E.A.5.4.8 Regnskabskrav
Indhold
Afsnittet beskriver regnskabsreglerne for registrerede oplagshavere og for virksomheder, som handler med røgfri tobak, nikotinprodukter og nikotinholdig væske.
Afsnittet indeholder:
- Krav til lagermæssig adskillelse
- Generelt om regnskabet
- Statistik
- Skærpede fakturakrav
- Regnskabskrav for virksomheder der handler med afgiftspligtige varer.
Krav til lagermæssig adskillelse
Registrerede oplagshavere skal holde varer, der er påsat stempelmærke, lagermæssigt adskilt fra varer, der ikke er påsat stempelmærke. Se FORBRAL § 13 i, stk. 2.
Generelt om regnskabet
Registrerede oplagshavere skal føre regnskab over fremstillingen af afgiftspligtige varer, tilgangen af uberigtigede varer og udleveringen af afgiftspligtige varer. Se FORBRAL § 15, stk. 2.
Statistik
Registrerede oplagshaver skal for hvert kvartal indsende en opgørelse til Skatteforvaltningen over virksomhedens indkøb af afgiftspligtige varer og eventuelt videresalg af afgiftspligtige varer. Oplysningerne skal anvendes i statistisk øjemed. Se FORBRAL § 17, stk. 7.
Skærpede fakturakrav
Registrerede oplagshavere skal udstede fakturaer til de virksomheder, som oplagshaveren sælger afgiftspligtige varer til. Se FORBRAL § 13 j, stk. 1.
Fakturaen skal indeholde følgende oplysninger:
- Fortløbende nummer
- Fakturadato
- Oplysninger om sælgers navn, CVR-nummer eller SE-nummer og adresse
- Købers navn og adresse
- Leverancens art, mængde og pris.
Regnskabskrav for virksomheder, der handler med afgiftspligtige varer
Virksomheder, der handler med afgiftspligtige varer er omfattet af særlige regnskabskrav. Derved vil både registrerede oplagshavere og virksomheder, som ikke er registreret, eksempelvis grossister og detailhandlere, være omfattet af de særlige regnskabskrav. Se FORBRAL § 13 i, stk. 3.
Virksomhedernes regnskab skal indeholde følgende oplysninger:
- Hvilke varer der er blevet leveret, herunder art, mængde og pris
- Dato for leverancen
- Hvem der har leveret varerne
- Betalingsoplysninger, herunder om varerne er betalt og på hvilken måde betalingen er foregået.
Regnskabet skal føres i overensstemmelse med reglerne i bogføringsloven og momslovens § 55. Se også afsnit A.B.3.5.1 Regnskab for vare-, forsikrings- og miljøafgifter om regnskabsbestemmelser.
Virksomheder, der leverer afgiftspligtige varer, skal udstede følgesedler. Kravet om følgesedler gælder både for registrerede oplagshavere og virksomheder, som leverer afgiftspligtige varer. Eksempelvis, skal en grossist, som sælger til en detailhandler udstede en følgeseddel. Leverancen til en privatperson er ikke omfattet af kravet om følgesedler. Hvis leverancen betales kontant, skal leverandøren i stedet udstede en kvittering. Se FORBRAL § 13 j, stk. 2.
Følgesedler og kvitteringer skal indeholde de samme oplysninger, som ved de skærpede fakturakrav efter FORBRAL § 13 j, stk. 1 dog med undtagelse af oplysning om pris. Se FORBRAL § 13 j, stk. 2. Kvitteringer og følgesedler skal indeholde følgende oplysninger:
- Fortløbende nummer
- Fakturadato
- Oplysninger om sælgers navn, CVR-nummer eller SE-nummer og adresse
- Købers navn og adresse
- Leverancens art og mængde.
Læs også:
Med Skatteberegning 2023, kan du beregne skatten for indkomståret 2023. Da skatteberegneren har form af et Excel-regneark, er det muligt at gemme de indtastede oplysninger på din egen computer. Skal du beregne skatten for indkomståret 2022, skal du i stedet benytte Skatteberegning 2022.
,, Advokat Tommy V. Christiansen har gjort gældende, at der på intet tidspunkt rejses kritik af klienten, og at klienten selv må tage stilling til, hvorvidt der er grundlag for en reaktion og i givet fald må anlægge en injuriesag.
En lejeindtægt fra udlejning af et værelse til beboelse vil i mange tilfælde være skattefri. Det gælder, uanset om du selv ejer din bolig eller er lejer.
,, I de løbet af de nævnte tre år har Østre Landsret afsagt i alt 162 domme i skattesager. I disse har den skattepligtige fået helt eller delvis medhold i 19 af sagerne. Det svarer til, at de skattepligtige har tabt 88% af sagerne.I Østre Landsret findes der 3 dommere, der har deltaget i henholdsvis 23, 28 og 37 skattesager, og som aldrig har givet en skatteyder medhold i noget, hverken helt eller delvis.
,, I en artikel i Berlingske Tidende afviser Dommerforeningens formand, at der er behov for specialisering ved domstolene.
,, Skattemyndighedernes opgave er at forvalte den lovgivning, som gælder på skatteområdet. Ved varetagelsen af denne opgave skal myndighederne opretholde borgernes tillid til, at myndighederne holder sig til lovgrundlaget. Den opretholdes ikke, hvis myndighederne giver skatteyderen en opfattelse af, at en lovbunden afgørelse - f.eks. en skatteansættelse - er genstand for forhandling med SKAT.
SKAT er pr. 1. juli 2018 blevet splittet op i 7 styrelser: Skattestyrelsen, Toldstyrelsen, Vurderingsstyrelsen, Gældsstyrelsen, Motorstyrelsen, Udviklings- og Forenklingsstyrelsen samt Administrations- og Servicestyrelsen.
,, Udlejes et sommerhus, som også benyttes privat, vil lejeindtægten ofte være skattefri. I visse tilfælde vil en del af lejen dog skulle beskattes.
,, Selvstændige, der driver deres virksomhed som et ApS eller et A/S, vil således igen kunne få omkostningsgodtgørelse, når en afgørelse fra SKAT indbringes for Landsskatteretten eller de almindelige domstole.
Kommuneskatteprocenterne bliver lagt til grund ved skatteberegningen for indkomståret 2023. Afgørende er, i hvilken kommune man havde bopæl den 5. september 2022.
,, Rigsrevisionens undersøgelse har vist, at der i knap halvdelen af klagesagerne ikke findes dokumentation for den afgørelse, som SKAT har truffet, og at et af hovedprincipperne inden for forvaltningsretten - officialprincippet - er tilsidesat. Det er i sådanne sager ikke muligt at vurdere, om SKAT har taget saglige hensyn i klagebehandlingen.
Rigsrevisionens beretning om den offentlige ejendomsvurdering, august 2013
Værelsesudlejning (hus og ejerlejlighed)
Værelsesudlejning (andelsbolig)
Skattefri avance ved salg af hus
Skattefri avance ved salg af ejerlejlighed
Erhvervsmæssig sommerhusudlejning
Registreringsafgift for nye og brugte motorkøretøjer
Registreringsafgift ved indførsel af brugt bil



