| Ved ansøgningen om tilførsel af aktiver bør medfølge udkast til regnskabsopstilling og åbningsbalance pr. tilførselsdatoen. I regnskabsopstillingen skal i skemaform angives
- det indskydende selskabs balance før tilførslen,
- det modtagende selskabs evt. egen balance (ved tilførsel til eksisterende selskaber),
- overtagne aktiver og passiver,
- evt. reguleringer,
- åbningsbalance for det modtagende selskab og
- balancen for det indskydende selskab efter tilførslen.
Dette materiale bør som minimum være til stede, før sagsbehandlingen kan påbegyndes. Det er desuden hensigtsmæssigt at regnskabsopstillingen ledsages af noter. Endelig er det relevant at oplyse, om det indskydende selskab, andre koncernselskaber, hovedaktionærer eller tredjemand i øvrigt har stillet kaution, pant eller andre former for sikkerhedsstillelser for det modtagende selskab. Told- og skatteforvaltningen vil efter behov udbede sig øvrige oplysninger, hvis det viser sig nødvendigt i de konkrete sager.
For tilførsel af aktiver med tilførselsdato før den 1. juli 2008, gælder at tilladelsen til tilførslen er betinget af indsendelse af de endelige dokumenter vedrørende tilførslen, jf. FUL (fusionsskatteloven) § 15 d, stk. 2, jf. FUL (fusionsskatteloven) § 6. Der stilles bl.a. krav om indsendelse af åbningsbalancen for det eller de modtagende selskaber, ligesom det findes hensigtsmæssigt og i visse tilfælde påkrævet, at det indskydende selskabs balance efter tilførslen indsendes.
I henhold til § 7 i Lov nr. 527 af 17. juni 2008 (jfr. L 116 (2007-2008, 2. samling)) ophæves kravet i FUL (fusionsskatteloven) § 6 om, at de selskabsretlige dokumenter, der udarbejdes i forbindelse med en omstrukturering, skal indsendes til SKAT. Loven træder i kraft den 1. juli 2008, jfr. lovens § 9, stk. 2. Ophævelsen af kravet om indsendelse til told- og skatteforvaltningen af selskabsretlige dokumenter tillægges således virkning for fusion, spaltning eller tilførsel af aktiver med fusionsdato, spaltningsdato eller tilførselsdato den 1. juli 2008 eller senere.
Ved lovændringen er det dog bestemt, at der i fusionsskattelovens § 15 c, stk. 1, 3. pkt. indsættes efter "tilladelsen": "og kan foreskrive, at der specifikt udarbejdes dokumenter, der skal indsendes inden for de frister, der er nævnt i § 6, stk. 3, eller § 6, stk. 4". SKAT kan således fastsætte, at der ved tilladelser til skattefri tilførsel af aktiver skal udarbejdes specifikke dokumenter, som skal indsendes til SKAT
De selskabsretlige dokumenter skal -som hidtil- fortsat indsendes til Erhvervs- og Selskabsstyrelsen.
Der henvises i øvrigt til omtalen af fusionsdirektivets artikel 11, stk. 1 a, jf. afsnit S.D.1.12.1 EU-direktiv 90/434/EØF.
Berigtigelse af en tilførsel af aktiver, der ikke opfylder betingelserne i fusionsskatteloven for at kunne gennemføres skattefrit, forudsætter at der tillades omgørelse efter skatteforvaltningslovens § 29. Der er ikke hjemmel andre steder end i skatteforvaltningslovens § 29 til at foretage berigtigelse i denne situation, jf. SKM2004.33.TSS.
Kompetencen til at tillade omgørelse er tillagt told- og skatteforvaltningen.
Hvis omgørelse tillades, skal tilførslen af aktiver på ny forelægges for den myndighed, som kan tillade skattefri tilførsel af aktiver, se afsnit S.D.1.2.1. |