Til forside TAX.DK - skat & afgift
Den Juridiske Vejledning 2022-2
<< >>

F.A.16.1.7.2.6 Toldformaliteter og toldkontrol

En virksomhed, der har bevilling til centraliseret toldbehandling, er forpligtet til:

  • at indgive en:
    • standardtoldangivelse
    • en forenklet toldangivelse eller
    • en frembydelsesmeddelelse, hvis der toldangives i form af indskrivning i regnskaberne
    • til det tilsynsførende toldsted, og
  • at frembyde varerne for et toldsted, der ifølge bevillingen er kompetent i forhold hertil.

Se GF art. 231, stk. 1.

Indtil de relevante it-systemer er operationelle skal toldangivelsen dog indgives til det toldsted, som er anført i bevillingen, eller under tilsyn af det toldsted, der er anført i bevillingen, angive ved indskrivning i regnskaberne. Se art. 231, litra b).

Indtil de relevante it-systemer er operationelle, skal varerne frembydes på de steder, der er anført i bevillingen. Disse steder er toldsteder eller andre steder udpeget af toldmyndighederne, beliggende således, at varerne kan frembydes umiddelbart efter ankomsten. Dette gælder dog ikke, hvis der er givet dispensation fra kravet om frembydelse. Se art. 231, stk. 9, a).

Hvis toldangivelse sker i form af indskrivning i klarererens regnskaber, finder visse bestemmelser om forpligtelser for bevillingshaveren, frigivelse og toldkontingent gældende for denne fremgangsmåde, også anvendelse i forhold til centraliseret toldbehandling. Se nærmere om disse bestemmelser i afsnit F.A.16.1.7.3.4, F.A.16.1.7.3.5 og F.A.16.1.7.3.6.

Hvis en virksomhed i forbindelse med en bevilling til at toldangive ved indskrivning i regnskaberne har dispensation fra forpligtelsen til at frembyde varerne, kan denne dispensation også gælde for centraliseret toldbehandling, forudsat virksomheden sikrer, at indehaveren af bevilling til drift af lagerfaciliteter til midlertidig opbevaring er i besiddelse af de nødvendige oplysninger til bevis for, at midlertidig opbevaring er ophørt. Se GF art. 231, stk. 3.

Når det tilsynsførende toldsted har antaget toldangivelsen eller ved indskrivning i regnskaberne modtaget frembydelsesmeddelelsen, skal det:

  • foretage passende kontrol til verifikation heraf
  • straks videresende toldangivelsen eller meddelelsen samt resultatet af risikoanalysen af disse til frembydelsestoldstedet
  • underrette frembydelsestoldstedet om enten:
    • at varerne kan frigives til den angivne toldprocedure eller
    • at der skal foretages toldkontrol med henblik på verifikation af toldangivelsen ved:
      • undersøgelse af varerne eller
      • udtagelse af stikprøver med henblik på analyse eller dybtgående kontrol af varerne.

Hvis det tilsynsførende toldsted meddeler frembydelsestoldstedet, at varerne kan frigives den angive toldprocedure, skal frembydelsestoldstedet:

  • indenfor den i bevillingen fastsatte frist underrette det tilsynsførende toldsted om, hvorvidt frembydelsestoldstedets egen kontrol i forhold til varerne, eksempelvis vedrørende forbud og restriktioner og varernes ind- eller udpassage af EU, vil påvirke frigivelsen.

Se GF art. 231, stk. 5.

Hvis det tilsynsførende toldsted meddeler frembydelsestoldstedet, at der skal foretages toldkontrol, skal frembydelsestoldstedet:

  • indenfor den i bevillingen fastsatte frist:
    • anerkende modtagelsen af meddelelsen om foretagelse af toldkontrol overfor det tilsynsførende toldsted, og
    • underrette det tilsynsførende toldsted om dets egen kontrol i forhold til varerne, eksempelvis vedrørende forbud og restriktioner og varernes ind- eller udpassage af EU.

Se GF art. 231, stk. 6.

  • når den udbedte toldkontrol med henblik på verifikation af toldangivelsen er udført, giver det tilsynsførende toldsted meddelelse om resultaterne af denne kontrol.

Se EUTK art. 179, stk. 5.

Indtil de relevante it-systemer er operationelle, skal de kompetente toldmyndigheder dog anvende en kontrolplan, som skal indeholde et minimumsniveau for kontrol. Frembydelsestoldstedet kan dog foretage kontrol udover den kontrol, som er indeholdt i kontrolplanen enten på eget initiativ eller efter anmodning fra det tilsynsførende toldsted. Det tilsynsførende toldsted skal underrettes om resultaterne af sådan kontrol.

Se GF art. 231, stk. 10 og stk. 11.

