A.C.2.1.2.1.6.3.1 Udløb af fristen
Udløber oplysningsfristen i SKL (skattekontrolloven) § 10-12 dagen før eller på en lør-, søn-, eller helligdag, anse oplysningerne for rettidigt givet, hvis den skattepligtige giver Skatteforvaltningen oplysningerne senest den førstkommende hverdag kl. 9.00.
Se SKL (skattekontrolloven) § 13.
Det følger af den tidligere SKL (skattekontrolloven) § 4, stk. 3, at udløber selvangivelsesfristen en fredag eller lørdag, kan selvangivelse rettidigt foretages den følgende søndag. Bestemmelsen i SKL (skattekontrolloven) § 13 udbygger den tidligere bestemmelse ved at lovfæste administrativ praksis.
Eksempel 1
Udløber oplysningsfristen eksempelvis den 1. maj, jf. § 10, stk. 1, og Store Bededag falder den 1. maj, som den gjorde det i 2008, vil oplysningerne være rettidig givet til Skatteforvaltningen, hvis Skatteforvaltningen har oplysningerne senest den førstkommende hverdag kl. 9.00.
Eksempel 2
Falder oplysningsfristen den 1. juli, jf. § 11, på en søndag vil oplysningerne være rettidig givet til Skatteforvaltningen, hvis Skatteforvaltningen har oplysninger senest mandag kl. 9.00.
Eksempel 3
Har et selskab med bagud forskudt indkomstår til eksempel regnskabsår fra 1. juli 2018 til følgende 30. juni 2019 (indkomståret 2019), er fristen for indgivelse af oplysningsskemaet for indkomståret 2019 senest 6 måneder efter indkomstårets udløb, jf. § 12, stk. 1. Det betyder i eksemplet, at oplysningsfristen udløber den 31. december 2019, der er efterfulgt af helligdagen den 1. januar 2020. Selskabet vil efter bestemmelsen kunne afgive sine oplysninger efter § 2 rettidigt, hvis Skatteforvaltningen modtager oplysningerne senest kl. 9.00 den 2. januar 2020, som er den følgende hverdag efter helligdagen den 1. januar 2020.
Eksempel 4
Falder oplysningsfristen den 1. september, jf. § 12, stk. 2, på en fredag, vil oplysningerne være rettidig givet til Skatteforvaltningen, hvis Skatteforvaltningen har oplysningerne senest den efterfølgende mandag kl. 9.00.
Skattepligtiges ansvar at oplysningerne modtages inden for fristen
Det er den skattepligtiges ansvar, at oplysningerne modtages af Skatteforvaltningen senest på det angivne tidspunkt. Den oplysningspligtige bærer således risikoen for, at Skatteforvaltningen modtager oplysningerne rettidigt, herunder hvis disse afgives pr. post.
Ved modtages forstås, at Skatteforvaltningen enten digitalt eller fysisk har adgang til de afgivne oplysninger umiddelbart efter udløbet af fristen kl. 9.00.
Læs også:
I Østre Landsret findes der 3 dommere, der har deltaget i henholdsvis 23, 28 og 37 skattesager, og som aldrig har givet en skatteyder medhold i noget, hverken helt eller delvis.
,, Rigsrevisionens undersøgelse har vist, at der i knap halvdelen af klagesagerne ikke findes dokumentation for den afgørelse, som SKAT har truffet, og at et af hovedprincipperne inden for forvaltningsretten - officialprincippet - er tilsidesat. Det er i sådanne sager ikke muligt at vurdere, om SKAT har taget saglige hensyn i klagebehandlingen.
Rigsrevisionens beretning om den offentlige ejendomsvurdering, august 2013
Værelsesudlejning (hus og ejerlejlighed)
Værelsesudlejning (andelsbolig)
Skattefri avance ved salg af hus
Skattefri avance ved salg af ejerlejlighed
Erhvervsmæssig sommerhusudlejning
Registreringsafgift for nye og brugte motorkøretøjer
Registreringsafgift ved indførsel af brugt bil