Til forside TAX.DK - skat & afgift
Den Juridiske Vejledning 2022-2
<< >>

A.B.1.2.4.1 Gave og legatbeløb

Indhold

Dette afsnit handler om fonde og foreningers indberetningspligt af gaver og legatbeløb.

Afsnittet indeholder:

  • Regel
  • Oversigt over ændringer i forhold til den tidligere skattekontrollov
  • Indberetningen
  • Værdiansættelse til markedsværdi

Regel

Alle, der i en kalendermåned, i sit virke har udbetalt eller godskrevet gave- og legatbeløb som nævnt i ligningslovens § 7 O, stk. 1, nr. 1, skal indberette herom til indkomstregisteret, jf. §§ 3 og 4 i lov om et indkomstregister. Se SIL § 24, stk. 1. Bestemmelsen  er en videreførelse af den tidligere SKL (skattekontrolloven) § 7 A, stk. 2, nr. 3.

SIL § 24, stk. 2, fastsætter at indberetningspligten omfatter såvel pengeydelser som naturalier.  Bestemmelsen er en videreførelse af § 11, stk. 2, i bekendtgørelse nr. 890 af 10. juli 2015 om indberetningspligter m.v. efter skattekontrolloven.

Oversigt over ændringer i forhold til den tidligere skattekontrollov      

Tidligere SKL (skattekontrolloven)

Gældende SIL

Indholdet af ændringer

§ 7 A, stk. 1 og stk. 2, nr. 3

§ 24, stk. 1

Efter bestemmelsen, skal alle, der i en kalendermåned, i sit virke har udbetalt eller godskrevet gave- og legatbeløb som nævnt i ligningslovens § 7 O, stk. 1, nr. 1, indberette herom til indkomstregisteret, jf. §§ 3 og 4 i lov om et indkomstregister.

Det følger, at indberetningspligten påhviler alle, der som led i sit virke har udbetalt de nævnte beløb i en kalendermåned.

Bestemmelsen er en videreførelse af nuværende lovgivning, dog at det nu er udformet som en lovbestemt indberetningspligt, og hvor det er præciseret, at indberetningspligten gælder, uanset om den pågældende har erhvervsmæssige aktiviteter eller ej.

§ 11, stk. 2, i bekendtgørelse nr. 890 af 10. juli 2015 om indberetningspligter m.v. efter skattekontrolloven (udmøntning af § 7 A, stk. 2)

§ 24, stk. 2

Bestemmelsen er en videreførelse af § 11, stk. 2, i bekendtgørelse nr. 890 af 10. juli 2015 om indberetningspligter m.v. efter skattekontrolloven, i relation til ydelserne omfattet af bestemmelsens stk. 1.

Bestemmelsen fastsætter, at indberetningspligten efter stk. 1 omfatter såvel pengeydelser som naturalier, og at naturalieydelser skal værdiansættes til markedsværdien. Markedsværdien vil skulle fastsættes i overensstemmelse med de skattemæssige principper for værdiansættelse af naturalier. Markedsværdien vil dermed som udgangspunkt være den værdi, som det må antages at koste modtageren at anskaffe godet i almindelig fri handel, og dette fremgår nu af loven frem for af bekendtgørelse.

Indberetningen

Efter SIL § 24, stk, 1, skal alle, der i en kalendermåned, i sit virke har udbetalt eller godskrevet gave- og legatbeløb som nævnt i ligningslovens § 7 O, stk. 1, nr. 1, indberette herom til indkomstregisteret, jf. §§ 3 og 4 i lov om et indkomstregister

Indberetningen vil omfatte gave- og legatbeløb, der ydes én gang for alle af offentlige midler, legater, kulturelle fonds og lignende her i landet eller i udlandet, når gaven eller legatet udelukkende har karakter af en anerkendelse af modtagerens fortjenester.

De omhandlede beløb er omfattet af den lempelige beskatning i ligningslovens § 7 O, stk. 1, nr. 1.

Indberetningspligten påhviler alle, der som led i sit virke har udbetalt de nævnte beløb i en kalendermåned. Efter gældende ret påhviler indberetningspligten den, der i sin virksomhed udbetaler beløbene.

At der skal være tale om virksomhed indebærer, at den pågældende udbetaler skal være erhvervsdrivende og arbejde ud fra et formål om at indtjene overskud i forbindelse med sine aktiviteter. Den foreslåede omformulering skyldes et ønske om at præcisere, at indberetningspligten gælder, uanset om den pågældende har erhvervsmæssige aktiviteter eller ej. Nogle af de omhandlede udbetalere af legater m.v. har ikke sådanne erhvervsmæssige aktiviteter. Med den foreslåede omformulering vil disse også omfattes af indberetningspligten.

