Til forside TAX.DK - skat & afgift
Den Juridiske Vejledning 2022-2
<< >>

A.C.2.1.2.1.3 Fysiske og juridiske personer undtaget fra oplysningspligten

Indhold

Dette afsnit handler om, hvilke fysiske og juridiske personer, der er undtaget for oplysningspligten.

 Afsnittet indeholder:

  • Regel

Regel

Følgende fysiske personer er ikke omfattet af oplysningspligten i SKL (skattekontrolloven) § 2:

1) Børn, der ikke er fyldt 15 år ved indkomstårets begyndelse, medmindre de i indkomståret har haft skattepligtig indkomst, jf. KSL (kildeskatteloven) § 5.

2) Personer, der alene er skattepligtige efter KSL (kildeskatteloven) § 2, stk. 1, nr. 3, 6 eller 8, jf. dog stk. 2.

3) Personer, der alene er skattepligtige efter KSL (kildeskatteloven) § 2, stk. 2, når de pågældende alene beskattes efter sømandsbeskatningslovens (SØBL) § 9, stk. 1, jf. dog stk. 2.

Personer omfattet af stk. 1, nr. 2 og 3, er dog ikke undtaget fra oplysningspligten, hvis den skattepligtige har modtaget udbytte omfattet af LL (ligningsloven) § 16 A, stk. 1 og 2, eller afståelsessummer omfattet af LL (ligningsloven) § 16 B, i hvilke der ikke er indeholdt udbytteskat efter KSL (kildeskatteloven) § 65, medmindre udbyttet eller afståelsessummerne er omfattet af KSL (kildeskatteloven) § 65, stk. 5. En skattepligtig, som er omfattet af KSL (kildeskatteloven) § 2, stk. 1, nr. 3, og som har valgt at blive beskattet efter KSL (kildeskatteloven) § 2, stk. 1, nr. 1, er heller ikke undtaget fra oplysningspligten.

Se SKL (skattekontrolloven) § 3.

SKL (skattekontrolloven) § 3 erstatter hjemlen i den tidligere SKL (skattekontrolloven) § 2. Se nærmere nedenfor.

Oversigt over ændringer i forhold til den tidligere skattekontrollov

Tidligere SKL (skattekontrolloven) Gældende SKL (skattekontrolloven) Indholdet af ændringer
§ 2, stk. 1, nr. 1, § 3, stk. 1, nr. 1 Efter bestemmelsen er børn, der ikke er fyldt 15 år ved indkomstårets begyndelse, ikke omfattet af oplysningspligten i § 2, medmindre de i indkomståret har haft skattepligtig indkomst, jf. KSL (kildeskatteloven) § 5. Bestemmelsen svarer til den gældende skattekontrollovs § 2, stk. 1, nr. 1, bortset fra, at der til bestemmelsen er føjet en henvisning til KSL (kildeskatteloven) § 5.
2 §, stk. 1, nr. 2, § 3, stk. 1, nr. 2 Det følger af bestemmelsen at oplysningspligten ikke omfatter personer, der alene er skattepligtige efter KSL (kildeskatteloven) § 2, stk. 1, nr. 3, 6 eller 8, jf. dog stk. 2. Bestemmelsen er en videreførelse af den gældende skattekontrollovs § 2, stk. 1, nr. 2. Dog er der tilføjet en henvisning til stk. 2 og sidste led skilt ud til en særskilt bestemmelse i nr. 3., jf. nedenfor.
§ 2, stk. 1, nr. 2 § 3, stk. 1, nr. 3 Efter bestemmelsen omfatter oplysningspligten ikke personer, der alene er skattepligtige efter KSL (kildeskatteloven) § 2, stk. 2, når de pågældende alene beskattes efter sømandsbeskatningslovens § 9, stk. 1, jf. dog stk. 2. Bestemmelsen er en videreførelse af den gældende skattekontrollovs § 2, stk. 1, nr. 2, sidste led. Dog er der foretaget en redaktionel ændring ved betegnelsen af lov om beskatning af søfolk som sømandsbeskatningsloven
§ 2, stk. 2, 1. pkt § 3, stk. 2, 1. pkt Efter § 3, stk. 2, 1. pkt., gælder undtagelserne som nævnt i stk. 1, nr. 2, ikke, hvis den skattepligtige har modtaget udbytte omfattet af LL (ligningsloven) § 16 A, stk. 1 og 2, eller afståelsessummer omfattet af LL (ligningsloven) § 16 B, i hvilke der ikke er indeholdt udbytteskat efter KSL (kildeskatteloven) § 65, medmindre udbyttet eller afståelsessummerne er omfattet af KSL (kildeskatteloven) § 65, stk. 5. Bestemmelsen er en videreførelse af den gældende skattekontrollovs § 2, stk. 2, 1. pkt., med de redaktionelle ændringer, at udtrykket "fritagelserne" erstattes af "undtagelserne" og "m.v." erstattes af "afståelsessummerne".
§ 2, stk. 2, 2. pkt § 3, stk. 2, 2. pkt. §Efter 3, stk. 2, 2. pkt., gælder undtagelsen fra oplysningspligten heller ikke for en skattepligtig, som er omfattet af KSL (kildeskatteloven) § 2, stk. 1, nr. 3, og som har valgt at blive beskattet efter KSL (kildeskatteloven) § 2, stk. 1, nr. 1.

