Til forside TAX.DK - skat & afgift
Den Juridiske Vejledning 2022-2
<< >>

J.A.20.3.1.3 Valg af markører

Med udgangspunkt i tilladelsesindehaverens datasæt kan forskningslitteraturen afsøges for at identificere parametre, der kvantificerer og kvalificerer relevante adfærdsmarkører. Det kan fx være:

Pengeforbrug - hvor høje beløb spilles der for?
Tidsforbrug - hvor meget tid bruges der på spil hver dag?
Tidspunktet - spilles der på bestemte tidspunkter af døgnet?
Spiltypen - spilles der hovedsageligt spil, der afgøres hurtigt?
"Chasing losses" - indikerer spilmønstret, at spilleren forsøger at vinde tab tilbage?
Hyppige overførsler - hæver spilleren ofte beløb fra spilkontoen, som hurtigt indsættes igen?
Risikovillighed - tager spilleren store chancer i spillene?

Ovenstående er udelukkende eksempler på parametre, som kan benyttes. Der kan således bruges andre og flere kriterier end de nævnte, og der er ikke et bestemt krav om, hvor mange kriterier, der skal bruges. Et enkelt kriterie vil dog ikke være nok, og kriterierne skal kombineres.

Der bør ligeledes tages højde for interaktioner imellem markører, i det omfang det er betydende for modellens nøjagtighed. Det betyder, at tolkningen af den enkelte markør bør afhænge af de øvrige markører og ikke må stå alene.

Bemærk, at information om pengebevægelser (indbetalinger, udbetalinger, kortskift osv.) kun er spilmønstre i en udvidet forstand af ordet, men disse må gerne indgå under opfyldelsen af denne bestemmelse. Information om pengebevægelser kan dog ikke stå alene, data om selve spillet skal også indgå i væsentligt omfang. Det er dermed også fuldt forsvarligt at ignorere informationer om pengebevægelser, og i stedet se på indsatser, gevinster osv. der med tiden vil give samme oplysninger som ind- og udbetalinger.

Bemærk yderligere, at demografiske data som alder, køn og etnicitet, geografisk lokation osv. ikke kan tolkes til at være spildata. Disse data kan således ikke indgå i analyse af spilmønstret.

Ifølge hvidvasklovgivningen skal en tilladelsesindehaver have interne skriftlige regler, der definerer, hvad en storspiller er, og have viden om, hvorfra deres storspilleres kilder til indkomst eller formue stammer. Spillelovgivningen indeholder ingen tilsvarende regler, men en tilladelsesindehaver kan med fordel benytte de oplysninger og den viden, han er forpligtet til at indsamle efter hvidvasklovgivningen til at vurdere kunden i forhold til ansvarligt spil. Det betyder, at selvom der fx ikke er noget lovkrav om, at en tilladelsesindehaver skal undersøge, om en spiller har råd til at spille for de beløb, han gør, så bør tilladelsesindehaveren i det omfang det er muligt benytte den viden han har fra eventuelle undersøgelser i medfør af hvidvaskforpligtelserne til at vurdere, om spilleren spiller for mere, end han har råd til.

Det skal bemærkes, at tilladelsesindehaver skal sikre sig, at behandlingen af personoplysninger er i overensstemmelse med reglerne i databeskyttelseslovgivningen.

Ved vurderingen af, om der er tale om en storspiller, kan der med fordel ses på spillerens forbrug i forhold til en gennemsnitlig spillers forbrug på spil. Ifølge tal indhentet af Spillemyndigheden, var den gennemsnitlige spillers forbrug på spil pr. indbygger i Danmark for personer over 18 år i 2020 på 1.973 kr. De nyeste tal kan findes på spillemyndigheden.dk.

Et andet forhold, der kan inddrages i vurderingen, er den gennemsnitlige danskers indkomst og rådighedsbeløb til forbrug.

Tilladelsesindehaveren kan med fordel også inddrage egen erfaring med, hvad den typiske/gennemsnitlige spiller forbruger hos tilladelsesindehaveren selv.

Det understreges, at en person, som falder ind under en tilladelsesindehavers definition af storspiller, ikke behøver at have en problematisk spilleadfærd. En spiller med en problematisk spiladfærd behøver omvendt heller ikke være en storspiller. Det vil altid være meget individuelt, hvad den enkelte har råd til at spille for, og det vil ligeledes være stor forskel på, hvornår spillet griber ind i den enkeltes liv på en forstyrrende måde. Der kan derfor også være tale om en spilafhængig, som har råd til at finansiere sit spil, men hvor spillet griber forstyrrende ind i vedkommendes liv på andre måder.

