningsloven) § 15 K, stk. 1 og 2, i resten af det indkomstår, hvori fredningen er ophævet. Hvis bygningen er udpeget som bevaringsværdig efter kapitel 5 i lov om bygningsfredning og bevaring af bygninger og bymiljøer, kan der foretages fradrag for de nævnte udgifter i de 5 efterfølgende indkomstår. Se LL (ligningsloven) § 15 K, stk. 5, 1. pkt.
Udgifter til vedligeholdelse og udgifter til istandsættelse, der afholdes efter fredningens ophævelse, kan kun fradrages, hvis udgifterne vedrører bygningens ydre fremtræden, der benævnes klimaskærmen. Se LL (ligningsloven) § 15 K, stk. 5, 2. pkt.
Udgifter til istandsættelse, som er afholdt inden ophævelsen af fredningen, og som ikke er fradraget ved opgørelsen af den skattepligtige indkomst, kan efter ophævelsen af fredningen fortsat fradrages. Se LL (ligningsloven) § 15 K, stk. 5, 3. pkt.
Ejendomme med ejer-
bolig
fordeling
For ejendomme, som nævnt i EVSL (ejendomsværdiskatteloven) § 4, stk. 5, foretages fradrag for de faktiske driftsudgifter, der kan henføres til den del af ejendommen, der benyttes erhvervsmæssigt. Se LL (ligningsloven) § 15 K, stk. 6, 1. pkt.
Reglerne gælder tilsvarende for ejendomme af den art, der er nævnt i EVSL (ejendomsværdiskatteloven) § 4, nr. 5, og som er beliggende i udlandet, på Færøerne eller i Grønland. Se LL (ligningsloven) § 15 K, stk. 6, 2. pkt.
Overgangsord-
ning
Beregnede udgifter og fremførte beregnede udgifter for tidligere indkomstår efter de hidtil gældende regler, som ejeren af den fredede bygning ikke har fradraget ved opgørelsen af den skattepligtige indkomst for indkomståret 2008, fremføres til efterfølgende indkomstår efter reglerne i den nyaffattede § 15 K. Tilsvarende gælder for faktisk afholdte udgifter, som ejeren af den fredede bygning ikke har fradraget ved opgørelsen af den skattepligtige indkomst for indkomståret 2008.
Be-regning og
indberetning af fradrag
Bygnings Frednings Foreningen foretager en beregning af forfald pr. år-udgiften og indberetning til SKAT af faktiske fradrag, omfattet af LL (ligningsloven) § 15 K, stk. 2 og 3. Se LL (ligningsloven) § 15 K, stk. 4, 1. pkt.
Det er en betingelse for fradrag for istandsættelsesudgifter efter LL (ligningsloven) § 15 K, stk. 2 og 3, at Bygnings Frednings Foreningen hvert år indberetter de enkelte ejeres fradrag til SKAT i overensstemmelse med de regler, som erfastsat af skatteministeren i medfør af skattekontrollovens § 8 Ø, stk. 3. Se LL (ligningsloven) § 15 K, stk. 4, 2. pkt.
Eksempler
Følgende eksempler beskriver reglernes virkemåde:
Eksempel 1:
Bygnings Frednings Foreningen har for en fredet bygning beregnet et forfald pr. år, der udgør 40.000 kr. Dette forfald pr. år udgør efter regulering 50.000 kr. i indkomståret 2009.
Ejeren af den fredede bygning har ikke fremførte forfald pr. år fra tidligere indkomstår.
Ejeren af den fredede bygning afholder i indkomståret 2009 faktiske udgifter til istandsættelse på 40.000 kr.
Ejeren kan ved opgørelsen af den skattepligtige indkomst for 2009 fradrage 40.000 kr., da de faktisk afholdte udgifter er mindre end det beregnede forfald pr. år.
Differencen mellem det beregnede forfald pr. år på 50.000 kr. og de faktisk afholdte udgifter på 40.000 kr. kan fremføres til følgende indkomstår.
Antages det, at der skal ske en regulering med 3 pct., udgør det beregnede forfald pr. år for indkomståret 2010 51.500 kr. (50.000 kr. + 3 pct. af 50.000 kr.).
Det fremførte beløb på 10.000 kr. reguleres tilsvarende med 3 pct., således at det udgør 10.300 kr. (10.000 kr. + 3 pct. af 10.000 kr.).
I alt udgør den regulerede forfald pr. år saldo for 2010 61.800 kr. I indkomståret 2010 kan ejeren af den fredede bygning fradrage op til 61.800 kr., hvis der afholdes faktiske udgifter til istandsættelse i denne størrelsesorden.
Eksempel 2:
Bygnings Frednings Foreningen har for en fredet bygning beregnet et forfald pr. år, der udgør 40.000 kr. Dette forfald pr. år udgør efter regulering 50.000 kr. i indkomståret 2009.
Ejeren af den fredede bygning har ikke fremførte forfald pr. år fra tidligere indkomstår.
