Til forside TAX.DK - skat & afgift
Den Juridiske Vejledning 2022-2
<< >>

J.A.4.4 Oplysninger om reelle ejere

Oplysninger om reelle ejere

Ansøgerselskaber skal identificere virksomhedens reelle ejere, og indsende følgende oplysninger virksomhedens reelle ejere, med mindre ansøgerselskabet ejerandele handles på et reguleret marked (børsnoteret):

  • Navne på de reelle ejere skal angives i ansøgningsblanketten
  • Udfyldt personlige erklæringer (tillæg A) for samtlige reelle ejere
  • En beskrivelse af de enkelte reelle ejeres ejerskab, f.eks. et diagram, der viser hvordan ejerskabet er sammensat, samt om ejerskabet består af kontrol ved hjælp af andre midler. Beskrivelsen skal endvidere indeholde oplysninger om hvorvidt ejeren er eller er relateret til en politisk eksponeret person (PEP) jf. hvidvasklovens § 18.
  • Hvis det ikke er muligt at angive reelle ejere for ansøgerselskabet skal der indsendes en beskrivelse af de arbejdsgange hvormed ansøgerselskabet har forsøgt at identificere virksomhedens reelle ejere.

Reelt ejerskab

Begrebet reel ejer defineres i hvidvasklovens § 2, stk. 1, nr. 9, som administreres af Finanstilsynet. Spillemyndigheden henholder sig til denne definition, og henviser således til Finanstilsynets hvidvaskvejledning for yderligere vejledning og fortolkning af begrebet reelle ejere. Yderligere kan Erhvervsstyrelsens vejledning om registrering af reelle ejere ligeledes fungere som fortolkningsbidrag.

Et ansøgerselskabs reelle ejer er den eller de fysiske personer, der i sidste ende ejer eller kontrollerer ansøgerselskabet.

Når ansøgerselskabet skal identificere, hvem der er virksomhedens reelle ejere, skal virksomheden vurdere hvilke personer, der har en tilstrækkelig del af ejerandelene eller af kontrollen. En indikator for, hvad der er en tilstrækkelig del, vil som udgangspunkt være, at personen har mere end 25 pct. af ejerandele og/eller kontrollen. Det er dog vigtigt at fremhæve, at procentgrænsen kun er en indikator for reelt ejerskab eller kontrol.

Ved opgørelse af en reel ejers samlede ejerandele og/eller kontrolandele skal både direkte og indirekte ejerskab medregnes, altså ejerandele og/eller kontrolandele, der ejes gennem andre juridiske enheder skal tillægges de direkte ejede ejerandele og/eller kontrolandele.

En person skal også betragtes som en reel ejer, hvis vedkommende har kontrol over ansøgerselskabet, som udgør mere end 25 pct. ved hjælp af andre midler, f.eks. gennem rettigheder i henhold til selskabets vedtægter eller aftale, herunder ejeraftale eller pantsætningsaftale, som blandt andet kan omfatte (ikke udtømmende):

  • Udpegning af ledelsesmedlemmer
  • Godkendelse af årsrapport i forhold til udbyttebetalinger
  • Vetoret
  • Andre rettigheder

Det er vigtigt at være opmærksom på, at et reelt ejerskab kan udgøres af en kombination af direkte og indirekte ejerskab, samt kontrol ved hjælp af andre midler. Der vil altid være tale om en konkret vurdering

Fonde, trusts og lignende retlige arrangementer

Er virksomhedens ejere i sidste ende en fond, en udenlandsk trust eller et lignende retlige arrangementer, der per definition ikke har en ejer, skal ansøgerselskab alligevel undersøge, hvem der i sidste ende kontrollerer fonden, den udenlandske trust eller det lignende retlige arrangement igennem direkte eller indirekte, ejerskabslignende, beføjelser, f.eks. bestyrelsen eller særligt begunstigede personer. Det vil være nødvendigt at undersøge fondens, den udenlandske trusts eller det lignede retlige arrangements struktur, herunder f.eks. vedtægter, stiftere, forvalter og begunstigede personer.

Virksomheden har ingen reelle ejere eller hvor de reelle ejere ikke kan identificeres

Har ansøgerselskabet ingen personer, der er reelle ejere, skal virksomhedens registrerede medlemmer af den daglige ledelse oplyses i stedet for reelle ejere. Det kan f.eks. være tilfældet, hvor et selskab er ejet ligeligt af 10 personer.

