Til forside
tax.dk - skat og afgift
Ligningsvejledningen 2010-2
<< indholdsfortegnelse >>

Ungarn

Bekendtgørelse nr. 131 af 12. november 1979 af DBO af 24. oktober 1978. Skd.cirkulære nr. 54 af 17. marts 1980 (vejledning). Lov nr. 424 af 14. juni 1995 om tiltrædelse af protokol af 17. marts 1995 til overenskomst af 24. oktober 1978 (endnu ikke ratificeret).

Indholdsfortegnelse:

Artikel 1 De af DBO''''en omfattede personer
Artikel 2 De af DBO''''en omfattede skatter
Artikel 3 Almindelige definitioner
Artikel 4 Skattemæssigt hjemsted
Artikel 5 Fast driftssted
Artikel 6 Indkomst af fast ejendom
Artikel 7 Fortjeneste ved forretningsvirksomhed
Artikel 8 International transport
Artikel 9 Indbyrdes forbundne foretagender
Artikel 10 Udbytter
Artikel 11 Renter
Artikel 12 Royalties
Artikel 13 Kapitalgevinster
Artikel 14 Frit erhverv
Artikel 15 Personligt arbejde i tjenesteforhold
Artikel 16 Bestyrelseshonorarer
Artikel 17 Kunstnere og sportsfolk
Artikel 18 Pensioner og sociale sikringsydelser
Artikel 19 Offentlige hverv
Artikel 20 Studerende
Artikel 21 Andre indkomster
Artikel 22 Formue
Artikel 23 Ophævelse af dobbeltbeskatning
Artikel 24 Ikke-diskriminering
Artikel 25 Fremgangsmåden ved indgåelse af gensidige aftaler
Artikel 26 Udveksling af oplysninger
Artikel 27 Medlemmer af diplomatiske og konsulære repræsentationer
Artikel 28 Ikrafttræden
Artikel 29 Ophør

Særlige bemærkninger - afvigelser fra OECD-modellen - praksis:

Artikel 3Den danske kontinentalsokkel er omfattet af DBO''''en. »International trafik« omfatter også vejtransport.

Artikel 5Et bygge-, anlægs- eller monteringsarbejde skal have en varighed af mindst 24 måneder, før der er tale om fast driftssted.

Monteringsvirksomhed i forbindelse med leverancer af maskiner og udstyr er ikke omfattet af udtrykket »fast driftssted« uanset arbejdets varighed.

Artikel 7Levering af varer til et fast driftssted til dets eget brug kan ikke være grundlag for henførelse af fortjeneste til det faste driftssted.

Artikel 8Fortjeneste ved drift af lastbiler og busser beskattes efter samme regler, som gælder for skibe og luftfartøjer, dvs. i det land, hvor foretagendets virkelige ledelse har sit sæde.

Fortjeneste ved agenturer i tilknytning til skibsfart, luftfart eller vejtransport, beskattes i det land, hvor foretagendets virkelige ledelse har sit sæde.

Danmark har beskatningsretten til den danske andel af fortjenesten, som oppebæres af SAS.

Artikel 10Kildestaten har beskatningsret til udbytte med 5 pct. i moder-/ datterselskabsforhold. I alle andre tilfælde kan kildestaten beskatte udbytte med 15 pct.

Artikel 11Bopælsstaten har beskatningsretten til renter.

Artikel 12Bopælsstaten har beskatningsretten til royalties.

Artikel 15183-dages-reglen anvendes i forhold til kalenderåret. Chauffører beskattes i det land, hvor foretagendets virkelige ledelse har sit sæde.

Danmark har beskatningsretten til lønindkomst, som en i Danmark hjemmehørende person har optjent ved arbejde om bord på et af SAS' luftfartøjer i international trafik.

Artikel 17Fortjeneste ved virksomhed, udøvet af kunstnere og sportsfolk i henhold til en kulturaftale mellem Danmark og Ungarn, beskattes i den stat, hvorfra de pågældende er udsendt.

Artikel 18Sociale ydelser, f.eks. folkepension, kan kun beskattes i kildestaten.

Artikel 19Vederlag til offentligt ansatte kunstnere og sportsfolk er omfattet af bestemmelserne i denne artikel og ikke af artikel 17.

Artikel 23 I Danmark ophæves dobbeltbeskatning som hovedregel ved creditmetoden.

Når det drejer sig om indkomst, der er omfattet af artikel 8, artikel 13 (3) og (4), samt artikel 19 anvendes dog exemption (ny metode). Ungarn lemper med en enkelt undtagelse udelukkende efter exemptionsmetoden (exemption med progressionsforbehold efter ny metode). Med hensyn til udbytteindkomst omfattet af artikel 10 foregår lempelsen dog efter creditmetoden.

Kilde: Ligningsvejledningen/Den Juridiske Vejledning
Så grådige er dommerne: I strid med reglerne scorede dommer 444.873 kr. på bijobs

,, Skattemyndighedernes opgave er at forvalte den lovgivning, som gælder på skatteområdet. Ved varetagelsen af denne opgave skal myndighederne opretholde borgernes tillid til, at myndighederne holder sig til lovgrundlaget. Den opretholdes ikke, hvis myndighederne giver skatteyderen en opfattelse af, at en lovbunden afgørelse - f.eks. en skatteansættelse - er genstand for forhandling med SKAT.

Folketingets Ombudsmand i redegørelse af 21. marts 2018

Skatteberegnere
Skattesager
Befordring
Rejse
Erhvervsmæssige udgifter
Personalegoder
Lønmodtagere
Virksomheder
Ægteskab og samliv
Børn
Studerende
Bolig og fast ejendom
Motor
Pension
Aktier, obligationer og fordringer
Gaver, legater og gevinster
Arv og succession
Arbejde i udlandet
Flytning til og fra Danmark
Told og afgift
 A B C D E F G H I J K L M O P R S T U V Æ Ø alle   Hyppigt stillede spørgsmål 
! Materialet på TAX.DK har alene til formål at informere generelt om udvalgte retsregler. Har du behov for at træffe beslutning om, hvorvidt - og i givet fald hvordan - du skal handle i et konkret tilfælde, bør du altid søge bistand hos en skatterådgiver eller anmode om et bindende svar fra SKAT.