M.3.4.2 Toldområdet | Bestemmelser om særlig tavshedspligt findes på toldområdet bl.a. i Toldkodeksen, aktindsigtsforordningen og i bistandsforordningen samt i visse forordninger om administration af EU's landbrugsordninger (FEOGA).
|
Toldkodeksen | Efter artikel 15 i Toldkodeksen er toldmyndighederne pålagt tavshedspligt med hensyn til "enhver oplysning af fortrolig art, eller som meddeles fortroligt". Det er ikke nærmere angivet - hverken i selve bestemmelsen eller i kodeksens artikel 4 om grundlæggende definitioner - hvilke oplysninger, der er omfattet af tavshedspligten.
Tavshedspligten indebærer, at en omfattet oplysning kun må videregives med udtrykkelig tilladelse fra den person eller den myndighed, der har meddelt den, eller hvis toldmyndighederne er forpligtet eller bemyndiget hertil, efter gældende bestemmelser, herunder især bestemmelser vedrørende databeskyttelse eller i forbindelse med en retssag. Efter kodeksens artikel 4, punkt 1, omfatter person såvel en fysisk som en juridisk person, og efter artikel 4, punkt 3, er toldmyndigheder, de myndigheder der bl.a. har beføjelse til at håndhæve toldforskrifterne.
|
Bistandsforordningen | Efter artikel 45 i bistandsforordningen er oplysninger, der under en hvilken som helst form meddeles i medfør af denne forordning, herunder også oplysninger i toldinformationssystemet, fortrolige. Toldinformationssystemet er nærmere beskrevet og reguleret i forordningens artikler 23 - 41, herunder tilladt registrering af personoplysninger.
De nævnte oplysninger er efter bestemmelsen omfattet af den tjenstlige tavshedspligt, der gælder for oplysninger af samme art, i den medlemsstat, som modtager dem.
Tavshedspligten indebærer navnlig, at de nævnte oplysninger ikke må meddeles andre personer end dem, der er bemyndiget til at kende eller bruge dem i kraft af deres stilling i medlemsstaterne eller i fællesskabsinstitutionerne.
Bestemmelsen fastsætter endvidere betingelser for anvendelse af disse oplysninger ud over forordningens formål, ligesom det præciseres, at oplysninger om fysiske og juridiske personer kun må indgå i de meddelelser, der er nævnt i forordningen, hvis det er strengt nødvendigt for at forebygge, efterforske eller forfølge transaktioner, der er i strid med told- eller landbrugsbestemmelserne, jf. dog bestemmelserne i forordningens afsnit V om toldinformationssystemet.
Det er i forordningens artikel 1, punkt 2 fastsat, at bestemmelser i denne forordning ikke finder anvendelse, hvis de overlapper specifikke bestemmelser i andre regler om gensidig bistand og samarbejde mellem medlemsstaternes administrative myndigheder samt mellem disse myndigheder og Kommissionen med henblik på gennemførelse af told- og landbrugsbestemmelserne. Det betyder eksempelvis, at hvis oplysninger er indhentet eller udvekslet efter specifikke regler i en anden forordning om gensidigt samarbejde, så er det denne forordnings bestemmelser om tavshedspligt, der skal henvises til ved eventuel undtagelse af oplysninger fra aktindsigt.
De to bestemmelser om tavshedspligt i henholdsvis toldkodeksen og bistandsforordningen regulerer ikke udtrykkeligt spørgsmålet om parters ret til de tavshedsbelagte oplysninger. Aktindsigt må i stedet afgøres efter forordning nr. 1049/2001 om aktindsigt og i overensstemmelse med bl.a. EF-Domstolens retspraksis. |
|
|
Kilde: Ligningsvejledningen/Den Juridiske Vejledning |
|
|
Læs også:
Lej et værelse ud i din bolig |
|
En lejeindtægt fra udlejning af et værelse til beboelse vil i mange tilfælde være skattefri. Det gælder, uanset om du selv ejer din bolig eller er lejer.
|
|
|
|
Dommerne i Østre Landsret lader næsten altid skattemyndighederne vinde over den skattepligtige |
|
,, I de løbet af de nævnte tre år har Østre Landsret afsagt i alt 162 domme i skattesager. I disse har den skattepligtige fået helt eller delvis medhold i 19 af sagerne. Det svarer til, at de skattepligtige har tabt 88% af sagerne.
I Østre Landsret findes der 3 dommere, der har deltaget i henholdsvis 23, 28 og 37 skattesager, og som aldrig har givet en skatteyder medhold i noget, hverken helt eller delvis. |
|
|
|
Folketingets Ombudsmand kritiserer SKAT |
|
,, Skattemyndighedernes opgave er at forvalte den lovgivning, som gælder på skatteområdet. Ved varetagelsen af denne opgave skal myndighederne opretholde borgernes tillid til, at myndighederne holder sig til lovgrundlaget. Den opretholdes ikke, hvis myndighederne giver skatteyderen en opfattelse af, at en lovbunden afgørelse - f.eks. en skatteansættelse - er genstand for forhandling med SKAT. |
|
|
|
SKAT er blevet splittet op |
|
,, SKAT er pr. 1. juli 2018 blevet splittet op i 7 styrelser: Skattestyrelsen, Toldstyrelsen, Vurderingsstyrelsen, Gældsstyrelsen, Motorstyrelsen, Udviklings- og Forenklingsstyrelsen samt Administrations- og Servicestyrelsen. |
|
|
|
Udlejning af sommerhus |
|
,, Udlejes et sommerhus, som også benyttes privat, vil lejeindtægten ofte være skattefri. I visse tilfælde vil en del af lejen dog skulle beskattes. |
|
|
|
Omkostningsgodtgørelse til selskaber |
|
,, Selvstændige, der driver deres virksomhed som et ApS eller et A/S, vil således igen kunne få omkostningsgodtgørelse, når en afgørelse fra SKAT indbringes for Landsskatteretten eller de almindelige domstole. |
|
|
|
Kommuneskat 2020 |
|
Kommuneskatteprocenterne bliver lagt til grund ved skatteberegningen for indkomståret 2020. Afgørende er, i hvilken kommune man havde bopæl den 5. september 2019. |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
! Materialet på TAX.DK har alene til formål at informere generelt om udvalgte retsregler. Har du behov for at træffe beslutning om, hvorvidt - og i givet fald hvordan - du skal handle i et konkret tilfælde, bør du altid søge bistand hos en skatterådgiver eller anmode om et bindende svar fra SKAT.
|
| |