Til forside TAX.DK - skat & afgift
Den Juridiske Vejledning 2022-2
<< >>

A.C.2.8 Brug af fotografering i forbindelse med Skatteforvaltningens kontrol

Dette afsnit handler om Skatteforvaltningens brug af fotografering i forbindelse med kontrolarbejdet.

  • Regler
  • Skatteforvaltningens brug af fotografering
  • Databeskyttelsesforordningen/databeskyttelsesloven - fotografering

Afsnittet handler alene om fotografering af genstande, herunder papirer mv. Afsnittet handler ikke om bevisværdien af fotografier, ligesom afsnittet ikke handler om fotografering af personer.

Regler 

Der er ikke i lovgivningen generelt taget stilling til brug af fotografering i forbindelse med myndighedsudøvelse. Fotografering kan derfor ikke henføres til en konkret kontrolbestemmelse i skatte- og afgiftslovgivningen. 

Der gælder nogle grundlæggende regler og principper, som skal iagttages under enhver form for myndighedsudøvelse i den offentlige forvaltning. I denne sammenhæng kan særligt nævnes de uskrevne forvaltningsretlige grundsætninger om bl.a. legalitet, proportionalitet, saglig forvaltning samt overholdelse af specialitetsprincipperne.

Fotografering kan benyttes som et almindeligt værktøj i udførelsen af Skatteforvaltningens opgaver. Enhver brug af fotografering skal overholde de almindelige forvaltningsretlige regler og grundsætninger og kan  anvendes, når der er en saglig begrundelse herfor, og når Skatteforvaltningen lovligt kan lade de oplysninger, der fotograferes indgå i sagsbehandlingen. 

Anvendelse af fotografering skal ske bl.a. under hensyn til reglerne i databeskyttelsesforordningen og databeskyttelsesloven, se nedenfor og afsnit A.A.6.4 Oplysningspligt efter databeskyttelsesforordningen og databeskyttelsesloven.

Bemærk

Efter STRFL § 264a er det forbundet med strafansvar uberettiget at fotografere personer, der befinder sig på et ikke frit tilgængeligt sted. Det samme gælder den, der ved hjælp af kikkert eller andet apparat, uberettiget iagttager sådanne personer. Tilsvarende gælder uberettiget udnyttelse og videregivelse af billeder, se STRFL §§ 264 c og d.

Skatteforvaltningens brug af fotografering i kontrolarbejdet

Skatteforvaltningen er i lovgivningen tillagt visse kontrolbeføjelser, herunder kontrol i virksomheder og af motorkøretøjer mv. Det er op til Skatteforvaltningen at skønne, hvilke hjælpemidler, der skal tages i anvendelse. Skatteforvaltningens myndighedsudøvelse skal dog under alle omstændigheder ske under iagttagelse af de almindelige forvaltningsretlige grundsætninger, herunder principperne om egnethed og proportionalitet. 

Under en kontrol dokumenterer Skatteforvaltningen sædvanligvis sine iagttagelser ved at nedskrive relevant information, tage kopier af fundet materiale eller ved at forlange, at elektronisk materiale udleveres i klarskrift. Brug af fotografering ses i den forbindelse at være et nyttigt supplement til denne dokumentation, og kan bl.a. benyttes i stedet for kopiering og/eller begrænse den mængde af information, der nedskrives, idet der kan ske henvisning til et foto. 

Fotografering kan således ses som et værktøj i indsatsarbejdet, der kan benyttes så længe de grundlæggende forvaltningsretlige regler og principper iagttages. 

Eksempler

  • Fotografering af oplysninger under kontrol i virksomheden 

Hvis Skatteforvaltningen under en kontrol finder noget, som er relevant for kontrollen og det dermed normalt vil indgå i de notater, som nedskrives under kontrolbesøget, kan fotografering være et nyttigt værktøj som supplement til notaterne. Det kan eksempelvis være fotografering af pantemballage, regnskabsbilag, eller andre for kontrollen relevante effekter. 

  • Fotografering som led i dokumentation af en procesbeslutning

Hvis der er tvivl om, hvorvidt et område er privat eller kan anses for at blive benyttet som led i en erhvervsmæssig virksomhed, kan det ud over den normale skriftlige dokumentation være relevant at fotografere de faktiske forhold, der har været tillagt betydning i vurderingen, og som har været udslagsgivende for en beslutning om at karakterisere området som en del af erhvervet.

  • Fotografering på offentligt område

Der kræves som udgangspunkt ikke hjemmel til at iagttage eller at fotografere på offentligt område. Skatteforvaltningen bør dog kun indsamle oplysninger, såfremt disse har et sagligt formål. Skatteforvaltningen kan således fotografere biler på en offentlig parkeringsplads, så længe det tjener et formål i forbindelse med Skatteforvaltningens opgaver.

