A.A.7.7.1 Kvittering
Indhold
Dette afsnit handler om kvittering, når Skatteforvaltningen modtager henvendelse fra borger/virksomhed.
Afsnittet indeholder:
- Baggrund
- Kvitteringens indhold
- Undtagelse for at kvittere
Baggrund
Formålet med at kvittere for modtagelse af en henvendelse til Skatteforvaltningen er at informere borgeren/virksomheden om Skatteforvaltningens håndtering af sagen og dermed også nedsætte behovet for at rette henvendelse til Skatteforvaltningen under sagens forløb.
Pligten til at udsende kvittering kan udledes af Justitsministeriets vejledning om Forvaltningsloven, pkt. 206.
Endvidere bygger kvitteringspligten på god forvaltningsskik, hvor udtalelser fra Folketingets ombudsmanden danner grundlag for, hvad der antages at være god forvaltningsskik,
I Skatteforvaltningen er der opstillet et internt mål om, at der skal kvitteres indenfor 14 dage efter modtagelse af en henvendelse, bortset fra aktindsigt, hvor der gælder en lovbestemt sagsbehandlingsfrist. Se nærmere afsnit A.A.6.2.3 Kompetence og sagsbehandling ved afgørelser om aktindsigt om underretning.
Kvitteringens indhold
Kvitteringen skal informere om tidsfristen for forventet besvarelse. Endvidere kan kvitteringen orientere om, hvem der er sagsbehandler, eller i hvilken afdeling henvendelsen skal besvares. I kvitteringen er der ligeledes mulighed for at bede om eventuelle yderligere oplysninger.
Kan sagen ikke færdigbehandles inden for den tidsfrist, der er oplyst, underretter Skatteforvaltningen herom. Endvidere skal oplyses om, hvorfor sagens behandling har trukket ud, og hvornår behandlingen nu forventes afsluttet.
Undtagelse for at kvittere
Kvittering kan undlades i de tilfælde, hvor henvendelsen færdigbehandles inden for 14 dage.
I sådanne tilfælde kan fx en afgørelse sendes ud uden forudgående kvittering.
Læs også:
I Østre Landsret findes der 3 dommere, der har deltaget i henholdsvis 23, 28 og 37 skattesager, og som aldrig har givet en skatteyder medhold i noget, hverken helt eller delvis.
,, Rigsrevisionens undersøgelse har vist, at der i knap halvdelen af klagesagerne ikke findes dokumentation for den afgørelse, som SKAT har truffet, og at et af hovedprincipperne inden for forvaltningsretten - officialprincippet - er tilsidesat. Det er i sådanne sager ikke muligt at vurdere, om SKAT har taget saglige hensyn i klagebehandlingen.
Rigsrevisionens beretning om den offentlige ejendomsvurdering, august 2013
Værelsesudlejning (hus og ejerlejlighed)
Værelsesudlejning (andelsbolig)
Skattefri avance ved salg af hus
Skattefri avance ved salg af ejerlejlighed
Erhvervsmæssig sommerhusudlejning
Registreringsafgift for nye og brugte motorkøretøjer
Registreringsafgift ved indførsel af brugt bil