Det tilsynsførende toldsted skal underrette frembydelsestoldstedet om, at varerne er frigivet. Se GF art. 231, stk. 7.

Ved eksport gælder følgende:

  • Det tilsynsførende toldsted skal efter varernes frigivelse til eksport gøre oplysningerne i eksportangivelsen tilgængelige for det angivne udpassagetoldsted
  • udpassagetoldstedet skal underrette det tilsynsførende toldsted om varernes udpassage indenfor visse frister.
  • det tilsynsførende toldsted skal overfor klarereren, (dvs. den virksomhed, som har bevilling til centraliseret toldbehandling, eller den der har toldangivet på vegne af denne virksomhed), bekræfte, at varerne er udpasseret.

Se GF art. 231, stk. 8.

Kilde: Ligningsvejledningen/Den Juridiske Vejledning

Læs også:
BEREGNER
Med Skatteberegning 2023, kan du beregne skatten for indkomståret 2023. Da skatteberegneren har form af et Excel-regneark, er det muligt at gemme de indtastede oplysninger på din egen computer. Skal du beregne skatten for indkomståret 2022, skal du i stedet benytte Skatteberegning 2022.
,, Advokat Tommy V. Christiansen har gjort gældende, at der på intet tidspunkt rejses kritik af klienten, og at klienten selv må tage stilling til, hvorvidt der er grundlag for en reaktion og i givet fald må anlægge en injuriesag.
En lejeindtægt fra udlejning af et værelse til beboelse vil i mange tilfælde være skattefri. Det gælder, uanset om du selv ejer din bolig eller er lejer.
,, I de løbet af de nævnte tre år har Østre Landsret afsagt i alt 162 domme i skattesager. I disse har den skattepligtige fået helt eller delvis medhold i 19 af sagerne. Det svarer til, at de skattepligtige har tabt 88% af sagerne.

I Østre Landsret findes der 3 dommere, der har deltaget i henholdsvis 23, 28 og 37 skattesager, og som aldrig har givet en skatteyder medhold i noget, hverken helt eller delvis.
,, I en artikel i Berlingske Tidende afviser Dommerforeningens formand, at der er behov for specialisering ved domstolene.
,, Skattemyndighedernes opgave er at forvalte den lovgivning, som gælder på skatteområdet. Ved varetagelsen af denne opgave skal myndighederne opretholde borgernes tillid til, at myndighederne holder sig til lovgrundlaget. Den opretholdes ikke, hvis myndighederne giver skatteyderen en opfattelse af, at en lovbunden afgørelse - f.eks. en skatteansættelse - er genstand for forhandling med SKAT.
SKAT er pr. 1. juli 2018 blevet splittet op i 7 styrelser: Skattestyrelsen, Toldstyrelsen, Vurderingsstyrelsen, Gældsstyrelsen, Motorstyrelsen, Udviklings- og Forenklingsstyrelsen samt Administrations- og Servicestyrelsen.
,, Udlejes et sommerhus, som også benyttes privat, vil lejeindtægten ofte være skattefri. I visse tilfælde vil en del af lejen dog skulle beskattes.
,, Selvstændige, der driver deres virksomhed som et ApS eller et A/S, vil således igen kunne få omkostningsgodtgørelse, når en afgørelse fra SKAT indbringes for Landsskatteretten eller de almindelige domstole.
Kommuneskatte­procenterne bliver lagt til grund ved skatteberegningen for indkomståret 2023. Afgørende er, i hvilken kommune man havde bopæl den 5. september 2022.

,, Rigsrevisionens undersøgelse har vist, at der i knap halvdelen af klagesagerne ikke findes dokumentation for den afgørelse, som SKAT har truffet, og at et af hovedprincipperne inden for forvaltningsretten - officialprincippet - er tilsidesat. Det er i sådanne sager ikke muligt at vurdere, om SKAT har taget saglige hensyn i klagebehandlingen.

Rigsrevisionens beretning om den offentlige ejendomsvurdering, august 2013

Skatteberegnere
Skattesager
Befordring
Rejse
Erhvervsmæssige udgifter
Personalegoder
Lønmodtagere
Virksomheder
Ægteskab og samliv
Børn
Studerende
Bolig og fast ejendom
Motor
Pension
Aktier, obligationer og fordringer
Gaver, legater og gevinster
Arv og succession
Arbejde i udlandet
Flytning til og fra Danmark
Told og afgift
! Materialet på TAX.DK har alene til formål at informere generelt om udvalgte retsregler. Har du behov for at træffe beslutning om, hvorvidt - og i givet fald hvordan - du skal handle i et konkret tilfælde, bør du altid søge bistand hos en skatterådgiver eller anmode om et bindende svar fra SKAT.