G.A.2.2.3.2.3 Restanceinddrivelsesmyndighedens sagsforberedelse
Indhold
Dette afsnit beskriver de processuelle regler vedrørende restanceinddrivelsesmyndighedens sagsforberedelse.
Afsnittet indeholder:
- Processuelle grundprincipper
- Processkrift
Processuelle grundprincipper
Dette skema opstiller processuelle grundprincipper, der bliver brugt dels i forvaltningen og dels i fogedretten.
Forvaltningen er underlagt officialprincippet | Officialprincippet betyder, at en forvaltningsmyndighed har pligt til at sørge for, at alle relevante oplysninger om en sag er indhentet, før der træffes afgørelse i sagen. Officialprincippet betyder også, at myndigheden ikke er bundet af parternes påstande. Myndigheden skal i stedet handle og træffe afgørelse på baggrund af den kompetence, som myndigheden er givet i medfør af lovgivningen. Forvaltningens sagsbehandling skal endvidere ske i overensstemmelse med forvaltningsloven, offentlighedsloven og en række andre lovregler. Se også Se også afsnit A.A.7.4.3 |
Fogedretten er underlagt forhandlingsprincippet, kontradiktionsprincippet, mundtlighedsprincippet og offentlighedsprincippet | Forhandlingsprincippet betyder, at sagens parter selv skal fremkomme med alle relevante oplysninger, og at fogedretten ikke træffer en afgørelse, der går videre end parternes påstande. Fogedretten kan endvidere lægge oplysninger, som ikke bestrides, til grund for afgørelsen. Kontradiktionsprincippet betyder, at hver af sagens parter skal have adgang til at blive gjort bekendt med og udtale sig om det materiale (processtof), som den anden part gør gældende. Mundtlighedsprincippet betyder, at den judicielle foged træffer afgørelse på grundlag af det, der mundtligt fremføres i fogedretten. Det skriftlige processtof, omfattende forskellige dokumenter mv., er således kun til for at forberede sagen og fastsætte rammerne for forhandlingen i retten. Mundtlighedsprincippet indebærer med andre ord, at anbringender skal nævnes i retten, og at dokumenter, bilag mv. skal læses op i fogedretten. Grundprincippet om mundtlighed udspringer af Grundlovens § 65, stk. 1, og er gennemført i retsplejelovens § 148. Offentlighedsprincippet betyder, at møder i fogedretten som udgangspunkt er offentlige. Princippet udspringer ligeledes af grundlovens § 65, stk. 1, og som er fastslået i retsplejelovens § 29. Fogedretten har endvidere en vejledningspligt i forhold til parter i en sag, som ikke møder ved advokat. Se retsplejelovens § 500. Fogedrettens sagsbehandling er reguleret af retsplejeloven og en række uskrevne retsprincipper. |
Processkrift
Restanceinddrivelsesmyndigheden udarbejder sædvanligvis et processkrift i forbindelse med fremsendelse af sagen til fogedretten. Se retsplejelovens § 357. Processkrifter kan sendes som digital kommunikation, hvis blot dokumentet også er forsynet med digital underskrift. Se retsplejelovens § 148b.
Restanceinddrivelsesmyndigheden sender processkriftet med bilag til skyldneren samtidig med, at det sendes til fogedretten, således at skyldneren kan fremkomme med sine eventuelle bemærkninger til processkriftet.
I henhold til retsplejelovens § 348, stk. 2, og § 351,stk. 4 skal processkriftet indeholde følgende:
Parternes påstande
En part, herunder restanceinddrivelsesmyndigheden, skal altid nedlægge en påstand, dvs. oplyse, hvilket resultat parten ønsker at opnå i retssagen. Hvis sagen omfatter flere tvistepunkter, kan der anføres flere selvstændige påstande.
Der kan også anføres flere påstande vedrørende samme tvistepunkt i form af en principal påstand og en eller flere subsidiære påstande.
En principal påstand er det resultat, som man ønsker, at fogedretten skal komme frem til. Kan fogedretten ikke træffe afgørelse efter denne påstand, er den subsidiære påstand det resultat, som man i stedet ønsker, at fogedretten når frem til.
Sagsfremstillingen og anbringender
Sagsfremstillingen skal indeholde en beskrivelse af de faktiske og retlige omstændigheder for sagen. Under anbringender skrives der de argumenter, man har for, at sagen skal afgøres efter det ønskede resultat (påstand).
Dokumenter og andre beviser
Processkriftet er ofte vedlagt de dokumenter og andre beviser, som vurderes at være relevante for fogedrettens vurdering. Det er alene de dokumenter, som fremlægges i sagen, som fogedretten kan træffe afgørelse ud fra.
Det kan være
- kopi af tilsigelsen
- angivelse
- selvangivelse og
- kontospecifikationer mv.
I så fald skal processkriftet indeholde en fortegnelse i kronologisk orden over de vedlagte bilag, der skal nummereres.
Hvis en part ønsker at føre et vidne i fogedretten som bevis, skal det fremgå af processkriftet.
Læs også:
I Østre Landsret findes der 3 dommere, der har deltaget i henholdsvis 23, 28 og 37 skattesager, og som aldrig har givet en skatteyder medhold i noget, hverken helt eller delvis.
,, Rigsrevisionens undersøgelse har vist, at der i knap halvdelen af klagesagerne ikke findes dokumentation for den afgørelse, som SKAT har truffet, og at et af hovedprincipperne inden for forvaltningsretten - officialprincippet - er tilsidesat. Det er i sådanne sager ikke muligt at vurdere, om SKAT har taget saglige hensyn i klagebehandlingen.
Rigsrevisionens beretning om den offentlige ejendomsvurdering, august 2013
Værelsesudlejning (hus og ejerlejlighed)
Værelsesudlejning (andelsbolig)
Skattefri avance ved salg af hus
Skattefri avance ved salg af ejerlejlighed
Erhvervsmæssig sommerhusudlejning
Registreringsafgift for nye og brugte motorkøretøjer
Registreringsafgift ved indførsel af brugt bil