Til forside
tax.dk - skat og afgift
Ligningsvejledningen 2010-2
<< indholdsfortegnelse >>

Thailand

Bekendtgørelse nr. 7 af 22. februar 1999 af DBO af 23. februar 1998. Bemærkninger til lovforslag L 101 af 25. november 1998 som vedtaget ved lov nr. 1029 af 23. december 1998.

Indholdsfortegnelse:

Artikel 1:De af DBO'en omfattede personer
Artikel 2:De af DBO'en omfattede skatter
Artikel 3:Almindelige definitioner
Artikel 4:Skattemæssigt hjemsted
Artikel 5:Fast driftssted
Artikel 6:Indkomst af fast ejendom
Artikel 7:Fortjeneste ved erhvervsvirksomhed
Artikel 8:Skibsfart og luftfart
Artikel 9:Forbundne foretagender
Artikel 10:Udbytte
Artikel 11:Renter
Artikel 12:Royalties
Artikel 13:Kapitalgevinster
Artikel 14:Frit erhverv
Artikel 15:Personligt arbejde i tjenesteforhold
Artikel 16:Bestyrelseshonorar
Artikel 17:Kunstnere og sportsfolk
Artikel 18:Pensioner og livrenter
Artikel 19:Offentligt hverv
Artikel 20:Studerende
Artikel 21:Professorer, lærere og videnskabsmænd
Artikel 22:Virksomhed i forbindelse med forundersøgelser,
efterforskning eller udvinding af kulbrinter
Artikel 23:Andre indkomster
Artikel 24:Ophævelse af dobbeltbeskatning
Artikel 25:Ikke-diskriminering
Artikel 26:Fremgangsmåde ved indgåelse af gensidige aftaler
Artikel 27:Udveksling af oplysninger
Artikel 28:Medlemmer af diplomatiske repræsentationer
og konsulære embeder
Artikel 29:Territorial udvidelse
Artikel 30:

Artikel 31:

Ikrafttræden

Opsigelse

Særlige bemærkninger - afvigelser fra OECD-modellen - praksis:

Artikel 3Danmarks kontinentalsokkel er omfattet. Ved definitionen af international trafik er der ikke anført betingelser omkring ledelsens virkelige sæde.

Artikel 4Hvis en ikke-fysisk person er hjemmehørende i begge stater, skal de kompetente myndigheder i begge stater søge at afgøre spørgsmålet ved gensidig aftale. Så længe sådan aftale ikke er opnået, skal denne person i hver stat anses for ikke at være hjemmehørende i den anden stat.

Artikel 5Udtrykket fast driftssted omfatter en gård eller en plantage samt et pakhus, i tilfælde hvor en person stiller lagerfaciliteter til rådighed for andre. En byggeplads, et anlægs, monterings-, eller samlearbejde eller tilsynsopgaver i forbindelse hermed udgør et fast driftssted, hvis sådanne arbejder varer mere end 6 måneder. Endvidere vil en virksomhed, der leverer tjenesteydelser, herunder rådgivningsydelser, få fast driftssted i kildestaten, når arbejdet varer i mindst 6 måneder inden for en 12-måneders periode.

Artikel 6I tilfælde, hvor ejerskab af aktier eller andre selskabsrettigheder berettiger ejeren til at benytte fast ejendom, der tilhører selskabet, kan indkomsten fra direkte brug, udlejning eller benyttelse i enhver anden form af sådan nydelsesret beskattes i den stat, hvor den faste ejendom er beliggende.

Artikel 8Danmark har beskatningsretten til den danske andel af fortjenesten, som oppebæres af SAS. Fortjeneste ved skibsfartsvirksomhed kan beskattes i begge stater, såfremt foretagendet er hjemmehørende i den ene stat og udøver virksomhed i den anden stat. Skatten i kildelandet skal dog reduceres med et beløb svarende til 50 pct. heraf.

Når indkomst flyder fra Thailand til en skibsfartsvirksomhed i Danmark, skal den pågældende indkomst herefter medregnes ved opgørelsen af virksomhedens skattepligtige indkomst her i landet, men halvdelen af den i Thailand pålignede skat af den pågældende indkomst skal fradrages i den danske skat. Fradraget skal dog ikke kunne overstige den del af skatten, som forholdsmæssigt falder på den indkomst, der er genstand for beskatning i Thailand.

Enhver fortjeneste fra containerdrift i tilknytning til indkomst fra skibe eller luftfartøjer i international trafik, skal behandles som indkomst fra drift af skibe eller luftfartøjer.

Artikel 10Kildelandet har beskatningsret til udbytte med 10 pct. Der kan pålignes en "branch profits tax", det vil sige en skat på faste driftssteders overskud (ud over den almindelige selskabsskat) svarende til udbytteskatten efter denne artikel.

