N.3.1.2 Hvornår begyndte 1908-lovens 5-års frist at løbe
Fristen løb fra forfaldstidspunktet | Forældelsesfristen efter den nu ophævede 1908-lov løb normalt fra det øjeblik, hvor kravet er forfaldent til betaling. Forfaldstidspunkterne for betaling af de enkelte skatte-, told- og afgiftskrav er fastsat i den særlovgivning, der regulerer de pågældende krav. Om betalings- og forfaldstidspunkter vedrørende toldkrav henvises nærmere til Toldvejledningen, afsnit A.2, om betalings- og forfaldstidspunkter vedrørende momskrav henvises nærmere til Momsvejledningen, afsnit P, om betalings- og forfaldstidspunkter vedrørende indeholdt A-skat, AM-bidrag og SP-bidrag henvises til vejledningen om indeholdelse af A-skat, AM-bidrag og SP-bidrag, afsnit G , om betalings- og forfaldstidspunkter vedrørende punktafgifter henvises til punktafgiftsvejledningen og vedrørende lønsumsafgift henvises til Lønsumsafgiftsvejledningen, afsnit F. Fra domspraksis kan vedrørende forfaldstidspunkt for momskrav henvises til SKM2007.837.HR.
|
Oprindeligt forfaldstidspunkt | Forældelsesfristen i den nu ophævede 1908-lov løb fra det oprindelige lovbestemte forfaldstidspunkt, selv om kravet ikke var gjort op, f.eks. hvis ansættelsesændringen blev foretaget efterfølgende, medmindre myndighederne befinder sig i utilregnelig uvidenhed om deres krav, jf. om suspension afsnit N.2.1.3. Dette betød eksempelvis vedrørende skattekrav, at den 5-årige forældelsesfrist i almindelighed løb fra den dag, der ville have været forfaldsdag, hvis skattekravet var blevet rejst ved ligningen for det pågældende indkomstår, jf. Meddelelser fra skattedepartementet 40.25.
Ifølge kildeskatteloven opkræves skat dels som foreløbig skat, dels som restskat. Dette medfører, at forældelsesfristen for personlige skatter af indkomst, der ikke har været indeholdt eller opkrævet som foreløbig skat, skal regnes fra det sædvanlige forfaldstidspunkt for betaling af restskat. 1908-lovens forældelsesfrist for upålignede skatter for 1999 løber således fra 1. september - 1. november 2000 (1/3 af kravet fra hver af disse datoer). Der kan herom henvises til TfS 1989, 605 HD.
|
Henstand udskyder forfaldstidspunkt | Hvis den skattepligtige har anmodet om henstand med betaling, vil forfaldstidspunktet blive udskudt til henstandsperiodens udløb, jf. nærmere under N.2.1.4 (erkendelse af gælden).
|
Arveafgift i eksekutorbo | Vedrørende arveafgift i eksekutorboer fremgår det af SKM2003.24.ØLR, at forældelsesfristen for arveafgiften tidligst løber fra det tidspunkt, hvor boopgørelsen indsendes til skifteretten til revision.
|
Særlig hjemmel til efterbeskatning | Vedrørende forfaldstidspunkt kan endvidere henvises til TfS 2000, 288 ØLD, hvor kravet på efterbeskatning af etableringskonto- og investeringsfondshenlæggelser ej var forældet, fordi kravet var blevet forfulgt inden 5 år fra det lovbestemte forfaldstidspunkt for efterbeskatning i de respektive særlove.
Se også TfS 1999, 807 VLK. Landsskatteretten havde den 7. oktober 1996 afsagt kendelse om, at beskatningsretten til den omhandlede indkomst for 1990 tilkom Tyskland. Efter at skattemyndighederne i 1998 havde foretaget udlæg gjorde den skattepligtige overfor fogedretten gældende, at kravet på tysk indkomstskat var forældet. Den skattepligtige fik imidlertid ikke medhold. Landsretten lagde ligesom fogedretten til grund, at forfaldstiden for skattekravet efter tyske regler utvivlsomt var 7. oktober 1996, og at der ikke i dobbeltbeskatningsoverenskomsten var hjemmel til en yderligere bedømmelse af forfaldstiden for et tysk skattekrav efter danske skatteprocessuelle regler. Kravet var derfor ikke forældet, hverken efter danske eller tyske forældelsesregler. Udlægget blev derfor stadfæstet. Denne retstilstand er nu bekræftet af Højesteret i en helt tilsvarende sag, nemlig SKM2005.117.HR. |
|
|
Kilde: Ligningsvejledningen/Den Juridiske Vejledning |
|
|
Læs også:
Lej et værelse ud i din bolig |
|
En lejeindtægt fra udlejning af et værelse til beboelse vil i mange tilfælde være skattefri. Det gælder, uanset om du selv ejer din bolig eller er lejer.
|
|
|
|
Dommerne i Østre Landsret lader næsten altid skattemyndighederne vinde over den skattepligtige |
|
,, I de løbet af de nævnte tre år har Østre Landsret afsagt i alt 162 domme i skattesager. I disse har den skattepligtige fået helt eller delvis medhold i 19 af sagerne. Det svarer til, at de skattepligtige har tabt 88% af sagerne.
I Østre Landsret findes der 3 dommere, der har deltaget i henholdsvis 23, 28 og 37 skattesager, og som aldrig har givet en skatteyder medhold i noget, hverken helt eller delvis. |
|
|
|
Folketingets Ombudsmand kritiserer SKAT |
|
,, Skattemyndighedernes opgave er at forvalte den lovgivning, som gælder på skatteområdet. Ved varetagelsen af denne opgave skal myndighederne opretholde borgernes tillid til, at myndighederne holder sig til lovgrundlaget. Den opretholdes ikke, hvis myndighederne giver skatteyderen en opfattelse af, at en lovbunden afgørelse - f.eks. en skatteansættelse - er genstand for forhandling med SKAT. |
|
|
|
SKAT er blevet splittet op |
|
,, SKAT er pr. 1. juli 2018 blevet splittet op i 7 styrelser: Skattestyrelsen, Toldstyrelsen, Vurderingsstyrelsen, Gældsstyrelsen, Motorstyrelsen, Udviklings- og Forenklingsstyrelsen samt Administrations- og Servicestyrelsen. |
|
|
|
Udlejning af sommerhus |
|
,, Udlejes et sommerhus, som også benyttes privat, vil lejeindtægten ofte være skattefri. I visse tilfælde vil en del af lejen dog skulle beskattes. |
|
|
|
Omkostningsgodtgørelse til selskaber |
|
,, Selvstændige, der driver deres virksomhed som et ApS eller et A/S, vil således igen kunne få omkostningsgodtgørelse, når en afgørelse fra SKAT indbringes for Landsskatteretten eller de almindelige domstole. |
|
|
|
Kommuneskat 2020 |
|
Kommuneskatteprocenterne bliver lagt til grund ved skatteberegningen for indkomståret 2020. Afgørende er, i hvilken kommune man havde bopæl den 5. september 2019. |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
! Materialet på TAX.DK har alene til formål at informere generelt om udvalgte retsregler. Har du behov for at træffe beslutning om, hvorvidt - og i givet fald hvordan - du skal handle i et konkret tilfælde, bør du altid søge bistand hos en skatterådgiver eller anmode om et bindende svar fra SKAT.
|
| |