Til forside TAX.DK - skat & afgift
Den Juridiske Vejledning 2022-2
<< >>

H.A.10.3 Andre myndigheders pligt til at meddele oplysninger, der er nødvendige for vurderingsarbejdet

Indhold

Dette afsnit omhandler andre myndigheders pligt til at meddele oplysninger, der er nødvendige for vurderingsarbejdet.

Efter EVL § 56, stk. 1, skal offentlige myndigheder og andre offentlige institutioner mv. meddele told- og skatteforvaltningen oplysninger, der er nødvendige for vurderingsarbejdet. EVL § 56, stk. 1, omfatter offentlige myndigheder og institutioner mv. i bred forstand, herunder offentlige nævn, råd og udvalg, Nationalbanken, Danmarks Radio samt kommunale og regionale myndigheder.

Ved "told- og skatteforvaltningen" i § 56 forstås både den myndighed, der skal vurdere de enkelte ejendomme [Vurderingsstyrelsen], og andre myndigheder under Skatteministeriets ressort, der varetager vurderingsarbejdet i bred forstand [Udviklings- og Forenklingsstyrelsen].

Der er ikke en udtømmende liste over oplysninger, der er nødvendige for vurderingsarbejdet. Vurderingsarbejdet vil i høj grad være baseret på faktiske forhold, dvs. oplysninger om ejendomme betragtet som individuelle fysiske enheder med hver deres karakteristika med hensyn til størrelse, alder, beliggenhed osv. kombineret med oplysninger af økonomisk karakter, herunder særligt oplysninger om faktiske salg.

Det er ikke alle offentlige myndigheder og offentlige institutioner mv., der er i besiddelse af oplysninger, som vil være nødvendige for vurderingsarbejdet. Da der ikke kan opstilles en udtømmende liste med de oplysninger, der er nødvendige, kan der heller ikke udarbejdes en liste over de myndigheder og offentlige institutioner mv., som Vurderingsstyrelsen vil have brug for oplysninger fra. Skatteministeren kan derfor efter EVL § 56, stk. 2, fastsætte regler om, hvilke oplysninger der skal meddeles, og hvilke myndigheder og offentlige institutioner mv., der skal meddele oplysningerne samt regler for tidsfrister og form for meddelelse af oplysningerne.

EVL § 56, stk. 1, er imidlertid alment gældende, hvorfor offentlige myndigheder og andre offentlige institutioner skal meddele told- og skatteforvaltningen oplysninger, der er nødvendige for vurderingsarbejdet, uanset om der er fastsat regler om dette efter EVL § 56, stk. 2. Pligten for offentlige myndigheder og andre offentlige institutioner til at meddele oplysninger efter EVL § 56, stk. 1, er således ikke betinget af, at der er fastsat regler herom efter EVL § 56, stk. 2. 

Bekendtgørelse nr. 1518 af 14. december 2017 om indberetning efter ejendomsvurderingslovens § 54 er udstedt med hjemmel i henholdsvis § 54 og § 56, stk. 2. Der henvises til afsnit H.A.9.1.2 Indberetning af oplysninger om overdragelse af fast ejendom Indberetning af oplysninger om overdragelse af fast ejendom.

Bekendtgørelse nr. 1704 af 26. november 2020 om offentlige myndigheder og institutioners pligt til at meddele oplysninger til Skatteforvaltningen til brug for vurderingsarbejdet er udstedt med hjemmel i § 56, stk. 2. Af bekendtgørelsen fremgår bl.a., at der skal indberettes oplysninger om:

-          Erhvervsmæssig udlejning af offentligt ejede ejendomme.

-          Hel eller delvis fritagelse for grundskyld efter KESL ( kommunal ejendomsskattelov) §§ 7 og 8.

-          Basisåret, (dvs. det seneste år, hvor grundværdien - efter eventuelle fradrag for grundforbedringer og fritagelser for grundskyld - udgjorde den afgiftspligtige grundværdi efter KESL ( kommunal ejendomsskattelov) § 1, stk. 2), jf. definitionen i EVL § 42.

-          Datoen for den kommunale vejmyndigheds godkendelse af et vejprojekt, som sker som led i en byggemodning, samt oplysninger om den eller de ejendomme, der er omfattede af det godkendte vejprojekt og for hvilke der påtænkes foretaget byggemodning i form af etablering af veje, kloak- og vandledninger og forsyningsledninger til el.