Artikel 11Kildelandet har beskatningsret til renter. Den pålignede skat kan dog ikke overstige 10 pct., såfremt modtageren er en finansiel institution, og ikke overstige 15 pct. i alle andre tilfælde. Begrænsningen af skattesatsen gælder dog kun, såfremt modtageren af renterne er et selskab. Begrænsningen af skattesatsen gælder således ikke, hvis rentemodtageren er en fysisk person. Renter, der oppebæres af regeringen i en af de kontraherende stater eller af et pengeinstitut, som ejes fuldt ud af en af de kontraherende stater, er undtaget fra beskatning i den anden stat.

Artikel 12Kildelandet har beskatningsret til royalties. Den pålignede skat kan dog ikke overstige 5 pct., hvis royalties betales som vederlag for anvendelsen af, eller retten til at anvende enhver ophavsret til litterært, kunstnerisk eller videnskabeligt arbejde, og ikke overstige 15 pct. i andre tilfælde. Royalties omfatter også film og bånd anvendt til udsendelse i fjernsyn eller radio samt anvendelsen af eller retten til at anvende industrielt, kommercielt eller videnskabeligt udstyr i forbindelse hermed. Royalties skal anses for at hidrøre fra den stat, der betaler renten, eller derfra hvor en lokal myndighed eller en person, der betaler renten, er hjemmehørende. Hvis der er fast driftssted i en stat, anses royalties for at hidrøre derfra.

Artikel 13Fortjeneste, der oppebæres af et foretagende i en stat ved afhændelse af skibe eller luftfartøjer, der anvendes i international trafik, eller af rørlig ejendom, som er knyttet til driften af sådanne skibe eller luftfartøjer, kan kun beskattes i denne stat. Danmark har beskatningsretten til den danske del af kapitalgevinster oppebåret af SAS.

Artikel 14Indkomst ved frit erhverv kan også beskattes i kildestaten, hvis erhvervet udøves gennem et fast sted eller ved udøverens ophold, såfremt erhvervet udøves i kildestaten i en eller flere perioder, der tilsammen overstiger 90 dage inden for en 12-måneders periode.

Artikel 15183-dages-reglen anvendes i forhold til en 12-måneders periode. Vederlag for personligt arbejde, som udføres om bord på et skib eller luftfartøj, der anvendes i international trafik, kan kun beskattes der, hvor skibs- eller luftfartsvirksomheden er hjemmehørende. Ansatte i SAS, der er bosiddende i Danmark, kan kun beskattes her.

Artikel 16Artiklen gælder tilsvarende for funktionærer i en ledende direktørstilling.

Artikel 17Reglerne om kildestatsbeskatning gælder ikke i tilfælde, hvor besøget i væsentligt omfang direkte eller indirekte er støttet af offentlige midler fra bopælsstaten.

Artikel 18Alle pensioner kan beskattes i begge stater. Det betyder, at pensioner i forbindelse med tidligere tjenesteforhold, private pensioner, livrenter samt alle sociale pensioner o.lign., kan beskattes i kildestaten. Omfattet heraf er folkepension og førtidspension, se i øvrigt TfS 1998, 306.

Såfremt den person, der udbetaler indkomsten, har et fast driftssted i en af staterne, anses kildestaten i den forbindelse for det sted, hvor det faste driftssted er beliggende, når pensionen er fratrukket indkomsten af det faste driftssted.

Stk. 2 indeholder en definition af udtrykket livrente.

Artikel 19Vederlag til offentligt ansatte kunstnere og sportsfolk er omfattet af bestemmelserne i denne artikel og ikke af artikel 16.

Artikel 20Studerende og uddannelsessøgende, bosiddende i en af de to stater, som midlertidigt og udelukkende i studie- eller uddannelsesøjemed opholder sig i den anden stat, fritages for beskatning i opholdsstaten af understøttelse, som udbetales til dem til deres ophold, undervisning eller uddannelse. Det samme gælder danske legater. Det gælder også beløb, der udbetales som vederlag for tjenesteydelser, udført i opholdsstaten, forudsat at disse tjenesteydelser har forbindelse med studierne eller uddannelsen eller er nødvendige for den pågældendes ophold.

En thailandsk lærling, der med bevarelse af sin bopæl i Thailand opholder sig her for at uddanne sig, kan herefter hverken beskattes af de underhold, han modtager, eller af legater eller af indtægt ved lønnet arbejde her i landet, for så vidt arbejdet er et led i hans uddannelse, eller er nødvendigt for hans underhold.

Studerende er fritaget for beskatning i opholdsstaten af arbejdsvederlag, der er nødvendigt for deres underhold, , forudsat at studierne eller uddannelsen ikke er af underordnet betydning i forhold til de tjenesteydelser, for hvilke vederlagene er ydet. Dette beløb er for indkomståret 2010 fastsat til 71.000 kr. (71.000 kr. i 2009), jf. SKAT-Meddelelse, SKM2009.797.SKAT. Fradraget gives i personlig indkomst optjent under studieopholdet før beregning af arbejdsmarkedsbidrag og kan ikke være større end denne indkomst. Fradraget reduceres med beløb, der modtages til den studerendes underhold, undervisning og uddannelse, og som ikke beskattes i Danmark. Fradraget reduceres endvidere med skattefrie stipendier, men derimod ikke med skattepligtige stipendier, der modtages fra Danmark. Hvis der tages fradrag efter rejsereglerne i ligningsloven § 9 A, vil dette bevirke en reduktion af fradraget med et tilsvarende beløb. Fradraget begrænses ikke af øvrige ligningsmæssige fradrag eller personfradraget.

