C.1.2.8.6.3 Domspraksis vedrørende passende varsel | Om domspraksis vedrørende de grundlæggende forvaltningsretsprincipper om varsel i forbindelse med skærpende praksisændringer kan henvises til:
I UfR 1980, 73 HRD accepterede Højesteret toldvæsenets tilbagekaldelse af en tilladelse til frivillig momsregistrering af en del af en forenings virksomhed med virkning for fremtiden. Højesteret lagde vægt på, at toldvæsenet efter lovens opbygning og formål måtte anses for berettiget til med et passende varsel at ændre området for virksomhedens momsregistrering med det formål, at opnå overensstemmelse med praksis.
TfS 1996, 838 omhandlede en publikation med annoncer om køb og salg, der i 1988 af distriktstoldkammeret blev meddelt momsfritagelse. Men efter at en medarbejder fra told- og skatteregionen i november 1992 havde aflagt kontrolbesøg, meddelte regionen, at virksomheden skulle betale moms fra 1/12 1992. Momspligten blev fastholdt af Told- og Skattestyrelsen, som dog tiltrådte, at moms først blev beregnet fra 1/2 1993. I 1994 traf Momsnævnet afgørelse om, at publikationen ikke kunne sælges momsfrit. Landsretten udtalte, at publikationen ikke kunne anses som en avis efter momsloven, og at virksomheden således ikke var momsfri, men at tilbagekaldelsen af momsfriheden i november 1992 alene kunne ske med en frist på 6 måneder, således at statskassen skulle tilbagebetale den som følge heraf uberettiget opkrævede moms (tidl. Momsnævnet TfS 1994, 140).
I TfS 2001,495 udlejede et interessentskab en ejendom til interessenterne, således at der var tale om fuldstændigt personsammenfald mellem lejere og interessenter. Sammenfaldet var indirekte blevet oplyst over for told- og skattemyndighederne i forbindelse med en ansøgning om frivillig momsregistrering af erhvervsmæssig udlejning, jf. momslovens § 51. Efter ca. 2 år blev momsregistreringen tilbagekaldt med ca. 6 måneders varsel under henvisning til, at udlejningen ikke var erhvervsmæssig. Landsretten tiltrådte, at den foretagne udlejning ikke kunne anses for erhvervsmæssig, og at myndighederne ved at meddele tilladelsen havde begået en fejl. Da momsloven ikke indeholder udtrykkelige regler om tilbagekaldelse af tilladelse til frivillig registrering, fandt retten, at afgørelsen måtte bero på en afvejning af hensynet til lighed og konsekvens ved administrationen af bestemmelsen over for sagsøgerens forventning om fortsat at kunne disponere i overensstemmelse med den meddelte tilladelse. Landsretten fandt herved, at der forelå tilstrækkelig hjemmel til efter et varsel at tilbagekalde den frivillige momsregistrering.
Det følger således af den nævnte praksis, at fejlagtige momsafgørelser kan ændres med et passende og rimeligt varsel, også selvom der gribes ind i et bestående retsforhold. Dette følger endvidere af retssikkerhedsudvalgets redegørelse om dette spørgsmål (Se side 115 f). |
|
|
Kilde: Ligningsvejledningen/Den Juridiske Vejledning |
|
|
Læs også:
Lej et værelse ud i din bolig |
|
En lejeindtægt fra udlejning af et værelse til beboelse vil i mange tilfælde være skattefri. Det gælder, uanset om du selv ejer din bolig eller er lejer.
|
|
|
|
Dommerne i Østre Landsret lader næsten altid skattemyndighederne vinde over den skattepligtige |
|
,, I de løbet af de nævnte tre år har Østre Landsret afsagt i alt 162 domme i skattesager. I disse har den skattepligtige fået helt eller delvis medhold i 19 af sagerne. Det svarer til, at de skattepligtige har tabt 88% af sagerne.
I Østre Landsret findes der 3 dommere, der har deltaget i henholdsvis 23, 28 og 37 skattesager, og som aldrig har givet en skatteyder medhold i noget, hverken helt eller delvis. |
|
|
|
Folketingets Ombudsmand kritiserer SKAT |
|
,, Skattemyndighedernes opgave er at forvalte den lovgivning, som gælder på skatteområdet. Ved varetagelsen af denne opgave skal myndighederne opretholde borgernes tillid til, at myndighederne holder sig til lovgrundlaget. Den opretholdes ikke, hvis myndighederne giver skatteyderen en opfattelse af, at en lovbunden afgørelse - f.eks. en skatteansættelse - er genstand for forhandling med SKAT. |
|
|
|
SKAT er blevet splittet op |
|
,, SKAT er pr. 1. juli 2018 blevet splittet op i 7 styrelser: Skattestyrelsen, Toldstyrelsen, Vurderingsstyrelsen, Gældsstyrelsen, Motorstyrelsen, Udviklings- og Forenklingsstyrelsen samt Administrations- og Servicestyrelsen. |
|
|
|
Udlejning af sommerhus |
|
,, Udlejes et sommerhus, som også benyttes privat, vil lejeindtægten ofte være skattefri. I visse tilfælde vil en del af lejen dog skulle beskattes. |
|
|
|
Omkostningsgodtgørelse til selskaber |
|
,, Selvstændige, der driver deres virksomhed som et ApS eller et A/S, vil således igen kunne få omkostningsgodtgørelse, når en afgørelse fra SKAT indbringes for Landsskatteretten eller de almindelige domstole. |
|
|
|
Kommuneskat 2020 |
|
Kommuneskatteprocenterne bliver lagt til grund ved skatteberegningen for indkomståret 2020. Afgørende er, i hvilken kommune man havde bopæl den 5. september 2019. |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
! Materialet på TAX.DK har alene til formål at informere generelt om udvalgte retsregler. Har du behov for at træffe beslutning om, hvorvidt - og i givet fald hvordan - du skal handle i et konkret tilfælde, bør du altid søge bistand hos en skatterådgiver eller anmode om et bindende svar fra SKAT.
|
|