-          Forventet opkrævning af dækningsafgift efter KESL ( kommunal ejendomsskattelov) § 23.

-          Jordrentepligtige ejendomme.

-          Oplysninger om ejendomme, der har fået tilkendt erstatning for bygningsskader fra Stormrådet.

Kilde: Ligningsvejledningen/Den Juridiske Vejledning

Læs også:
BEREGNER
Med Skatteberegning 2023, kan du beregne skatten for indkomståret 2023. Da skatteberegneren har form af et Excel-regneark, er det muligt at gemme de indtastede oplysninger på din egen computer. Skal du beregne skatten for indkomståret 2022, skal du i stedet benytte Skatteberegning 2022.
,, Advokat Tommy V. Christiansen har gjort gældende, at der på intet tidspunkt rejses kritik af klienten, og at klienten selv må tage stilling til, hvorvidt der er grundlag for en reaktion og i givet fald må anlægge en injuriesag.
En lejeindtægt fra udlejning af et værelse til beboelse vil i mange tilfælde være skattefri. Det gælder, uanset om du selv ejer din bolig eller er lejer.
,, I de løbet af de nævnte tre år har Østre Landsret afsagt i alt 162 domme i skattesager. I disse har den skattepligtige fået helt eller delvis medhold i 19 af sagerne. Det svarer til, at de skattepligtige har tabt 88% af sagerne.

I Østre Landsret findes der 3 dommere, der har deltaget i henholdsvis 23, 28 og 37 skattesager, og som aldrig har givet en skatteyder medhold i noget, hverken helt eller delvis.
,, I en artikel i Berlingske Tidende afviser Dommerforeningens formand, at der er behov for specialisering ved domstolene.
,, Skattemyndighedernes opgave er at forvalte den lovgivning, som gælder på skatteområdet. Ved varetagelsen af denne opgave skal myndighederne opretholde borgernes tillid til, at myndighederne holder sig til lovgrundlaget. Den opretholdes ikke, hvis myndighederne giver skatteyderen en opfattelse af, at en lovbunden afgørelse - f.eks. en skatteansættelse - er genstand for forhandling med SKAT.
SKAT er pr. 1. juli 2018 blevet splittet op i 7 styrelser: Skattestyrelsen, Toldstyrelsen, Vurderingsstyrelsen, Gældsstyrelsen, Motorstyrelsen, Udviklings- og Forenklingsstyrelsen samt Administrations- og Servicestyrelsen.
,, Udlejes et sommerhus, som også benyttes privat, vil lejeindtægten ofte være skattefri. I visse tilfælde vil en del af lejen dog skulle beskattes.
,, Selvstændige, der driver deres virksomhed som et ApS eller et A/S, vil således igen kunne få omkostningsgodtgørelse, når en afgørelse fra SKAT indbringes for Landsskatteretten eller de almindelige domstole.
Kommuneskatte­procenterne bliver lagt til grund ved skatteberegningen for indkomståret 2023. Afgørende er, i hvilken kommune man havde bopæl den 5. september 2022.

,, Rigsrevisionens undersøgelse har vist, at der i knap halvdelen af klagesagerne ikke findes dokumentation for den afgørelse, som SKAT har truffet, og at et af hovedprincipperne inden for forvaltningsretten - officialprincippet - er tilsidesat. Det er i sådanne sager ikke muligt at vurdere, om SKAT har taget saglige hensyn i klagebehandlingen.

Rigsrevisionens beretning om den offentlige ejendomsvurdering, august 2013

Skatteberegnere
Skattesager
Befordring
Rejse
Erhvervsmæssige udgifter
Personalegoder
Lønmodtagere
Virksomheder
Ægteskab og samliv
Børn
Studerende
Bolig og fast ejendom
Motor
Pension
Aktier, obligationer og fordringer
Gaver, legater og gevinster
Arv og succession
Arbejde i udlandet
Flytning til og fra Danmark
Told og afgift
! Materialet på TAX.DK har alene til formål at informere generelt om udvalgte retsregler. Har du behov for at træffe beslutning om, hvorvidt - og i givet fald hvordan - du skal handle i et konkret tilfælde, bør du altid søge bistand hos en skatterådgiver eller anmode om et bindende svar fra SKAT.