F.A.19.1 Formål og lovgrundlag
Formål
En virksomhed, der skal toldangive ikke-EU-varer i EU's toldområde, kan frit vælge, hvilken toldprocedure varerne skal henføres under. Dette forudsætter, at klareren (den person, der indgiver en toldangivelse i eget navn, eller den person, i hvis navn en sådan angivelse eller meddelelse foretages) opfylder de betingelser, der gælder for den valgte procedure. Se EUTK art. 150.
Varer, der angives til en af de særlige procedurer, er under tilsyn af toldmyndigheden. Se EUTK art 134. Dette er dels begrundet i, at varerne i de fleste tilfælde fortsat anses som ikke-EU-varer, dels for at sikre, at varerne ikke anvendes i modstrid med de formål, der er tilladt for den enkelte særlige procedure.
Det er en betingelse for at anvende proceduren for midlertidig import, særligt anvendelsesformål, aktiv forædling og passiv forædling, at toldmyndigheden har udstedt bevilling hertil.
Der kræves ikke bevilling for at henføre varer under en toldoplagsprocedure, men der kræves bevilling til at drive et toldoplag.
For at kunne opnå en bevilling skal en bevillingsansøger opfylde en række betingelser, herunder stille sikkerhed for den toldskyld, der vil kunne opstå for de varer, der henføres under bevillingen. Når en bevilling er udstedt, skal bevillingshaver ligeledes overholde en række forpligtelser i forbindelse med modtagelse, opbevaring og anvendelse af de varer, der henføres under den særlige procedure.
Lovgrundlag
Lovgrundlaget for de almindelige bestemmelser for de særlige procedurer findes i:
-
EU-toldkodeksen (EUTK) art. 210 - 225
-
Kommissionens delegerede forordning (DF) art. 161 - 183
-
Kommissionens gennemførelsesforordning (GF) art. 258 - 271.
Læs også:
I Østre Landsret findes der 3 dommere, der har deltaget i henholdsvis 23, 28 og 37 skattesager, og som aldrig har givet en skatteyder medhold i noget, hverken helt eller delvis.
,, Rigsrevisionens undersøgelse har vist, at der i knap halvdelen af klagesagerne ikke findes dokumentation for den afgørelse, som SKAT har truffet, og at et af hovedprincipperne inden for forvaltningsretten - officialprincippet - er tilsidesat. Det er i sådanne sager ikke muligt at vurdere, om SKAT har taget saglige hensyn i klagebehandlingen.
Rigsrevisionens beretning om den offentlige ejendomsvurdering, august 2013
Værelsesudlejning (hus og ejerlejlighed)
Værelsesudlejning (andelsbolig)
Skattefri avance ved salg af hus
Skattefri avance ved salg af ejerlejlighed
Erhvervsmæssig sommerhusudlejning
Registreringsafgift for nye og brugte motorkøretøjer
Registreringsafgift ved indførsel af brugt bil