Hvis en skatteyder sælger det eneste driftsmiddel skib han har haft, må det afhænge af de konkrete omstændigheder, om det kan antages, at han er ophørt med sin virksomhed eller ikke, se bl.a. LSRM 1981, 187.
TfS 1984, 215 HRD: Salg af den skattepligtiges eneste skibsanpart i april 1974 blev anset for virksomhedsophør, idet køb af en ny anpart i december 1974 ikke kunne betragtes som en videreførelse af den i april ophørte virksomhed.
TfS 1987, 2 HRD: En skatteyder, der i mange år havde drevet fiskerivirksomhed ved siden af sit landbrug, solgte sin eneste kutter, hvori han havde en anpart på 7/8, og købte ca. 1½ år senere en ny kutter. Skatteyderen gjorde gældende, at han i hele perioden havde haft til hensigt at fortsætte med fiskerivirksomheden, men at anskaffelsen af den ny kutter var blevet udsat på grund af forventede begrænsninger i adgangen til udøvelse af fiskeri. Højesteret gav skatteyderen medhold, idet Højesteret efter en helhedsvurdering fandt, at skatteyderen ikke havde opgivet sin virksomhed. Det fremhæves i dommen, at skatteyderen siden 1961 havde haft part i fiskekuttere. Fra 1966 til 1974 havde han været eneejer af den foran omtalte kutter, og fra 1974 til 1979 havde skipperen på kutteren haft en anpart på 1/8.
Sælger en kutterejer sit eneste skib for umiddelbart efter at købe et nyt, må han antages at fortsætte sin virksomhed, således at salgssummen fragår i saldoværdien og købesummen for det nye skib tillægges.
LSRM 1976, 146 og LSRM 1980, 104: Salg af halvdelen af en fiskekutter blev ikke anset for salg af halvdelen af et til virksomheden hørende driftsmiddel, men som salg af en del af virksomheden.
LSRM 1977, 65: En skibsfører på et uddybningsfartøj drev sideløbende hermed som bierhverv fiskeri med sin egen kutter. Kutteren blev solgt i 1973, men da der ikke havde været driftsindtægter eller -udgifter i 1972 og 1973 ved fiskeri, havde skatterådet anset ham for at være ophørt med erhvervet som fisker i 1971. Landsskatteretten anså ham imidlertid først for at være ophørt som fisker ved salget af kutteren i 1973.
LSRM 1975, 65: Udtræden af et kommanditselskab ved dets likvidation blev anset for virksomhedsophør, således at senere indtræden (i samme indkomstår) i et andet kommanditselskab ikke kunne betragtes som en fortsættelse af virksomheden. Se tilsvarende LSRM 1979, 195.
TfS 1998, 374 VLD: En kutterejers virksomhed blev anset for ophørt ultimo 1993 i forbindelse med salget af kutteren, uanset at kutterejeren i marts 1994 erhvervede en ny kutter, der efter reglerne i virksomhedsomdannelsesloven blev indskudt i et partrederi (ApS). Landsretten lagde ved afgørelsen til grund:
1) at kutterejerens personlige virksomhed ikke kunne anses for omdannet efter virksomhedsomdannelsesloven,
2) at kutteren var erhvervet af partrederiet, samt
3) at kutterejeren alene var ansat i selskabet.
SKM2002.118.LSR: Et selskab, der drev buskørsel med rutekørsel og turistfart, blev ikke anset for ophørt med at drive virksomhed på tidspunktet for afslutningen af dets sidste arbejdsopgave, men først ved afhændelsen af den sidste bus. Der blev herved henset til de bestræbelser, som selskabet havde udvist for at kunne fortsætte.
SKM2006.682.LSR: Landsskatteretten fandt, at virksomheden var ophørt i 2003, da selskabets eneste driftsmiddel i form af en vindmølle var afhændet. Der var ikke tale om fortsættelse af virksomheden efter afhændelsen af vindmøllen, idet retten herved henså til, at fortsættelsen af virksomheden ikke kunne begrundes i en passiv deltagelse/investering i et andet vindmølleinteressentskab med en ejerandel på mindre end 5 pct., som selskabet i øvrigt havde erhvervet ved køb fra hovedanpartshaverens moder og hustru.
Med Skatteberegning 2020, kan du beregne skatten for indkomståret 2020. Da skatteberegneren har form af et Excel-regneark, er det muligt at gemme de indtastede oplysninger på din egen computer. Skal du beregne skatten for indkomståret 2019, skal du i stedet benytte Skatteberegning 2019.
,, Advokat Tommy V. Christiansen har gjort gældende, at der på intet tidspunkt rejses kritik af klienten, og at klienten selv må tage stilling til, hvorvidt der er grundlag for en reaktion og i givet fald må anlægge en injuriesag.
Advokat Tommy V. Christiansen vil blive afhørt om sine bemærkninger om klienten på et offentligt retsmøde den 15. april 2021.
En lejeindtægt fra udlejning af et værelse til beboelse vil i mange tilfælde være skattefri. Det gælder, uanset om du selv ejer din bolig eller er lejer.
,, I de løbet af de nævnte tre år har Østre Landsret afsagt i alt 162 domme i skattesager. I disse har den skattepligtige fået helt eller delvis medhold i 19 af sagerne. Det svarer til, at de skattepligtige har tabt 88% af sagerne.
I Østre Landsret findes der 3 dommere, der har deltaget i henholdsvis 23, 28 og 37 skattesager, og som aldrig har givet en skatteyder medhold i noget, hverken helt eller delvis.
,, Skattemyndighedernes opgave er at forvalte den lovgivning, som gælder på skatteområdet. Ved varetagelsen af denne opgave skal myndighederne opretholde borgernes tillid til, at myndighederne holder sig til lovgrundlaget. Den opretholdes ikke, hvis myndighederne giver skatteyderen en opfattelse af, at en lovbunden afgørelse - f.eks. en skatteansættelse - er genstand for forhandling med SKAT.
,,SKAT er pr. 1. juli 2018 blevet splittet op i 7 styrelser: Skattestyrelsen, Toldstyrelsen, Vurderingsstyrelsen, Gældsstyrelsen, Motorstyrelsen, Udviklings- og Forenklingsstyrelsen samt Administrations- og Servicestyrelsen.
,, Selvstændige, der driver deres virksomhed som et ApS eller et A/S, vil således igen kunne få omkostningsgodtgørelse, når en afgørelse fra SKAT indbringes for Landsskatteretten eller de almindelige domstole.
Kommuneskatteprocenterne bliver lagt til grund ved skatteberegningen for indkomståret 2020. Afgørende er, i hvilken kommune man havde bopæl den 5. september 2019.
,, Skattemyndighedernes opgave er at forvalte den lovgivning, som gælder på skatteområdet. Ved varetagelsen af denne opgave skal myndighederne opretholde borgernes tillid til, at myndighederne holder sig til lovgrundlaget. Den opretholdes ikke, hvis myndighederne giver skatteyderen en opfattelse af, at en lovbunden afgørelse - f.eks. en skatteansættelse - er genstand for forhandling med SKAT.
Folketingets Ombudsmand i redegørelse af 21. marts 2018
! Materialet på TAX.DK har alene til formål at informere generelt om udvalgte retsregler. Har du behov for at træffe beslutning om, hvorvidt - og i givet fald hvordan - du skal handle i et konkret tilfælde, bør du altid søge bistand hos en skatterådgiver eller anmode om et bindende svar fra SKAT.