Til forside TAX.DK - skat & afgift
Den Juridiske Vejledning 2022-2
<< >>

A.B.1.2.8.2 Indberetningspligt om udgifter til sagkyndig bistand

Indhold

Dette afsnit omhandler indberetningspligter vedrørende udgifter til sagkyndig bistand m.v.

Afsnittet indeholder:

  • Regel
  • Oversigt over ændringer i forhold til den tidligere skattekontrollov
  • Indberetningen

Se SIL § 39. 

Regel

I SIL § 39 er det fastsat, at fysiske eller juridiske personer, som har ydet et beløb til dækning af en persons udgifter til sagkyndig bistand m.v., jf. LL (ligningsloven) § 7 Q, stk. 1, nr. 2, ved ydelsen af beløbet skal indberette til Skatteforvaltningen om beløbets størrelse og modtagerens identitet.

Bestemmelsen i SIL § 39 er en videreførelse af den tidligere SKL (skattekontrolloven) § 7 H.

Oversigt over ændringer i forhold til den tidligere skattekontrollov 

Tidligere SKL (skattekontrolloven)

Gældende SIL 

Indholdet af ændringer

§ 7 H

§ 39

Efter bestemmelsen skal fysiske eller juridiske personer, som har ydet et beløb til dækning af en persons udgifter til sagkyndig bistand m.v., jf. ligningslovens § 7 Q, stk. 1, nr. 2, ved ydelsen af beløbet indberette oplysninger herom til Skatteforvaltningen.

Bestemmelsen er en videreførelse af den tidligere SKL (skattekontrolloven) § 7 H.

Indberetningen

Efter bestemmelsen i SIL § 39 skal fysiske eller juridiske personer, som har ydet et beløb til dækning af en persons udgifter til sagkyndig bistand m.v., indberette til Skatteforvaltningen om

  • beløbets størrelse og
  • modtagerens identitet.

De udgifter, der er omfattet af indberetningspligten, er beløb, som betales til en godtgørelsesberettiget person efter skatteforvaltningslovens regler om omkostningsgodtgørelse, jf. ligningslovens (LL (ligningsloven)) § 7 Q, stk. 1, nr. 2, til dækning af dennes udgifter til sagkyndig bistand m.v.

Efter LL (ligningsloven) § 7 Q, stk. 1, nr. 2, er det fastsat, at beløb, som betales til en godtgørelsesberettiget person efter skatteforvaltningslovens kapitel 19 til dækning af dennes udgifter til sagkyndig bistand m.v., er skattefrie. Det gælder dog ikke, i det omfang beløbet med tillæg af omkostningsgodtgørelsen og andre godtgjorte udgifter overstiger personens samlede udgifter til sagkyndig bistand m.v. i sagen, eller hvis beløbet ikke må anses for ydet som følge af yderens retlige interesse i sagen, eller hvis det er aftalt, at den godtgørelsesberettigede persons honorar til yderen for bistand i sagen udgør en andel af den økonomiske gevinst, som den godtgørelsesberettigede opnår i sagen.

Når der i SIL § 39 og LL (ligningsloven) § 7 Q henvises til "sagkyndig bistand m.v." sigtes der til, at der udover honorarer til f.eks. en advokat, også vil kunne opnås dækning for f.eks. retsafgifter og pålagte sagsomkostninger.

Indberetningspligten omfatter beløbets størrelse og modtagerens identitet. Indberetningspligten indtræder uanset det ydede beløbs størrelse og uafhængig af eventuel skattepligt for modtageren.

Også beløb, som udbetales til en person, der er godtgørelsesberettiget efter skatteforvaltningslovens regler om omkostningsgodtgørelse til dækning af dennes udgifter til sagkyndig bistand m.v., er omfattet af bestemmelsen.

Se også

Se også afsnit A.A.13.14 Den skattemæssige behandling af omkostningsgodtgørelse Den skattemæssige behandling af omkostningsgodtgørelse og afsnit A.A.13.15 Indberetning af tredjemandstilskud Indberetning af tredjemandstilskud vedrørende omkostningsgodtgørelse i forbindelse med klagesager. Heraf fremgår det, at Skatteforvaltningens blanket 03.064 skal anvendes af tredjemand til oplysning om beløbets størrelse og modtagerens identitet.

Bemærk

Fysiske eller juridiske personer, som har ydet beløb til dækning af en persons udgifter til sagkyndig bistand m.v. skal ved ydelsen af beløbet indberette til Skatteforvaltningen om beløbets størrelse og modtagerens identitet. Se SIL § 39.

