Til forside TAX.DK - skat & afgift
Den Juridiske Vejledning 2022-2
<< >>

På hvilket grundlag foretages der vurdering af fast ejendom? Kan en ejendomsvurdering afvige fra den faktiske handelspris?

H.A.3.2.1 Vurderingsnormen

Indhold

Dette afsnit omhandler vurderingsnormen.

Det følger af EVL § 15, stk. 1, at ved vurderingen af en ejendom ansættes den forventelige kontantværdi i fri handel for en ejendom af den pågældende kategori under hensyn til alder, størrelse, beliggenhed og øvrige karakteristika. Dette kaldes vurderingsnormen. Vurderingen kan afvige fra en faktisk konstateret handelspris for den pågældende ejendom.

Der gælder dog særlige regler for vurderingsnormen ved ansættelse af:

  • Grundværdien for grunde, der faktisk anvendes eller kan anvendes til etageboligbebyggelse til ejerlejligheder
  • Grundværdien for rækkehuse på moderejendomme
  • Ejendoms- og grundværdi for landbrugs- og skovejendomme.

Der henvises til afsnit H.A.5 Grundværdi om grundværdi, hvor ansættelse af grundværdien for grunde, der faktisk anvendes eller kan anvendes til etageboligbebyggelse til ejerlejligheder og grundværdien for rækkehuse på moderejendomme er nærmere beskrevet.

Som nævnt i indledningsafsnittet til H.A om ejendomsvurderinger vil erhvervsejendomme, landbrugsejendomme og skovejendomme, ikke blive behandlet nærmere i denne version af Den juridiske vejledning (2022-2). Det gælder også beskrivelsen af ejendoms- og grundværdi for landbrugs- og skovejendomme.  

Spændet i vurderingsnormen

Det er et grundvilkår, som er alment anerkendt blandt aktørerne på ejendomsmarkedet, at der ved værdifastsættelse af ejendomme, er en naturlig usikkerhed forbundet med værdifastsættelsen.

Usikkerheden skyldes blandt andet, at det for den enkelte ejendom kun med store mellemrum er muligt at observere handelspriser, som er resultatet af en fri handel mellem uafhængige og fornuftige parter, da den enkelte ejendom kun sjældent handles.

Desuden vil enten køber eller sælger ofte have specielle interesser, der kan have betydning for prisen. Det kan for eksempel være, at køber har en særlig interesse i netop den pågældende ejendom - liebhaveri - eller sælger kan have en interesse i et hurtigt salg og derfor vil være villig til at acceptere en lavere pris.

Det er derfor ikke muligt at foretage en eksakt vurdering, der rammer den pris, som en given ejendom viser sig at blive solgt til. Med de bestående usikkerhedsfaktorer vil en vurdering ikke nødvendigvis være "forkert", blot fordi den ligger over eller under en faktisk konstateret handelspris.

I udgangspunktet om en "forventelig kontantværdi i fri handel" ligger, at der altid vil være et spænd, inden for hvilket en i øvrigt fornuftig køber og sælger vil kunne mødes, når der er taget højde for individuelle præferencer og behov mv.

Der ligger desuden en antagelse om, at der foretages et salg på armslængdevilkår mellem en villig køber og en villig sælger efter passende markedsføring, hvor begge parter har handlet kyndigt, fornuftigt og uden tvang.

Vurderingsnormen indebærer, at en vurdering vil kunne afvige fra en faktisk konstateret handelspris for den pågældende ejendom. Afvigelsen vil kunne være i såvel opadgående som nedadgående retning.

Vurderingsnormen ligger tæt op ad det, der var gældende efter den nu ophævede vurderingslov, hvor der skulle vurderes til "værdien i handel og vandel", men den nye vurderingsnorm giver ikke samme sproglige associationer om præcision. I erkendelse af, at det ikke er muligt at fastsætte en eksakt værdi, indeholder den nye vurderingsnorm en usikkerhedsmargin, hvorefter vurderingen skal ansættes inden for et acceptabelt spænd. Det betyder, at en værdiansættelse inden for dette spænd ikke er "forkert".  

Niveauet for dette spænd er fastlagt, så det er realistisk i forhold til, hvad der er muligt at opnå i forhold til de anvendte vurderingsmetoder. For nogle ejendomstyper kan usikkerheden være højere, men det forventes, at hovedparten af landets ejendomme med de bedst mulige statistiske beregningsmodeller kan vurderes inden for et spænd på plus/minus 20 pct.