Ejeren af den fredede bygning afholder i indkomståret 2009 faktiske udgifter til istandsættelse på 120.000 kr.
Ejeren kan ved opgørelsen af den skattepligtige indkomst for 2009 alene fradrage 50.000 kr., da de faktisk afholdte udgifter til istandsættelse overstiger det beregnede forfald pr. år.
Differencen mellem det beregnede forfald pr. år på 50.000 kr. og de faktisk afholdte udgifter på 120.000 kr. kan fradrages i efterfølgende indkomstår, idet beløbet dog pristalsreguleres.
Eksempel 3:
Antages det, at der skal ske en regulering med 3 pct., udgør det beregnede forfald pr. år for indkomståret 2010 51.500 kr. (50.000 kr. + 3 pct. af 50.000 kr.).
Fremførte afholdte udgifter reguleres tilsvarende, således at de udgør 72.100 kr. (70.000 kr. + 3 pct. af 70.000 kr.).
Ejeren kan således i 2010 fradrage 51.500 kr. ved opgørelsen af den skattepligtige indkomst.
Der resterer herefter 20.600 kr., der ikke er fradraget.
Antages det, at der skal ske en regulering med 3 pct. for indkomståret 2011, udgør det beregnedeforfald pr. år for indkomståret 2010 53.045 kr. (51.500 kr. + 3 pct. af 51.500 kr.).
Fremførte afholdte udgifter reguleres tilsvarende, således at de udgør 21.218 kr. (20.600 kr. + 3 pct. af 20.600 kr.).
Afholder ejeren ikke faktiske udgifter til istandsættelse i 2011, kan de resterende 21.218 kr., der blev afholdt i 2009, fradrages.Differencebeløbet på 31.827 kr. (53.045 kr. - 21.218 kr.) kan fremføres til følgende indkomstår.
Eksempel 4
Bygnings Frednings Foreningen har for en fredet bygning beregnet et forfald pr. år, der udgør 40.000 kr. Dette forfald pr. år udgør efter regulering 50.000 kr. i indkomståret 2009.
Ejeren af den fredede bygning har ikke fremførte forfald pr. år fra tidligere indkomstår.
Ejeren af den fredede bygning afholder i indkomståret 2009 faktiske udgifter til istandsættelse på 40.000 kr.
Samtidig modtager ejeren et skattefrit tilskud på 20.000 kr., jf. ligningslovens § 7 E, til renovering af den fredede ejendom.
Ejeren kan ved opgørelsen af den skattepligtige indkomst for 2009 alene fradrage 20.000 kr.
Årsagen hertil er, at faktisk afholdte udgifter til istandsættelse, som dækkes af skattefri tilskud, ikke kan fradrages ved opgørelsen af den skattepligtige indkomst.
Det beregnede forfald pr. år reduceres ikke tilsvarende og udgør fortsat 50.000 kr. Differencen mellem det beregnede forfald pr. år på 50.000 kr. og de faktisk afholdte udgifter på 20.000 kr. kan fremføres til følgende indkomstår.
Antages det, at der skal ske en regulering med 3 pct., udgør det beregnede forfald pr. år for indkomståret 2010 51.500 kr. (50.000 kr. + 3 pct. af 50.000 kr.).
Det fremførte beløb på 30.000 kr. reguleres tilsvarende med 3 pct., således at det udgør 30.900 kr. (30.000 kr. + 3 pct. af 30.000 kr.).
I alt udgør den regulerede forfald pr. år saldo for 2010 82.400 kr.
I indkomståret 2010 kan ejeren af den fredede bygning således fradrage op til 82.400 kr., hvis ejeren afholder faktiske udgifter til istandsættelse i denne størrelsesorden.
Honorarudgifter, der opkræves af Bygnings Frednings Foreningen for beregningen af den årlige istandsættelsesudgift, kan fradrages inden for årets beregnede istandsættelsesudgifter. Landsskatteretten har taget stilling til, hvilke udgifter, der er omfattet af dette regelsæt. Udgifter til flytningen og opbygning af et badeværelse i godsets hovedbygning var omfattet af Ligningsrådets anvisning og blev anset som medgået til istandsættelse af ejendommen, TfS 1998, 654.LSR.
,, Skattemyndighedernes opgave er at forvalte den lovgivning, som gælder på skatteområdet. Ved varetagelsen af denne opgave skal myndighederne opretholde borgernes tillid til, at myndighederne holder sig til lovgrundlaget. Den opretholdes ikke, hvis myndighederne giver skatteyderen en opfattelse af, at en lovbunden afgørelse - f.eks. en skatteansættelse - er genstand for forhandling med SKAT.
Folketingets Ombudsmand i redegørelse af 21. marts 2018
! Materialet på TAX.DK har alene til formål at informere generelt om udvalgte retsregler. Har du behov for at træffe beslutning om, hvorvidt - og i givet fald hvordan - du skal handle i et konkret tilfælde, bør du altid søge bistand hos en skatterådgiver eller anmode om et bindende svar fra SKAT.