Til forside TAX.DK - skat & afgift
Den Juridiske Vejledning 2022-2
<< >>

G.A.3.6.2.2.3.5 Nordisk toldaftale

Indhold

Dette afsnit omhandler inddrivelse af dansker fordringer i udlandet på baggrund af den nordiske toldaftale.

Afsnittet indeholder:

  • Regelgrundlag
  • Fordringstyper omfattet af aftalen
  • Beløbsgrænse
  • Forældelse

Regelgrundlag

Danmark har den 11. september 1981 indgået en fælles nordisk aftale om gensidig bistand i toldsager. Se bekendtgørelse nr. 92 af 23. september 1982 af aftale af 11. september 1981 med Finland, Island, Norge og Sverige om gensidig bistand i toldsager (den nordiske toldaftale) og senere ændringer i bekendtgørelse nr. 17 af 09. februar 1990 af ændringsaftale af 3. august 1989 til aftale af 11. september 1981 med Finland, Island, Norge og Sverige om gensidig bistand i toldsager (ændringsaftale).

Aftalen omfatter:

  • Danmark
  • Finland
  • Island
  • Norge
  • Sverige
  • Færøerne

Aftalen omfatter ikke

  • Grønland
  • Svalbard
  • Jan Mayen
  • Norske besiddelser uden for Europa

Se den nordiske toldaftale artikel 14 og den tilhørende ændringsaftale.

Ovennævnte stater er i overensstemmelse med den nordiske toldaftales artikel 13 blevet enige om retningslinjer for gennemførsel og praktisering af den nordiske toldaftale. Disse fremgår umiddelbart efter teksten for den nordiske toldaftales artikel 15 og har følgende titel: "Retningslinier for gennemførelse og praktisering af aftalen af 11. september 1981 mellem Danmark, Finland, Island, Norge og Sverige om gensidig bistand i toldsager".

Af retningslinjerne fremgår blandt andet hvilke fordringstyper, der er omfattede af aftalen, beløbsgrænsen for anvendelse af aftalen mv.

Fordringstyper omfattet af aftalen

Ifølge den nordiske toldaftales artikel 2, stk. 1, litra c, kan den nordiske toldaftale anvendes til gensidig bistand gennem toldmyndighederne i forhold vedrørende inddrivelse af fordringer og forkyndelser i forbindelse med gennemførelse af toldlovgivningen. For Danmarks vedkommende betyder det, at følgende fordringer er omfattet af den nordiske toldaftale:

  • told og andre afgifter, der opkræves efter reglerne i toldloven (lov nr. 519 af 13. december 1972 med senere ændringer).
  • afgifter og godtgørelser, der opkræves respektive udbetales efter reglerne i lov nr. 595 og lov nr. 596 af 22. december 1972 om administration af Det europæiske økonomiske Fællesskabs forordninger om markedsordninger for landbrugsvarer, frugt og gartneriprodukter m.v.

Se punkt 5 i retningslinjerne for gennemførsel og praktisering af den nordiske toldaftale.

Det fremgår af punkt 3 i retningslinjerne for gennemførsel og praktisering af den nordiske toldaftale, at følgende fordringstyper er ligestillet med ovenstående, og derfor også er omfattet af den nordiske toldaftale:

  • morarenter samt restafgift eller anden afgift, som opkræves på grund af undladt betaling af told, skatter og andre afgifter indtil det tidspunkt, da fordringen blev overgivet til inddrivelse i inddrivelsesstaten.
  • morarenter samt restafgift eller anden afgift, som opkræves på grund af undladt betaling af told, skatter og andre afgifter efter det tidspunkt, da fordringen blev overgivet til inddrivelse i inddrivelsesstaten, og for hvilke bistand fordres ved særskilt anmodning.

Beløbsgrænse

Anmodning om bistand til inddrivelse må kun fremsættes, såfremt det sammenlagte betalingskrav udgør mindst 1000 danske kroner, heri ikke indregnet eventuelle morarenter, restafgift eller anden afgift, som opkræves på grund af undladt betaling af told ►indtil det tidspunkt, da fordringen blev overgivet til inddrivelse i ansøgerstaten.◄

Se punkt 9 i retningslinjerne for gennemførsel og praktisering af den nordiske toldaftale.

Forældelse

Efter den nordiske toldaftales artikel 10, stk. 4, 2. punktum, er det de forældelsesregler, der gælder i inddrivelsesstaten for fordringer af tilsvarende art, som anvendes ved bistand til inddrivelse af fordringen efter den nordiske toldaftale.  

