Til forside TAX.DK - skat & afgift
Den Juridiske Vejledning 2022-2
<< >>

G.A.2.8 Rentegodtgørelse

Indhold

Dette afsnit handler om reglerne for restanceinddrivelsesmyndighedens mulighed for at yde rentegodtgørelse og pålægge fordringshavere at udbetale direkte til skyldnere.

Afsnittet indeholder:

  • Overførte fordringer fra restanceinddrivelsesmyndighedens andre inddrivelsessystemer til PSRM og rentegodtgørelse
  • Fordringshaver kan udbetale direkte til skyldneren.

Overførte fordringer fra restanceinddrivelsesmyndighedens andre inddrivelsessystemer til PSRM og rentegodtgørelse

I forbindelse med. at restanceinddrivelsesmyndigheden overfører fordringer fra andre inddrivelsessystemer til PSRM, kan der opstå beløbsmæssige justeringer af en fordring, som ligger før overførselstidspunktet. Det kan fx være en nedskrivning.

Hvis fordringshaver foretager en nedskrivning af en fordring med virkning fra før overførslen, og denne fordring har været udsat for beløbsmæssige justeringer, kan restanceinddrivelsesmyndigheden vælge, at nedskrivningen skal have virkning fra et andet tidspunkt. Fx den dag fordringshaver har oplyst om nedskrivningen eller en dag i umiddelbar forlængelse heraf.

Det er forudsat, at skyldneren får en rentegodtgørelse efter rentelovens § 5, stk. 1 og 2. Der tilskrives en rente af nedskrivningsbeløbet fra og med fordringshavers oplyste virkningsdato.

Der kan tidligst beregnes rente fra den 1. i måneden efter modtagelsen af fordringen, til og med dagen før den dag, fra hvilken restanceinddrivelsesmyndigheden tillægger nedskrivningen virkning.

Se gældsinddrivelseslovens § 18 l, stk. 1, 1. punktum.

Renten medregnes ikke ved opgørelsen af skyldnerens skattepligtige indkomst. Se gældsinddrivelseslovens § 18 l, stk. 1, 2. punktum.

Der kan ikke ydes rentegodtgørelse, hvis den fordring, der bliver nedskrevet, ikke tilskrives rente under inddrivelsen. Se gældsinddrivelseslovens § 18 l, stk. 1, 3. punktum.

Fordringshaver kan udbetale direkte til skyldneren

Hvis fordringshaver ønsker at nedskrive efter gældsinddrivelseslovens § 18 l, stk. 1, 1. punktum med et beløb, der overstiger fordringens aktuelle størrelse i PSRM, kan restanceinddrivelsesmyndigheden fastholde dækninger på den nedskrevne fordring og pålægge fordringshaveren, at tilbagebetale et beløb, som svarer til differencen mellem nedskrivningsbeløbet og fordringens aktuelle størrelse, til restanceinddrivelsesmyndigheden eller direkte til skyldneren. Se gældsinddrivelseslovens § 18 l, stk. 2, 1. punktum.

Fordringshaverens tilbagebetaling til restanceinddrivelsesmyndigheden kan ske ved modregning uden modregningsmeddelelse i udbetalinger fra restanceinddrivelsesmyndigheden til fordringshaveren. Se gældsinddrivelseslovens § 18 l, stk. 2, 2. punktum.

Det tilbagebetalte beløb til restanceinddrivelsesmyndigheden kan som udgangspunkt overføres til korrektionspuljen efter gældsinddrivelseslovens § 4, stk. 7, nr. 1, med henblik på modregning eller udbetaling til skyldner. Se gældsinddrivelseslovens § 18 l, stk. 2, 3. punktum.

Overskydende beløb efter gældsinddrivelseslovens § 18 l, stk. 1, 1. punktum, som skyldes en dækning, der er foretaget ved restanceinddrivelsesmyndighedens modregning i en udbetaling fra det offentlige, udbetales til en transporthaver, såfremt transporthaveren ville have modtaget udbetalingen fra det offentlige, hvis restanceinddrivelsesmyndigheden ikke havde gennemført modregningen, med den undtagelse der følger af gældsinddrivelseslovens § 4, stk. 7, nr. 4. Se gældsinddrivelseslovens § 18 l, stk. 2, 4. punktum.

Hvis fordringshaver annullerer overdragelsen af en fordring, som er overført til PSRM og af restanceinddrivelsesmyndigheden er blevet dækket helt eller delvist på et tidspunkt, der ligger før overførslen, kan restanceinddrivelsesmyndigheden beslutte, at afregnede beløb til fordringshaveren skal tilbageføres til restanceinddrivelsesmyndigheden, eller at fordringshaveren udbetaler beløbet direkte til skyldneren, hvis annullationen skyldes, at fordringen helt eller delvis ikke består eller af anden grund ikke skulle være overdrag til inddrivelse. Se gældsinddrivelseslovens § 18 l, stk. 3, 1. punktum.

