Til forside TAX.DK - skat & afgift
Den Juridiske Vejledning 2022-2
<< >>

Hvilke regnskabsregler gælder i forbindelse med betaling af lønsumsafgift? Hvor længe skal et regnskab i forbindelse med lønsumsafgift gemmes?

A.B.3.4 Regnskabsbestemmelser for lønsumsafgift

Indhold

Dette afsnit handler om regnskabsbestemmelserne efter lønsumsafgiftsloven.

Afsnittet indeholder:

  • Regler
  • Regnskabets indhold
  • Løbende regnskabsførelse
  • Opbevaring.

Regler

Registrerede virksomheder skal føre et regnskab efter lønsumsafgiftsloven. Skatteministeren fastsætter de nærmere regler om regnskabsaflæggelsen. Se LAL (lønsumsafgiftsloven) § 20.

Denne bemyndigelse har skatteministeren benyttet ved en udstedt bekendtgørelse. Se lønsumsafgiftsbekendtgørelsen (BEK nr. 774 af 21. juni 2013) §§ 7-9.

Regnskabets indhold

Virksomhederne, der er registreret efter lønsumsafgiftsloven, skal føre et regnskab, så de beløb, der danner grundlag for beregningen af afgiften for hver opgørelsesperiode, fremgår af regnskabet.

Regnskabet skal føres i det almindelige forretningsregnskab. Regnskabet skal føres på en klar og overskuelig måde, og det skal indeholde sådanne specifikationer, at det kan danne grundlag for Skatteforvaltningens kontrol af afgiften. Regnskabet skal i øvrigt opfylde kravene efter bogføringsloven.

Virksomheden skal føre et regnskab over den samlede lønsum. Dele af lønsummen, som ikke skal medregnes til afgiftsgrundlaget, skal fremgå særskilt af regnskabet eller af en opgørelse for den enkelte periode.

Bogføring for en opgørelsesperiode skal omfatte beløb, som skal medregnes til lønsummen i den pågældende periode.

Løbende regnskabsførelse

Virksomhedens regnskab for en opgørelsesperiode skal være ført, inden angivelsen indsendes.

Skatteforvaltningen kan kræve, at virksomhedens bogføring efter en frist på mindst 14 dage skal være ajourført for opgørelsesperioder, for hvilke fristen for indsendelse af angivelse er overskredet.

Opbevaring af regnskabet

Virksomheden skal opbevare regnskabet, regnskabsbilag og andet regnskabsmateriale i 5 år efter udløbet af det pågældende regnskabsår.

Det materiale, der skal opbevares, omfatter således bl.a. årsregnskaber, lønregnskaber, dokumentation af de løbende registreringer i regnskabet med tilhørende bilag, herunder ugesedler og arbejdssedler.

Regnskabsmaterialet kan opbevares elektronisk i overensstemmelse med reglerne herom i bogføringsloven. Se afsnit A.B.3.1.3 Opbevaring af bogførings- og regnskabsmateriale.

Anvendes der edb ved lønanvisning, kan samlelister med oplysning om indholdet af hver enkelt lønbilag træde i stedet for kopier af selve lønbilagene.

Kilde: Ligningsvejledningen/Den Juridiske Vejledning

Læs også:
BEREGNER
Med Skatteberegning 2023, kan du beregne skatten for indkomståret 2023. Da skatteberegneren har form af et Excel-regneark, er det muligt at gemme de indtastede oplysninger på din egen computer. Skal du beregne skatten for indkomståret 2022, skal du i stedet benytte Skatteberegning 2022.
,, Advokat Tommy V. Christiansen har gjort gældende, at der på intet tidspunkt rejses kritik af klienten, og at klienten selv må tage stilling til, hvorvidt der er grundlag for en reaktion og i givet fald må anlægge en injuriesag.
En lejeindtægt fra udlejning af et værelse til beboelse vil i mange tilfælde være skattefri. Det gælder, uanset om du selv ejer din bolig eller er lejer.
,, I de løbet af de nævnte tre år har Østre Landsret afsagt i alt 162 domme i skattesager. I disse har den skattepligtige fået helt eller delvis medhold i 19 af sagerne. Det svarer til, at de skattepligtige har tabt 88% af sagerne.

I Østre Landsret findes der 3 dommere, der har deltaget i henholdsvis 23, 28 og 37 skattesager, og som aldrig har givet en skatteyder medhold i noget, hverken helt eller delvis.
,, I en artikel i Berlingske Tidende afviser Dommerforeningens formand, at der er behov for specialisering ved domstolene.
,, Skattemyndighedernes opgave er at forvalte den lovgivning, som gælder på skatteområdet. Ved varetagelsen af denne opgave skal myndighederne opretholde borgernes tillid til, at myndighederne holder sig til lovgrundlaget. Den opretholdes ikke, hvis myndighederne giver skatteyderen en opfattelse af, at en lovbunden afgørelse - f.eks. en skatteansættelse - er genstand for forhandling med SKAT.
SKAT er pr. 1. juli 2018 blevet splittet op i 7 styrelser: Skattestyrelsen, Toldstyrelsen, Vurderingsstyrelsen, Gældsstyrelsen, Motorstyrelsen, Udviklings- og Forenklingsstyrelsen samt Administrations- og Servicestyrelsen.
,, Udlejes et sommerhus, som også benyttes privat, vil lejeindtægten ofte være skattefri. I visse tilfælde vil en del af lejen dog skulle beskattes.
,, Selvstændige, der driver deres virksomhed som et ApS eller et A/S, vil således igen kunne få omkostningsgodtgørelse, når en afgørelse fra SKAT indbringes for Landsskatteretten eller de almindelige domstole.
Kommuneskatte­procenterne bliver lagt til grund ved skatteberegningen for indkomståret 2023. Afgørende er, i hvilken kommune man havde bopæl den 5. september 2022.

,, Rigsrevisionens undersøgelse har vist, at der i knap halvdelen af klagesagerne ikke findes dokumentation for den afgørelse, som SKAT har truffet, og at et af hovedprincipperne inden for forvaltningsretten - officialprincippet - er tilsidesat. Det er i sådanne sager ikke muligt at vurdere, om SKAT har taget saglige hensyn i klagebehandlingen.

Rigsrevisionens beretning om den offentlige ejendomsvurdering, august 2013

Skatteberegnere
Skattesager
Befordring
Rejse
Erhvervsmæssige udgifter
Personalegoder
Lønmodtagere
Virksomheder
Ægteskab og samliv
Børn
Studerende
Bolig og fast ejendom
Motor
Pension
Aktier, obligationer og fordringer
Gaver, legater og gevinster
Arv og succession
Arbejde i udlandet
Flytning til og fra Danmark
Told og afgift
! Materialet på TAX.DK har alene til formål at informere generelt om udvalgte retsregler. Har du behov for at træffe beslutning om, hvorvidt - og i givet fald hvordan - du skal handle i et konkret tilfælde, bør du altid søge bistand hos en skatterådgiver eller anmode om et bindende svar fra SKAT.