►I relation til afbrydelse, suspension eller forlængelse af forældelsesfrister er det derfor inddrivelsesstatens regler, der finder anvendelse i forhold til den af inddrivelsesstatens udførte bistand til inddrivelse.◄

Dog skal ansøgerstaten i anmodningen give oplysning om tidspunktet for, hvornår retten til at inddrive fordringen helt eller delvis forældes efter lovgivningen i ansøgerstaten. Se den nordiske toldaftales artikel 10, stk. 5.

Kilde: Ligningsvejledningen/Den Juridiske Vejledning

Læs også:
BEREGNER
Med Skatteberegning 2023, kan du beregne skatten for indkomståret 2023. Da skatteberegneren har form af et Excel-regneark, er det muligt at gemme de indtastede oplysninger på din egen computer. Skal du beregne skatten for indkomståret 2022, skal du i stedet benytte Skatteberegning 2022.
,, Advokat Tommy V. Christiansen har gjort gældende, at der på intet tidspunkt rejses kritik af klienten, og at klienten selv må tage stilling til, hvorvidt der er grundlag for en reaktion og i givet fald må anlægge en injuriesag.
En lejeindtægt fra udlejning af et værelse til beboelse vil i mange tilfælde være skattefri. Det gælder, uanset om du selv ejer din bolig eller er lejer.
,, I de løbet af de nævnte tre år har Østre Landsret afsagt i alt 162 domme i skattesager. I disse har den skattepligtige fået helt eller delvis medhold i 19 af sagerne. Det svarer til, at de skattepligtige har tabt 88% af sagerne.

I Østre Landsret findes der 3 dommere, der har deltaget i henholdsvis 23, 28 og 37 skattesager, og som aldrig har givet en skatteyder medhold i noget, hverken helt eller delvis.
,, I en artikel i Berlingske Tidende afviser Dommerforeningens formand, at der er behov for specialisering ved domstolene.
,, Skattemyndighedernes opgave er at forvalte den lovgivning, som gælder på skatteområdet. Ved varetagelsen af denne opgave skal myndighederne opretholde borgernes tillid til, at myndighederne holder sig til lovgrundlaget. Den opretholdes ikke, hvis myndighederne giver skatteyderen en opfattelse af, at en lovbunden afgørelse - f.eks. en skatteansættelse - er genstand for forhandling med SKAT.
SKAT er pr. 1. juli 2018 blevet splittet op i 7 styrelser: Skattestyrelsen, Toldstyrelsen, Vurderingsstyrelsen, Gældsstyrelsen, Motorstyrelsen, Udviklings- og Forenklingsstyrelsen samt Administrations- og Servicestyrelsen.
,, Udlejes et sommerhus, som også benyttes privat, vil lejeindtægten ofte være skattefri. I visse tilfælde vil en del af lejen dog skulle beskattes.
,, Selvstændige, der driver deres virksomhed som et ApS eller et A/S, vil således igen kunne få omkostningsgodtgørelse, når en afgørelse fra SKAT indbringes for Landsskatteretten eller de almindelige domstole.
Kommuneskatte­procenterne bliver lagt til grund ved skatteberegningen for indkomståret 2023. Afgørende er, i hvilken kommune man havde bopæl den 5. september 2022.

,, Rigsrevisionens undersøgelse har vist, at der i knap halvdelen af klagesagerne ikke findes dokumentation for den afgørelse, som SKAT har truffet, og at et af hovedprincipperne inden for forvaltningsretten - officialprincippet - er tilsidesat. Det er i sådanne sager ikke muligt at vurdere, om SKAT har taget saglige hensyn i klagebehandlingen.

Rigsrevisionens beretning om den offentlige ejendomsvurdering, august 2013

Skatteberegnere
Skattesager
Befordring
Rejse
Erhvervsmæssige udgifter
Personalegoder
Lønmodtagere
Virksomheder
Ægteskab og samliv
Børn
Studerende
Bolig og fast ejendom
Motor
Pension
Aktier, obligationer og fordringer
Gaver, legater og gevinster
Arv og succession
Arbejde i udlandet
Flytning til og fra Danmark
Told og afgift
! Materialet på TAX.DK har alene til formål at informere generelt om udvalgte retsregler. Har du behov for at træffe beslutning om, hvorvidt - og i givet fald hvordan - du skal handle i et konkret tilfælde, bør du altid søge bistand hos en skatterådgiver eller anmode om et bindende svar fra SKAT.