Det beløb der spilles for, kan derfor aldrig være den eneste markør en tilladelsesindehaver bruger til at opfylde sin forpligtelse til at udbyde ansvarligt spil.

Kilde: Ligningsvejledningen/Den Juridiske Vejledning

Læs også:
BEREGNER
Med Skatteberegning 2023, kan du beregne skatten for indkomståret 2023. Da skatteberegneren har form af et Excel-regneark, er det muligt at gemme de indtastede oplysninger på din egen computer. Skal du beregne skatten for indkomståret 2022, skal du i stedet benytte Skatteberegning 2022.
,, Advokat Tommy V. Christiansen har gjort gældende, at der på intet tidspunkt rejses kritik af klienten, og at klienten selv må tage stilling til, hvorvidt der er grundlag for en reaktion og i givet fald må anlægge en injuriesag.
En lejeindtægt fra udlejning af et værelse til beboelse vil i mange tilfælde være skattefri. Det gælder, uanset om du selv ejer din bolig eller er lejer.
,, I de løbet af de nævnte tre år har Østre Landsret afsagt i alt 162 domme i skattesager. I disse har den skattepligtige fået helt eller delvis medhold i 19 af sagerne. Det svarer til, at de skattepligtige har tabt 88% af sagerne.

I Østre Landsret findes der 3 dommere, der har deltaget i henholdsvis 23, 28 og 37 skattesager, og som aldrig har givet en skatteyder medhold i noget, hverken helt eller delvis.
,, I en artikel i Berlingske Tidende afviser Dommerforeningens formand, at der er behov for specialisering ved domstolene.
,, Skattemyndighedernes opgave er at forvalte den lovgivning, som gælder på skatteområdet. Ved varetagelsen af denne opgave skal myndighederne opretholde borgernes tillid til, at myndighederne holder sig til lovgrundlaget. Den opretholdes ikke, hvis myndighederne giver skatteyderen en opfattelse af, at en lovbunden afgørelse - f.eks. en skatteansættelse - er genstand for forhandling med SKAT.
SKAT er pr. 1. juli 2018 blevet splittet op i 7 styrelser: Skattestyrelsen, Toldstyrelsen, Vurderingsstyrelsen, Gældsstyrelsen, Motorstyrelsen, Udviklings- og Forenklingsstyrelsen samt Administrations- og Servicestyrelsen.
,, Udlejes et sommerhus, som også benyttes privat, vil lejeindtægten ofte være skattefri. I visse tilfælde vil en del af lejen dog skulle beskattes.
,, Selvstændige, der driver deres virksomhed som et ApS eller et A/S, vil således igen kunne få omkostningsgodtgørelse, når en afgørelse fra SKAT indbringes for Landsskatteretten eller de almindelige domstole.
Kommuneskatte­procenterne bliver lagt til grund ved skatteberegningen for indkomståret 2023. Afgørende er, i hvilken kommune man havde bopæl den 5. september 2022.

,, Rigsrevisionens undersøgelse har vist, at der i knap halvdelen af klagesagerne ikke findes dokumentation for den afgørelse, som SKAT har truffet, og at et af hovedprincipperne inden for forvaltningsretten - officialprincippet - er tilsidesat. Det er i sådanne sager ikke muligt at vurdere, om SKAT har taget saglige hensyn i klagebehandlingen.

Rigsrevisionens beretning om den offentlige ejendomsvurdering, august 2013

Skatteberegnere
Skattesager
Befordring
Rejse
Erhvervsmæssige udgifter
Personalegoder
Lønmodtagere
Virksomheder
Ægteskab og samliv
Børn
Studerende
Bolig og fast ejendom
Motor
Pension
Aktier, obligationer og fordringer
Gaver, legater og gevinster
Arv og succession
Arbejde i udlandet
Flytning til og fra Danmark
Told og afgift
! Materialet på TAX.DK har alene til formål at informere generelt om udvalgte retsregler. Har du behov for at træffe beslutning om, hvorvidt - og i givet fald hvordan - du skal handle i et konkret tilfælde, bør du altid søge bistand hos en skatterådgiver eller anmode om et bindende svar fra SKAT.