Artikel 21Vederlag for midlertidig undervisning eller forskning ved universitet mv. i enmidlertidig opholdsperiode på højst 2 år beskattes ikke i opholdsstaten. Den nævnte 2-års frist begynder at løbe straks fra ankomsten. Bestemmelsen gælder ikke, hvis den forskning, der drives, primært er til gavn for en eller flere bestemte personer.

Artikel 22Kulbrintevirksomhed medfører fast driftssted ved virksomhed i mere end 30 dage inden for en 12-måneders periode. Efter stk. 3 udgør virksomhed med borerigge, der udøves ud for kysten, kun fast driftssted, hvis virksomheden varer mere end 183 dage inden for en 12-måneders periode. Artiklen indeholder en antimisbrugsbestemmelse rettet imod forbundne foretagenders virksomhed.

Artikel 23Andre indkomster kan kun beskattes i bopælsstaten. Dette gælder dog ikke, hvis den person, der erhverver indkomsten, og som er hjemmehørende i den ene stat, har et fast driftssted i den anden stat, og indkomsten er direkte knyttet til dette driftssted. Herfra er dog undtaget indkomst ved fast ejendom. Hidrører andre indkomster fra den anden stat, kan denne stat dog beskatte.

Artikel 24Lempelsesmetoden er ordinær credit. Kan indkomsten kun beskattes i Thailand, anvender Danmark exemption med progressionsforbehold. Danmark giver matching credit i de tilfælde, hvor en dansk virksomhed oppebærer fortjeneste fra et fast driftssted i Thailand, og der efter Thailands lovgivning er indrømmet fritagelse eller nedsættelse af den thailandske skat på disse indkomster. Det er en betingelse for at give matching credit, at det faste driftssted driver erhvervsvirksomhed uden for den finansielle sektor, og at ikke over 25 pct. af sådan fortjeneste består af renter og fortjeneste ved afhændelse af aktier og obligationer eller består af fortjenester fra tredjeland. Der gives endvidere matching credit ved betaling af industrielle royalties fra Thailand. Overgrænsen for lempelsen er den interne skattesats. Bestemmelsen er kombineret med en antimisbrugsbestemmelse. Der gives dansk exemption for udbytter, der betales fra et thailandsk datterselskab til et dansk moderselskab. Danmark skal kun lempe i det omfang, der er sket beskatning i Thailand, såfremt en fysisk person har en indkomst med dansk kilde, som Thailand har ret til at beskatte, men ikke beskatter eller kun delvis beskatter som følge af, at den ikke eller kun delvist hjemtages til Thailand. Reglerne om matching credit gælder i 10 år fra aftalens ikrafttræden. Der henvises i øvrigt til lempelsesbestemmelsen.

Lempelse efter DBO'en med Thailand kom ikke i betragtning for så vidt angik en filial af en tysk bank, der drev bankvirksomhed her i landet, allerede fordi filialen kun var omfattet af begrænset skattepligt til Danmark efter SEL (selskabsskatteloven) § 2, og derfor ikke i DBO'ens forstand var hjemmehørende her i landet, jf. TfS 1994, 302.

Artikel 25Artiklen finder kun anvendelse på skatter, som er omfattet af denne overenskomst.

Kilde: Ligningsvejledningen/Den Juridiske Vejledning
Så grådige er dommerne: I strid med reglerne scorede dommer 444.873 kr. på bijobs

,, Skattemyndighedernes opgave er at forvalte den lovgivning, som gælder på skatteområdet. Ved varetagelsen af denne opgave skal myndighederne opretholde borgernes tillid til, at myndighederne holder sig til lovgrundlaget. Den opretholdes ikke, hvis myndighederne giver skatteyderen en opfattelse af, at en lovbunden afgørelse - f.eks. en skatteansættelse - er genstand for forhandling med SKAT.

Folketingets Ombudsmand i redegørelse af 21. marts 2018

Skatteberegnere
Skattesager
Befordring
Rejse
Erhvervsmæssige udgifter
Personalegoder
Lønmodtagere
Virksomheder
Ægteskab og samliv
Børn
Studerende
Bolig og fast ejendom
Motor
Pension
Aktier, obligationer og fordringer
Gaver, legater og gevinster
Arv og succession
Arbejde i udlandet
Flytning til og fra Danmark
Told og afgift
 A B C D E F G H I J K L M O P R S T U V Æ Ø alle   Hyppigt stillede spørgsmål 
! Materialet på TAX.DK har alene til formål at informere generelt om udvalgte retsregler. Har du behov for at træffe beslutning om, hvorvidt - og i givet fald hvordan - du skal handle i et konkret tilfælde, bør du altid søge bistand hos en skatterådgiver eller anmode om et bindende svar fra SKAT.