  • Fotografering på privat parkeringsplads

Såfremt en privat parkeringsplads er stillet til rådighed for offentligheden, kan Skatteforvaltningen fotografere under samme forudsætninger som nævnt i det foregående eksempel. Skatteforvaltningen må dog acceptere en privat regulering af området.

Databeskyttelsesforordningen/databeskyttelsesloven - fotografering

Databeskyttelsesforordningen og databeskyttelsesloven omfatter også billeder, når blot de kan henføres til en bestemt person. Billeder af biler og nummerplader taget på en offentlig parkeringsplads er således en personoplysning, såfremt bilen tilhører en person eller enkeltmandsvirksomhed. Også billeder taget under en kontrol i en enkeltmandsvirksomhed er en personoplysning i databeskyttelseslovgivningens forstand.

Se afsnit A.A.6.4 Oplysningspligt efter databeskyttelsesforordningen og databeskyttelsesloven om oplysningspligt efter databeskyttelsesforordningen og databeskyttelsesloven.

Kilde: Ligningsvejledningen/Den Juridiske Vejledning

Læs også:
BEREGNER
Med Skatteberegning 2023, kan du beregne skatten for indkomståret 2023. Da skatteberegneren har form af et Excel-regneark, er det muligt at gemme de indtastede oplysninger på din egen computer. Skal du beregne skatten for indkomståret 2022, skal du i stedet benytte Skatteberegning 2022.
,, Advokat Tommy V. Christiansen har gjort gældende, at der på intet tidspunkt rejses kritik af klienten, og at klienten selv må tage stilling til, hvorvidt der er grundlag for en reaktion og i givet fald må anlægge en injuriesag.
En lejeindtægt fra udlejning af et værelse til beboelse vil i mange tilfælde være skattefri. Det gælder, uanset om du selv ejer din bolig eller er lejer.
,, I de løbet af de nævnte tre år har Østre Landsret afsagt i alt 162 domme i skattesager. I disse har den skattepligtige fået helt eller delvis medhold i 19 af sagerne. Det svarer til, at de skattepligtige har tabt 88% af sagerne.

I Østre Landsret findes der 3 dommere, der har deltaget i henholdsvis 23, 28 og 37 skattesager, og som aldrig har givet en skatteyder medhold i noget, hverken helt eller delvis.
,, I en artikel i Berlingske Tidende afviser Dommerforeningens formand, at der er behov for specialisering ved domstolene.
,, Skattemyndighedernes opgave er at forvalte den lovgivning, som gælder på skatteområdet. Ved varetagelsen af denne opgave skal myndighederne opretholde borgernes tillid til, at myndighederne holder sig til lovgrundlaget. Den opretholdes ikke, hvis myndighederne giver skatteyderen en opfattelse af, at en lovbunden afgørelse - f.eks. en skatteansættelse - er genstand for forhandling med SKAT.
SKAT er pr. 1. juli 2018 blevet splittet op i 7 styrelser: Skattestyrelsen, Toldstyrelsen, Vurderingsstyrelsen, Gældsstyrelsen, Motorstyrelsen, Udviklings- og Forenklingsstyrelsen samt Administrations- og Servicestyrelsen.
,, Udlejes et sommerhus, som også benyttes privat, vil lejeindtægten ofte være skattefri. I visse tilfælde vil en del af lejen dog skulle beskattes.
,, Selvstændige, der driver deres virksomhed som et ApS eller et A/S, vil således igen kunne få omkostningsgodtgørelse, når en afgørelse fra SKAT indbringes for Landsskatteretten eller de almindelige domstole.
Kommuneskatte­procenterne bliver lagt til grund ved skatteberegningen for indkomståret 2023. Afgørende er, i hvilken kommune man havde bopæl den 5. september 2022.

,, Rigsrevisionens undersøgelse har vist, at der i knap halvdelen af klagesagerne ikke findes dokumentation for den afgørelse, som SKAT har truffet, og at et af hovedprincipperne inden for forvaltningsretten - officialprincippet - er tilsidesat. Det er i sådanne sager ikke muligt at vurdere, om SKAT har taget saglige hensyn i klagebehandlingen.

Rigsrevisionens beretning om den offentlige ejendomsvurdering, august 2013

Skatteberegnere
Skattesager
Befordring
Rejse
Erhvervsmæssige udgifter
Personalegoder
Lønmodtagere
Virksomheder
Ægteskab og samliv
Børn
Studerende
Bolig og fast ejendom
Motor
Pension
Aktier, obligationer og fordringer
Gaver, legater og gevinster
Arv og succession
Arbejde i udlandet
Flytning til og fra Danmark
Told og afgift
! Materialet på TAX.DK har alene til formål at informere generelt om udvalgte retsregler. Har du behov for at træffe beslutning om, hvorvidt - og i givet fald hvordan - du skal handle i et konkret tilfælde, bør du altid søge bistand hos en skatterådgiver eller anmode om et bindende svar fra SKAT.