Kan ansøgerselskabet ikke identificere sine reelle ejere, skal virksomhedens registrerede medlemmer af den daglige ledelse oplyses i stedet for reelle ejere.

Ansøgerselskabet redegøre for de foranstaltninger, som virksomheden har iværksat i forsøget på at identificerer de reelle ejere.

Yderligere vejledning og fortolkningsbidrag

For yderligere vejledning og fortolkningsbidrag vedrørende identifikation af reelle ejere henvises til Finanstilsynets hvidvaskvejledning og Erhvervsstyrelsens vejledning om registrering af reelle ejere.

Kilde: Ligningsvejledningen/Den Juridiske Vejledning

Læs også:
BEREGNER
Med Skatteberegning 2023, kan du beregne skatten for indkomståret 2023. Da skatteberegneren har form af et Excel-regneark, er det muligt at gemme de indtastede oplysninger på din egen computer. Skal du beregne skatten for indkomståret 2022, skal du i stedet benytte Skatteberegning 2022.
,, Advokat Tommy V. Christiansen har gjort gældende, at der på intet tidspunkt rejses kritik af klienten, og at klienten selv må tage stilling til, hvorvidt der er grundlag for en reaktion og i givet fald må anlægge en injuriesag.
En lejeindtægt fra udlejning af et værelse til beboelse vil i mange tilfælde være skattefri. Det gælder, uanset om du selv ejer din bolig eller er lejer.
,, I de løbet af de nævnte tre år har Østre Landsret afsagt i alt 162 domme i skattesager. I disse har den skattepligtige fået helt eller delvis medhold i 19 af sagerne. Det svarer til, at de skattepligtige har tabt 88% af sagerne.

I Østre Landsret findes der 3 dommere, der har deltaget i henholdsvis 23, 28 og 37 skattesager, og som aldrig har givet en skatteyder medhold i noget, hverken helt eller delvis.
,, I en artikel i Berlingske Tidende afviser Dommerforeningens formand, at der er behov for specialisering ved domstolene.
,, Skattemyndighedernes opgave er at forvalte den lovgivning, som gælder på skatteområdet. Ved varetagelsen af denne opgave skal myndighederne opretholde borgernes tillid til, at myndighederne holder sig til lovgrundlaget. Den opretholdes ikke, hvis myndighederne giver skatteyderen en opfattelse af, at en lovbunden afgørelse - f.eks. en skatteansættelse - er genstand for forhandling med SKAT.
SKAT er pr. 1. juli 2018 blevet splittet op i 7 styrelser: Skattestyrelsen, Toldstyrelsen, Vurderingsstyrelsen, Gældsstyrelsen, Motorstyrelsen, Udviklings- og Forenklingsstyrelsen samt Administrations- og Servicestyrelsen.
,, Udlejes et sommerhus, som også benyttes privat, vil lejeindtægten ofte være skattefri. I visse tilfælde vil en del af lejen dog skulle beskattes.
,, Selvstændige, der driver deres virksomhed som et ApS eller et A/S, vil således igen kunne få omkostningsgodtgørelse, når en afgørelse fra SKAT indbringes for Landsskatteretten eller de almindelige domstole.
Kommuneskatte­procenterne bliver lagt til grund ved skatteberegningen for indkomståret 2023. Afgørende er, i hvilken kommune man havde bopæl den 5. september 2022.

,, Rigsrevisionens undersøgelse har vist, at der i knap halvdelen af klagesagerne ikke findes dokumentation for den afgørelse, som SKAT har truffet, og at et af hovedprincipperne inden for forvaltningsretten - officialprincippet - er tilsidesat. Det er i sådanne sager ikke muligt at vurdere, om SKAT har taget saglige hensyn i klagebehandlingen.

Rigsrevisionens beretning om den offentlige ejendomsvurdering, august 2013

Skatteberegnere
Skattesager
Befordring
Rejse
Erhvervsmæssige udgifter
Personalegoder
Lønmodtagere
Virksomheder
Ægteskab og samliv
Børn
Studerende
Bolig og fast ejendom
Motor
Pension
Aktier, obligationer og fordringer
Gaver, legater og gevinster
Arv og succession
Arbejde i udlandet
Flytning til og fra Danmark
Told og afgift
! Materialet på TAX.DK har alene til formål at informere generelt om udvalgte retsregler. Har du behov for at træffe beslutning om, hvorvidt - og i givet fald hvordan - du skal handle i et konkret tilfælde, bør du altid søge bistand hos en skatterådgiver eller anmode om et bindende svar fra SKAT.