Værdiansættelse til markedsværdi

SIL § 24, stk. 2, fastsætter, at indberetningspligten efter stk. 1 omfatter såvel pengeydelser som naturalier, og at naturalieydelser skal værdiansættes til markedsværdien.

Markedsværdien vil skulle fastsættes i overensstemmelse med de skattemæssige principper for værdiansættelse af naturalier. Markedsværdien vil dermed som udgangspunkt være den værdi, som det må antages at koste modtageren at anskaffe godet i almindelig fri handel.

Kilde: Ligningsvejledningen/Den Juridiske Vejledning

Læs også:
BEREGNER
Med Skatteberegning 2023, kan du beregne skatten for indkomståret 2023. Da skatteberegneren har form af et Excel-regneark, er det muligt at gemme de indtastede oplysninger på din egen computer. Skal du beregne skatten for indkomståret 2022, skal du i stedet benytte Skatteberegning 2022.
,, Advokat Tommy V. Christiansen har gjort gældende, at der på intet tidspunkt rejses kritik af klienten, og at klienten selv må tage stilling til, hvorvidt der er grundlag for en reaktion og i givet fald må anlægge en injuriesag.
En lejeindtægt fra udlejning af et værelse til beboelse vil i mange tilfælde være skattefri. Det gælder, uanset om du selv ejer din bolig eller er lejer.
,, I de løbet af de nævnte tre år har Østre Landsret afsagt i alt 162 domme i skattesager. I disse har den skattepligtige fået helt eller delvis medhold i 19 af sagerne. Det svarer til, at de skattepligtige har tabt 88% af sagerne.

I Østre Landsret findes der 3 dommere, der har deltaget i henholdsvis 23, 28 og 37 skattesager, og som aldrig har givet en skatteyder medhold i noget, hverken helt eller delvis.
,, I en artikel i Berlingske Tidende afviser Dommerforeningens formand, at der er behov for specialisering ved domstolene.
,, Skattemyndighedernes opgave er at forvalte den lovgivning, som gælder på skatteområdet. Ved varetagelsen af denne opgave skal myndighederne opretholde borgernes tillid til, at myndighederne holder sig til lovgrundlaget. Den opretholdes ikke, hvis myndighederne giver skatteyderen en opfattelse af, at en lovbunden afgørelse - f.eks. en skatteansættelse - er genstand for forhandling med SKAT.
SKAT er pr. 1. juli 2018 blevet splittet op i 7 styrelser: Skattestyrelsen, Toldstyrelsen, Vurderingsstyrelsen, Gældsstyrelsen, Motorstyrelsen, Udviklings- og Forenklingsstyrelsen samt Administrations- og Servicestyrelsen.
,, Udlejes et sommerhus, som også benyttes privat, vil lejeindtægten ofte være skattefri. I visse tilfælde vil en del af lejen dog skulle beskattes.
,, Selvstændige, der driver deres virksomhed som et ApS eller et A/S, vil således igen kunne få omkostningsgodtgørelse, når en afgørelse fra SKAT indbringes for Landsskatteretten eller de almindelige domstole.
Kommuneskatte­procenterne bliver lagt til grund ved skatteberegningen for indkomståret 2023. Afgørende er, i hvilken kommune man havde bopæl den 5. september 2022.

,, Rigsrevisionens undersøgelse har vist, at der i knap halvdelen af klagesagerne ikke findes dokumentation for den afgørelse, som SKAT har truffet, og at et af hovedprincipperne inden for forvaltningsretten - officialprincippet - er tilsidesat. Det er i sådanne sager ikke muligt at vurdere, om SKAT har taget saglige hensyn i klagebehandlingen.

Rigsrevisionens beretning om den offentlige ejendomsvurdering, august 2013

Skatteberegnere
Skattesager
Befordring
Rejse
Erhvervsmæssige udgifter
Personalegoder
Lønmodtagere
Virksomheder
Ægteskab og samliv
Børn
Studerende
Bolig og fast ejendom
Motor
Pension
Aktier, obligationer og fordringer
Gaver, legater og gevinster
Arv og succession
Arbejde i udlandet
Flytning til og fra Danmark
Told og afgift
! Materialet på TAX.DK har alene til formål at informere generelt om udvalgte retsregler. Har du behov for at træffe beslutning om, hvorvidt - og i givet fald hvordan - du skal handle i et konkret tilfælde, bør du altid søge bistand hos en skatterådgiver eller anmode om et bindende svar fra SKAT.