F.A.25.1 Formål og lovgrundlag
Formål
I forbindelse med fremstilling af varer anvender mange virksomheder i EU råvarer, halvfabrikata, komponenter mv., der importeres fra et land uden for EU.
Formålet med proceduren for aktiv forædling er at fremme produktion i EU uden at tilsidesætte den beskyttelse af EU-virksomheder, som den fælles toldtarif yder.
Ved at benytte proceduren for aktiv forædling ligestilles EU-virksomheder konkurrencemæssigt med virksomheder i lande uden for EU, da råvarer mv. kan anskaffes på samme toldmæssige vilkår, som gælder for virksomheder i lande uden for EU.
Proceduren for aktiv forædling kan i princippet anvendes for alle varer. Det er dog en betingelse for anvendelse af proceduren, at væsentlige interesser hos producenter af tilsvarende varer i EU ikke krænkes. Se nærmere herom i afsnit F.A.25.5 De økonomiske forudsætninger.
Proceduren for aktiv forædling kan især anvendes i følgende tilfælde:
- Når EU-virksomheden påtænker at reeksportere færdigvaren til lande uden for EU,
- Når EU-virksomheden påtænker at lade færdigvaren overgå til fri omsætning i EU, og den normale toldsats (se erga omnes-toldsatsen i Taric) på færdigvaren er lavere end på råvaren.
Lovgrundlag
Lovgrundlaget for toldproceduren for aktiv forædling findes i:
- EU-toldkodeksen (EUTK) art. 210 - 225 og art. 255 - 258
- Kommissionens delegerede forordning (DF) art. 161 - 183 og art. 240 - 241.
- Kommissionens gennemførelsesforordning (GF) art. 258 - 271 og art. 324 - 325.
Grundlaget for suspension af importmoms ved henførsel af varer under proceduren for aktiv forædling findes i ML (momsloven) § 12 og § 36.
Se også
Se også afsnit D.A.4.9 Indførsel ML § 12 og afsnit D.A.7.5 Indførsel ML § 26 for nærmere oplysninger om den momsmæssige behandling af varer, der henføres under proceduren for aktiv forædling.
Læs også:
I Østre Landsret findes der 3 dommere, der har deltaget i henholdsvis 23, 28 og 37 skattesager, og som aldrig har givet en skatteyder medhold i noget, hverken helt eller delvis.
,, Rigsrevisionens undersøgelse har vist, at der i knap halvdelen af klagesagerne ikke findes dokumentation for den afgørelse, som SKAT har truffet, og at et af hovedprincipperne inden for forvaltningsretten - officialprincippet - er tilsidesat. Det er i sådanne sager ikke muligt at vurdere, om SKAT har taget saglige hensyn i klagebehandlingen.
Rigsrevisionens beretning om den offentlige ejendomsvurdering, august 2013
Værelsesudlejning (hus og ejerlejlighed)
Værelsesudlejning (andelsbolig)
Skattefri avance ved salg af hus
Skattefri avance ved salg af ejerlejlighed
Erhvervsmæssig sommerhusudlejning
Registreringsafgift for nye og brugte motorkøretøjer
Registreringsafgift ved indførsel af brugt bil