Vurderingsstyrelsen har metodefrihed i vurderingsarbejdet, dog i begrænset omfang i forholdt til vurdering af grundværdien for ejerlejligheder, hvor metoden er fastsat i EVL § 19 a. Ved metodefrihed forstås, at det afgørende er, at Vurderingsstyrelsen når frem til en vurdering, der afspejler vurderingsnormen, jf. EVL § 15. Det afgørende er således ikke, om Vurderingsstyrelsen er nået frem til vurderingen på den ene eller anden måde.

For en beskrivelse af vurderingsmetoderne henvises der til afsnit H.A.4 Ejendomsværdi om ejendomsværdi og H.A.5 Grundværdi om grundværdi.

Kilde: Ligningsvejledningen/Den Juridiske Vejledning

Læs også:
BEREGNER
Med Skatteberegning 2023, kan du beregne skatten for indkomståret 2023. Da skatteberegneren har form af et Excel-regneark, er det muligt at gemme de indtastede oplysninger på din egen computer. Skal du beregne skatten for indkomståret 2022, skal du i stedet benytte Skatteberegning 2022.
,, Advokat Tommy V. Christiansen har gjort gældende, at der på intet tidspunkt rejses kritik af klienten, og at klienten selv må tage stilling til, hvorvidt der er grundlag for en reaktion og i givet fald må anlægge en injuriesag.
En lejeindtægt fra udlejning af et værelse til beboelse vil i mange tilfælde være skattefri. Det gælder, uanset om du selv ejer din bolig eller er lejer.
,, I de løbet af de nævnte tre år har Østre Landsret afsagt i alt 162 domme i skattesager. I disse har den skattepligtige fået helt eller delvis medhold i 19 af sagerne. Det svarer til, at de skattepligtige har tabt 88% af sagerne.

I Østre Landsret findes der 3 dommere, der har deltaget i henholdsvis 23, 28 og 37 skattesager, og som aldrig har givet en skatteyder medhold i noget, hverken helt eller delvis.
,, I en artikel i Berlingske Tidende afviser Dommerforeningens formand, at der er behov for specialisering ved domstolene.
,, Skattemyndighedernes opgave er at forvalte den lovgivning, som gælder på skatteområdet. Ved varetagelsen af denne opgave skal myndighederne opretholde borgernes tillid til, at myndighederne holder sig til lovgrundlaget. Den opretholdes ikke, hvis myndighederne giver skatteyderen en opfattelse af, at en lovbunden afgørelse - f.eks. en skatteansættelse - er genstand for forhandling med SKAT.
SKAT er pr. 1. juli 2018 blevet splittet op i 7 styrelser: Skattestyrelsen, Toldstyrelsen, Vurderingsstyrelsen, Gældsstyrelsen, Motorstyrelsen, Udviklings- og Forenklingsstyrelsen samt Administrations- og Servicestyrelsen.
,, Udlejes et sommerhus, som også benyttes privat, vil lejeindtægten ofte være skattefri. I visse tilfælde vil en del af lejen dog skulle beskattes.
,, Selvstændige, der driver deres virksomhed som et ApS eller et A/S, vil således igen kunne få omkostningsgodtgørelse, når en afgørelse fra SKAT indbringes for Landsskatteretten eller de almindelige domstole.
Kommuneskatte­procenterne bliver lagt til grund ved skatteberegningen for indkomståret 2023. Afgørende er, i hvilken kommune man havde bopæl den 5. september 2022.

,, Rigsrevisionens undersøgelse har vist, at der i knap halvdelen af klagesagerne ikke findes dokumentation for den afgørelse, som SKAT har truffet, og at et af hovedprincipperne inden for forvaltningsretten - officialprincippet - er tilsidesat. Det er i sådanne sager ikke muligt at vurdere, om SKAT har taget saglige hensyn i klagebehandlingen.

Rigsrevisionens beretning om den offentlige ejendomsvurdering, august 2013

Skatteberegnere
Skattesager
Befordring
Rejse
Erhvervsmæssige udgifter
Personalegoder
Lønmodtagere
Virksomheder
Ægteskab og samliv
Børn
Studerende
Bolig og fast ejendom
Motor
Pension
Aktier, obligationer og fordringer
Gaver, legater og gevinster
Arv og succession
Arbejde i udlandet
Flytning til og fra Danmark
Told og afgift
! Materialet på TAX.DK har alene til formål at informere generelt om udvalgte retsregler. Har du behov for at træffe beslutning om, hvorvidt - og i givet fald hvordan - du skal handle i et konkret tilfælde, bør du altid søge bistand hos en skatterådgiver eller anmode om et bindende svar fra SKAT.