F.A.19.2.7 Suspension, annullering og tilbagekaldelse af bevillinger
Bevillingshaver skal underrette toldmyndigheden om alle forhold, der opstår efter, at bevillingen er udstedt, og som kan formodes at have betydning for bevillingens opretholdelse eller indhold. Se EUTK art. 23, stk. 2.
En bevilling kan suspenderes, hvis toldmyndigheden eller bevillingshaver konstaterer, at bevillingshaver midlertidigt ikke er i stand til at opfylde de betingelser, der er fastsat i bevillingen. Se DF art. 16.
En bevilling kan annulleres eller tilbagekaldes efter bestemmelserne i EUTK art. 27 og 28.
En bevilling annulleres, hvis alle følgende betingelser er opfyldt:
-
Bevillingen er udstedt på urigtige eller ufuldstændige oplysninger
-
Bevillingshaver vidste eller burde med rimelighed have vidst, at oplysningerne var urigtige eller ufuldstændige
-
Hvis oplysningerne havde været rigtige og fuldstændige, ville toldmyndighedens afgørelse have været anderledes.
Annulleringen får virkning fra den dato, bevillingen fik gyldighed. Der kan således blive tale om opkrævning af told og andre afgifter for varer, der allerede er indført i henhold til bevillingen.
En bevilling tilbagekaldes eller ændres i følgende tilfælde:
-
Hvis en eller flere af betingelserne for at udstede bevillingen ikke var eller ikke længere er opfyldt
-
Efter ansøgning fra bevillingsindehaveren.
Tilbagekaldelsen/ændringen får virkning fra den dato, hvor bevillingshaver modtager afgørelsen. Toldmyndigheden kan dog undtagelsesvis tillade, at tilbagekaldelsen/ændringen først får virkning på et senere tidspunkt.
Tilbagekaldelse, ændring eller suspension af en bevilling får normalt ikke virkning for de varer, der allerede er henført under en særlig procedure. Se EUTK art. 30.
Se også
Se også afsnit A.A.5.4 Tilbagekaldelse af afgørelser på toldområdet om suspension, annullering og tilbagekaldelse af en toldafgørelse.
Læs også:
I Østre Landsret findes der 3 dommere, der har deltaget i henholdsvis 23, 28 og 37 skattesager, og som aldrig har givet en skatteyder medhold i noget, hverken helt eller delvis.
,, Rigsrevisionens undersøgelse har vist, at der i knap halvdelen af klagesagerne ikke findes dokumentation for den afgørelse, som SKAT har truffet, og at et af hovedprincipperne inden for forvaltningsretten - officialprincippet - er tilsidesat. Det er i sådanne sager ikke muligt at vurdere, om SKAT har taget saglige hensyn i klagebehandlingen.
Rigsrevisionens beretning om den offentlige ejendomsvurdering, august 2013
Værelsesudlejning (hus og ejerlejlighed)
Værelsesudlejning (andelsbolig)
Skattefri avance ved salg af hus
Skattefri avance ved salg af ejerlejlighed
Erhvervsmæssig sommerhusudlejning
Registreringsafgift for nye og brugte motorkøretøjer
Registreringsafgift ved indførsel af brugt bil