Til forside TAX.DK - skat & afgift
Den Juridiske Vejledning 2022-2
<< >>

C.H.4.4 Ejendomme vurderet samlet

Dette afsnit beskriver reglerne for, hvordan ejendomme der har været vurderet samlet, håndteres i tilbagebetalingsordningen.

Afsnittet indeholder:

  • Generelt om ejendomme vurderet samlet
  • Ejendomme der uafbrudt har været vurderet samlet fra 1. oktober 2011 og uændret er vurderet samlet ved 2020-vurderingen.

Generelt om ejendomme vurderet samlet

Efter den tidligere gældende lov om vurdering af landets faste ejendomme (se lovbekendtgørelse nr. 1067 af 30. august 2013 med senere ændringer) var det muligt at vurdere ejendomme samlet, når ejendommene udgjorde en samlet driftsenhed. Se § 8 i den tidligere gældende lov om vurdering af landets faste ejendomme. 

Efter den tidligere gældende vurderingsordning kunne landbrugsejendomme ikke vurderes samlet. Denne begrænsning er ikke gældende i den nye vurderingsordning. Eftersom landbrugsejendomme ikke omfattes af tilbagebetalingsordningen, har dette i forbindelse med tilbagebetalingsordningen ingen betydning.

Ejendomme der uafbrudt har været vurderet samlet fra 1. oktober 2011 og uændret er vurderet samlet ved 2020-vurderingen

Har ejendomme, der ved en eller flere vurderinger fra den 1. oktober 2011 været vurderet samlet, vil ejendommene efter tilbagebetalingsordningen skulle betragtes som én samlet ejendom, for så vidt angår de vurderinger, hvor ejendommene har været vurderet samlet. Se EVL § 70, stk. 1. Herved beregnes der kompensation efter tilbagebetalingsordningen for ejendomme, der er indgået i en samlet vurdering, uanset om ejendommene er samvurderet pr. 1. januar 2020. 

Er der i forbindelse med 2020-vurderingen af en ejendom omfattet EVL § 70 sket ændringer i forhold til sidste vurdering eller omvurdering foretaget efter EVL § 87, således at betingelserne for omvurdering i § 3, stk. 1, nr. 1-9 og 11, i den tidligere gældende lov om vurdering af landets faste ejendomme (se lovbekendtgørelse nr. 1067 af 30. august 2013 med senere ændringer), er til stede, ses der ved sammenligningen med tidligere vurderinger bort fra sådanne ændringer. Se EVL § 70, stk. 2.

For at skabe et sammenligningsgrundlag foretages der derfor en såkaldt ’skyggevurdering’.

En skyggevurdering er en konkret vurdering af, hvorledes vurderingen af ejendommen ville have været, hvis ejendommen ikke var blevet ændret. Skyggevurderingen er derved en fiktiv vurdering, som bliver tilbageregningsgrundlaget for de tidligere vurderinger.

Se afsnit C.H.4.3.3 Ejendomme med skete ændringer siden sidste vurdering foretaget efter det gamle vurderingssystem om skyggevurderinger.

Kilde: Ligningsvejledningen/Den Juridiske Vejledning

Læs også:
BEREGNER
Med Skatteberegning 2023, kan du beregne skatten for indkomståret 2023. Da skatteberegneren har form af et Excel-regneark, er det muligt at gemme de indtastede oplysninger på din egen computer. Skal du beregne skatten for indkomståret 2022, skal du i stedet benytte Skatteberegning 2022.
,, Advokat Tommy V. Christiansen har gjort gældende, at der på intet tidspunkt rejses kritik af klienten, og at klienten selv må tage stilling til, hvorvidt der er grundlag for en reaktion og i givet fald må anlægge en injuriesag.
En lejeindtægt fra udlejning af et værelse til beboelse vil i mange tilfælde være skattefri. Det gælder, uanset om du selv ejer din bolig eller er lejer.
,, I de løbet af de nævnte tre år har Østre Landsret afsagt i alt 162 domme i skattesager. I disse har den skattepligtige fået helt eller delvis medhold i 19 af sagerne. Det svarer til, at de skattepligtige har tabt 88% af sagerne.

I Østre Landsret findes der 3 dommere, der har deltaget i henholdsvis 23, 28 og 37 skattesager, og som aldrig har givet en skatteyder medhold i noget, hverken helt eller delvis.
,, I en artikel i Berlingske Tidende afviser Dommerforeningens formand, at der er behov for specialisering ved domstolene.
,, Skattemyndighedernes opgave er at forvalte den lovgivning, som gælder på skatteområdet. Ved varetagelsen af denne opgave skal myndighederne opretholde borgernes tillid til, at myndighederne holder sig til lovgrundlaget. Den opretholdes ikke, hvis myndighederne giver skatteyderen en opfattelse af, at en lovbunden afgørelse - f.eks. en skatteansættelse - er genstand for forhandling med SKAT.
SKAT er pr. 1. juli 2018 blevet splittet op i 7 styrelser: Skattestyrelsen, Toldstyrelsen, Vurderingsstyrelsen, Gældsstyrelsen, Motorstyrelsen, Udviklings- og Forenklingsstyrelsen samt Administrations- og Servicestyrelsen.
,, Udlejes et sommerhus, som også benyttes privat, vil lejeindtægten ofte være skattefri. I visse tilfælde vil en del af lejen dog skulle beskattes.
,, Selvstændige, der driver deres virksomhed som et ApS eller et A/S, vil således igen kunne få omkostningsgodtgørelse, når en afgørelse fra SKAT indbringes for Landsskatteretten eller de almindelige domstole.
Kommuneskatte­procenterne bliver lagt til grund ved skatteberegningen for indkomståret 2023. Afgørende er, i hvilken kommune man havde bopæl den 5. september 2022.

,, Rigsrevisionens undersøgelse har vist, at der i knap halvdelen af klagesagerne ikke findes dokumentation for den afgørelse, som SKAT har truffet, og at et af hovedprincipperne inden for forvaltningsretten - officialprincippet - er tilsidesat. Det er i sådanne sager ikke muligt at vurdere, om SKAT har taget saglige hensyn i klagebehandlingen.

Rigsrevisionens beretning om den offentlige ejendomsvurdering, august 2013

Skatteberegnere
Skattesager
Befordring
Rejse
Erhvervsmæssige udgifter
Personalegoder
Lønmodtagere
Virksomheder
Ægteskab og samliv
Børn
Studerende
Bolig og fast ejendom
Motor
Pension
Aktier, obligationer og fordringer
Gaver, legater og gevinster
Arv og succession
Arbejde i udlandet
Flytning til og fra Danmark
Told og afgift
! Materialet på TAX.DK har alene til formål at informere generelt om udvalgte retsregler. Har du behov for at træffe beslutning om, hvorvidt - og i givet fald hvordan - du skal handle i et konkret tilfælde, bør du altid søge bistand hos en skatterådgiver eller anmode om et bindende svar fra SKAT.