N.3.2 Den 20-årige forældelse
Betydningen af den tidligere 20-års reglen | Forældelsesreglen i Danske Lov 5-14-4, der er ophævet med virkning fra 1. januar 2008 gjaldt ved siden af den ligeledes ophævede 1908-lov, dvs. 20-års reglen kunne alene få betydning, hvis et krav ikke var omfattet af den udtømmende opremsning i 1908-lovens § 1. Reglens praktiske betydning for skatter og afgifter var ikke stor, da myndighedernes krav på skatter og afgifter altid var omfattet af 1908-lovens § 1, nr. 4, bortset fra tilfælde, hvor der måtte være etableret et særligt retsgrundlag, eller hvor 1908-lovens forældelsesfrist var suspenderet i mere end 15 år. Borgernes krav mod myndighederne var som altovervejende hovedregel omfattet af 1908-lovens § 1, nr. 6, men 20-års reglen kunne få betydning, hvis det i den konkrete situation måtte lægges til grund, at et beløb, der søges tilbage hos myndighederne, ikke var indbetalt i urigtig formening om skyld. Som ovenfor nævnt kunne 20-års reglen ligeledes få betydning, hvis der måtte være etableret særligt retsgrundlag eller hvis 1908-lovens frist var suspenderet i mere end 15 år.
|
Fristen løb fra kravets stiftelse | Forældelsesfristen løb fra fordringens stiftelse eller fra det tidspunkt, hvor det gældsbrev mv., som satte den 5-årige forældelsesfrist ud af kraft, var tilvejebragt. Krav på almindelig indkomstskat stiftes ved indkomstårets udløb. Tilsvarende stiftes krav på restskatter ved indkomstårets udløb. Krav på betaling af løbende B-skatterater stiftes også ved indkomstårets udløb. Tilsvarende gælder for selskabsskatter. Afgiftskrav anses i øvrigt normalt at være stiftet ved den afgiftspligtige begivenheds indtræden.
|
Suspension og afbrydelse | En meget væsentlig forskel på de tidligere regler i henholdsvis 1908-loven og Danske Lov var, at den 20-årige forældelse ikke kunne suspenderes. Derimod blev den 20-årige forældelse ikke alene afbrudt ved skyldnerens erkendelse og ved retslige skridt, men også ved enhver påmindelse fra kreditor, hvor der blev givet udtryk for, at kravet fastholdes. |
|
|
Kilde: Ligningsvejledningen/Den Juridiske Vejledning |
|
|
Læs også:
Lej et værelse ud i din bolig |
|
En lejeindtægt fra udlejning af et værelse til beboelse vil i mange tilfælde være skattefri. Det gælder, uanset om du selv ejer din bolig eller er lejer.
|
|
|
|
Dommerne i Østre Landsret lader næsten altid skattemyndighederne vinde over den skattepligtige |
|
,, I de løbet af de nævnte tre år har Østre Landsret afsagt i alt 162 domme i skattesager. I disse har den skattepligtige fået helt eller delvis medhold i 19 af sagerne. Det svarer til, at de skattepligtige har tabt 88% af sagerne.
I Østre Landsret findes der 3 dommere, der har deltaget i henholdsvis 23, 28 og 37 skattesager, og som aldrig har givet en skatteyder medhold i noget, hverken helt eller delvis. |
|
|
|
Folketingets Ombudsmand kritiserer SKAT |
|
,, Skattemyndighedernes opgave er at forvalte den lovgivning, som gælder på skatteområdet. Ved varetagelsen af denne opgave skal myndighederne opretholde borgernes tillid til, at myndighederne holder sig til lovgrundlaget. Den opretholdes ikke, hvis myndighederne giver skatteyderen en opfattelse af, at en lovbunden afgørelse - f.eks. en skatteansættelse - er genstand for forhandling med SKAT. |
|
|
|
SKAT er blevet splittet op |
|
,, SKAT er pr. 1. juli 2018 blevet splittet op i 7 styrelser: Skattestyrelsen, Toldstyrelsen, Vurderingsstyrelsen, Gældsstyrelsen, Motorstyrelsen, Udviklings- og Forenklingsstyrelsen samt Administrations- og Servicestyrelsen. |
|
|
|
Udlejning af sommerhus |
|
,, Udlejes et sommerhus, som også benyttes privat, vil lejeindtægten ofte være skattefri. I visse tilfælde vil en del af lejen dog skulle beskattes. |
|
|
|
Omkostningsgodtgørelse til selskaber |
|
,, Selvstændige, der driver deres virksomhed som et ApS eller et A/S, vil således igen kunne få omkostningsgodtgørelse, når en afgørelse fra SKAT indbringes for Landsskatteretten eller de almindelige domstole. |
|
|
|
Kommuneskat 2020 |
|
Kommuneskatteprocenterne bliver lagt til grund ved skatteberegningen for indkomståret 2020. Afgørende er, i hvilken kommune man havde bopæl den 5. september 2019. |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
! Materialet på TAX.DK har alene til formål at informere generelt om udvalgte retsregler. Har du behov for at træffe beslutning om, hvorvidt - og i givet fald hvordan - du skal handle i et konkret tilfælde, bør du altid søge bistand hos en skatterådgiver eller anmode om et bindende svar fra SKAT.
|
| |