Indberetningspligten efter § 39 påhviler dog ikke fysiske personer, som har ydet et beløb til dækning af en persons udgifter til sagkyndig bistand m.v., jf. LL (ligningsloven) § 7 Q, stk. 1, nr. 2, hvis de pågældende ikke i øvrigt er indberetningspligtige efter SIL § 47, stk. 1. Se SIL § 47, stk. 2. Se også afsnit A.B.1.3.1 Pligt til at indberette oplysninger Pligt til at indberette oplysninger.

Kilde: Ligningsvejledningen/Den Juridiske Vejledning

Læs også:
BEREGNER
Med Skatteberegning 2023, kan du beregne skatten for indkomståret 2023. Da skatteberegneren har form af et Excel-regneark, er det muligt at gemme de indtastede oplysninger på din egen computer. Skal du beregne skatten for indkomståret 2022, skal du i stedet benytte Skatteberegning 2022.
,, Advokat Tommy V. Christiansen har gjort gældende, at der på intet tidspunkt rejses kritik af klienten, og at klienten selv må tage stilling til, hvorvidt der er grundlag for en reaktion og i givet fald må anlægge en injuriesag.
En lejeindtægt fra udlejning af et værelse til beboelse vil i mange tilfælde være skattefri. Det gælder, uanset om du selv ejer din bolig eller er lejer.
,, I de løbet af de nævnte tre år har Østre Landsret afsagt i alt 162 domme i skattesager. I disse har den skattepligtige fået helt eller delvis medhold i 19 af sagerne. Det svarer til, at de skattepligtige har tabt 88% af sagerne.

I Østre Landsret findes der 3 dommere, der har deltaget i henholdsvis 23, 28 og 37 skattesager, og som aldrig har givet en skatteyder medhold i noget, hverken helt eller delvis.
,, I en artikel i Berlingske Tidende afviser Dommerforeningens formand, at der er behov for specialisering ved domstolene.
,, Skattemyndighedernes opgave er at forvalte den lovgivning, som gælder på skatteområdet. Ved varetagelsen af denne opgave skal myndighederne opretholde borgernes tillid til, at myndighederne holder sig til lovgrundlaget. Den opretholdes ikke, hvis myndighederne giver skatteyderen en opfattelse af, at en lovbunden afgørelse - f.eks. en skatteansættelse - er genstand for forhandling med SKAT.
SKAT er pr. 1. juli 2018 blevet splittet op i 7 styrelser: Skattestyrelsen, Toldstyrelsen, Vurderingsstyrelsen, Gældsstyrelsen, Motorstyrelsen, Udviklings- og Forenklingsstyrelsen samt Administrations- og Servicestyrelsen.
,, Udlejes et sommerhus, som også benyttes privat, vil lejeindtægten ofte være skattefri. I visse tilfælde vil en del af lejen dog skulle beskattes.
,, Selvstændige, der driver deres virksomhed som et ApS eller et A/S, vil således igen kunne få omkostningsgodtgørelse, når en afgørelse fra SKAT indbringes for Landsskatteretten eller de almindelige domstole.
Kommuneskatte­procenterne bliver lagt til grund ved skatteberegningen for indkomståret 2023. Afgørende er, i hvilken kommune man havde bopæl den 5. september 2022.

,, Rigsrevisionens undersøgelse har vist, at der i knap halvdelen af klagesagerne ikke findes dokumentation for den afgørelse, som SKAT har truffet, og at et af hovedprincipperne inden for forvaltningsretten - officialprincippet - er tilsidesat. Det er i sådanne sager ikke muligt at vurdere, om SKAT har taget saglige hensyn i klagebehandlingen.

Rigsrevisionens beretning om den offentlige ejendomsvurdering, august 2013

Skatteberegnere
Skattesager
Befordring
Rejse
Erhvervsmæssige udgifter
Personalegoder
Lønmodtagere
Virksomheder
Ægteskab og samliv
Børn
Studerende
Bolig og fast ejendom
Motor
Pension
Aktier, obligationer og fordringer
Gaver, legater og gevinster
Arv og succession
Arbejde i udlandet
Flytning til og fra Danmark
Told og afgift
! Materialet på TAX.DK har alene til formål at informere generelt om udvalgte retsregler. Har du behov for at træffe beslutning om, hvorvidt - og i givet fald hvordan - du skal handle i et konkret tilfælde, bør du altid søge bistand hos en skatterådgiver eller anmode om et bindende svar fra SKAT.