Fordringshaveren udbetaler sammen med beløbet efter gældsinddrivelseslovens § 18 l, stk. 3, 1. punktum en rentegodtgørelse efter rentelovens § 5, stk. 1 og 2, beregnet fra og med den dag, hvor beløbet blev anvendt til dækning af fordringen hos restanceinddrivelsesmyndigheden, og til og med dagen for udbetalingen af beløbet til skyldneren. Se gældsinddrivelseslovens § 18 l, stk. 3, 2. punktum.

Kilde: Ligningsvejledningen/Den Juridiske Vejledning

Læs også:
BEREGNER
Med Skatteberegning 2023, kan du beregne skatten for indkomståret 2023. Da skatteberegneren har form af et Excel-regneark, er det muligt at gemme de indtastede oplysninger på din egen computer. Skal du beregne skatten for indkomståret 2022, skal du i stedet benytte Skatteberegning 2022.
,, Advokat Tommy V. Christiansen har gjort gældende, at der på intet tidspunkt rejses kritik af klienten, og at klienten selv må tage stilling til, hvorvidt der er grundlag for en reaktion og i givet fald må anlægge en injuriesag.
En lejeindtægt fra udlejning af et værelse til beboelse vil i mange tilfælde være skattefri. Det gælder, uanset om du selv ejer din bolig eller er lejer.
,, I de løbet af de nævnte tre år har Østre Landsret afsagt i alt 162 domme i skattesager. I disse har den skattepligtige fået helt eller delvis medhold i 19 af sagerne. Det svarer til, at de skattepligtige har tabt 88% af sagerne.

I Østre Landsret findes der 3 dommere, der har deltaget i henholdsvis 23, 28 og 37 skattesager, og som aldrig har givet en skatteyder medhold i noget, hverken helt eller delvis.
,, I en artikel i Berlingske Tidende afviser Dommerforeningens formand, at der er behov for specialisering ved domstolene.
,, Skattemyndighedernes opgave er at forvalte den lovgivning, som gælder på skatteområdet. Ved varetagelsen af denne opgave skal myndighederne opretholde borgernes tillid til, at myndighederne holder sig til lovgrundlaget. Den opretholdes ikke, hvis myndighederne giver skatteyderen en opfattelse af, at en lovbunden afgørelse - f.eks. en skatteansættelse - er genstand for forhandling med SKAT.
SKAT er pr. 1. juli 2018 blevet splittet op i 7 styrelser: Skattestyrelsen, Toldstyrelsen, Vurderingsstyrelsen, Gældsstyrelsen, Motorstyrelsen, Udviklings- og Forenklingsstyrelsen samt Administrations- og Servicestyrelsen.
,, Udlejes et sommerhus, som også benyttes privat, vil lejeindtægten ofte være skattefri. I visse tilfælde vil en del af lejen dog skulle beskattes.
,, Selvstændige, der driver deres virksomhed som et ApS eller et A/S, vil således igen kunne få omkostningsgodtgørelse, når en afgørelse fra SKAT indbringes for Landsskatteretten eller de almindelige domstole.
Kommuneskatte­procenterne bliver lagt til grund ved skatteberegningen for indkomståret 2023. Afgørende er, i hvilken kommune man havde bopæl den 5. september 2022.

,, Rigsrevisionens undersøgelse har vist, at der i knap halvdelen af klagesagerne ikke findes dokumentation for den afgørelse, som SKAT har truffet, og at et af hovedprincipperne inden for forvaltningsretten - officialprincippet - er tilsidesat. Det er i sådanne sager ikke muligt at vurdere, om SKAT har taget saglige hensyn i klagebehandlingen.

Rigsrevisionens beretning om den offentlige ejendomsvurdering, august 2013

Skatteberegnere
Skattesager
Befordring
Rejse
Erhvervsmæssige udgifter
Personalegoder
Lønmodtagere
Virksomheder
Ægteskab og samliv
Børn
Studerende
Bolig og fast ejendom
Motor
Pension
Aktier, obligationer og fordringer
Gaver, legater og gevinster
Arv og succession
Arbejde i udlandet
Flytning til og fra Danmark
Told og afgift
! Materialet på TAX.DK har alene til formål at informere generelt om udvalgte retsregler. Har du behov for at træffe beslutning om, hvorvidt - og i givet fald hvordan - du skal handle i et konkret tilfælde, bør du altid søge bistand hos en skatterådgiver eller anmode om et bindende svar fra SKAT.