| Efter § 9, stk. 1, gælder, at tvangsindgreb i tilfælde, hvor en enkeltperson eller juridisk person med rimelig grund mistænkes for at have begået en strafbar lovovertrædelse, og hvor tvangsindgrebet foretages med henblik på at tilvejebringe oplysninger om det eller de forhold, som mistanken omfatter, alene kan gennemføres efter reglerne i retsplejeloven om strafferetsplejen.
Efter bestemmelsens stk. 2 gælder begrænsningerne i stk. 1 ikke, hvis tvangsindgrebet gennemføres med henblik på at tilvejebringe oplysninger for behandlingen af andre spørgsmål end fastsættelse af straf. Med bestemmelsen sikres det, at SKAT- uanset at der foreligger mistanke om strafbart forhold - kan gennemføre et tvangsindgreb, såfremt det sker med henblik på varetagelse af SKATs "civile" opgaver. Med andre ord kan tvangsindgrebet gennemføres, såfremt kontrollen har et fornuftigt forvaltningsretligt formål. Der er således tale om en meget væsentlig undtagelse fra bestemmelsen i stk. 1.
SKAT vil således kunne foretage et tvangsindgreb, selv om der foreligger mistanke om et strafbart forhold, hvis det er til brug for opgørelsen af et krav, at kontrolbesøget gennemføres. Adgang til lokaler og dokumenter (tvangsindgrebet) vil kunne ske med politiets bistand, jf. skattekontrollovens § 6, stk. 7, momslovens § 76, stk.2, og afgiftslovgivningens tilsvarende bestemmelser i de tilfælde, hvor der foretages tvangsindgreb, selv om der foreligger mistanke om strafbart forhold, skal bestemmelsen om undladelse af at gøre brug af oplysningspligter iagttages, hvilket indebærer, at vedkommende ikke må anmodes om at være behjælpelig under kontrollen, jf. lovens § 10.
Der henvises til SR2006.130, SR2006.288, SR2006.290, SR2006.387, SR2006.388 samt Intern Meddelse af 22. januar 2007. |