Bestemmelsen i § 3, stk. 2, 2. pkt., er en videreførelse af den gældende skattekontrollovs § 2, stk. 2, 2. pkt. med den redaktionelle ændring, at udtrykket "fritagelserne" erstattes af "undtagelserne" og henvisningen til stk. 1, nr. 2, er udeladt. Det sidste skyldes, at bestemmelsen i stk. 2 alene angår stk. 1, nr. 2.

Kilde: Ligningsvejledningen/Den Juridiske Vejledning

Læs også:
BEREGNER
Med Skatteberegning 2023, kan du beregne skatten for indkomståret 2023. Da skatteberegneren har form af et Excel-regneark, er det muligt at gemme de indtastede oplysninger på din egen computer. Skal du beregne skatten for indkomståret 2022, skal du i stedet benytte Skatteberegning 2022.
,, Advokat Tommy V. Christiansen har gjort gældende, at der på intet tidspunkt rejses kritik af klienten, og at klienten selv må tage stilling til, hvorvidt der er grundlag for en reaktion og i givet fald må anlægge en injuriesag.
En lejeindtægt fra udlejning af et værelse til beboelse vil i mange tilfælde være skattefri. Det gælder, uanset om du selv ejer din bolig eller er lejer.
,, I de løbet af de nævnte tre år har Østre Landsret afsagt i alt 162 domme i skattesager. I disse har den skattepligtige fået helt eller delvis medhold i 19 af sagerne. Det svarer til, at de skattepligtige har tabt 88% af sagerne.

I Østre Landsret findes der 3 dommere, der har deltaget i henholdsvis 23, 28 og 37 skattesager, og som aldrig har givet en skatteyder medhold i noget, hverken helt eller delvis.
,, I en artikel i Berlingske Tidende afviser Dommerforeningens formand, at der er behov for specialisering ved domstolene.
,, Skattemyndighedernes opgave er at forvalte den lovgivning, som gælder på skatteområdet. Ved varetagelsen af denne opgave skal myndighederne opretholde borgernes tillid til, at myndighederne holder sig til lovgrundlaget. Den opretholdes ikke, hvis myndighederne giver skatteyderen en opfattelse af, at en lovbunden afgørelse - f.eks. en skatteansættelse - er genstand for forhandling med SKAT.
SKAT er pr. 1. juli 2018 blevet splittet op i 7 styrelser: Skattestyrelsen, Toldstyrelsen, Vurderingsstyrelsen, Gældsstyrelsen, Motorstyrelsen, Udviklings- og Forenklingsstyrelsen samt Administrations- og Servicestyrelsen.
,, Udlejes et sommerhus, som også benyttes privat, vil lejeindtægten ofte være skattefri. I visse tilfælde vil en del af lejen dog skulle beskattes.
,, Selvstændige, der driver deres virksomhed som et ApS eller et A/S, vil således igen kunne få omkostningsgodtgørelse, når en afgørelse fra SKAT indbringes for Landsskatteretten eller de almindelige domstole.
Kommuneskatte­procenterne bliver lagt til grund ved skatteberegningen for indkomståret 2023. Afgørende er, i hvilken kommune man havde bopæl den 5. september 2022.

,, Rigsrevisionens undersøgelse har vist, at der i knap halvdelen af klagesagerne ikke findes dokumentation for den afgørelse, som SKAT har truffet, og at et af hovedprincipperne inden for forvaltningsretten - officialprincippet - er tilsidesat. Det er i sådanne sager ikke muligt at vurdere, om SKAT har taget saglige hensyn i klagebehandlingen.

Rigsrevisionens beretning om den offentlige ejendomsvurdering, august 2013

Skatteberegnere
Skattesager
Befordring
Rejse
Erhvervsmæssige udgifter
Personalegoder
Lønmodtagere
Virksomheder
Ægteskab og samliv
Børn
Studerende
Bolig og fast ejendom
Motor
Pension
Aktier, obligationer og fordringer
Gaver, legater og gevinster
Arv og succession
Arbejde i udlandet
Flytning til og fra Danmark
Told og afgift
! Materialet på TAX.DK har alene til formål at informere generelt om udvalgte retsregler. Har du behov for at træffe beslutning om, hvorvidt - og i givet fald hvordan - du skal handle i et konkret tilfælde, bør du altid søge bistand hos en skatterådgiver eller anmode om et bindende svar fra SKAT.