Kan SKAT blive bundet af et svar, der ikke formelt udgør et bindende svar? Kan SKAT blive bundet af en uformel forhåndstilkendegivelse? Hvad sker der, hvis man har disponeret i henhold til et uformelt svar fra SKAT?
A.A.4.1 Hvad er en uformel forhåndstilkendegivelse ? kendetegn og afgrænsning
Indhold
Dette afsnit handler om, hvad en uformel forhåndstilkendegivelse er, samt om afgrænsningen til bindende svar og andre udtalelser fra Skatteforvaltningen.
Afsnittet indeholder:
- Individuel og konkret forhåndstilkendegivelse
- Synonymer til uformel forhåndstilkendegivelse
- En uformel forhåndstilkendegivelse er ikke bindende for Skatteforvaltningen
- Afgrænsning til bindende svar
- Afgrænsning til andre udtalelser
- Overblik - hvad siger retspraksis.
Individuel og konkret forhåndstilkendegivelse
Mundtlige eller skriftlige tilkendegivelser med et konkret indhold, som er afgivet af Skatteforvaltningen til en bestemt borger eller virksomhed, betegnes under ét som uformelle forhåndstilkendegivelser.
At en forhåndstilkendegivelse betegnes som uformel, signalerer, at den kan have forskellig form og indhold, og der er ingen lovregler herom.
Synonymer til uformel forhåndstilkendegivelse
En uformel forhåndstilkendegivelse kaldes også en uformaliseret forhåndstilkendegivelse eller en uformel forhåndsbesked.
En uformel forhåndstilkendegivelse er ikke bindende for Skatteforvaltningen
En uformel forhåndstilkendegivelse er ikke bindende for Skatteforvaltningen. Men forhåndstilkendegivelsen kan helt undtagelsesvis blive bindende for Skatteforvaltningen ved en efterfølgende afgørelse, hvis den opfylder de særlige betingelser, som retspraksis stiller.
Bliver en uformel forhåndstilkendegivelse undtagelsesvis bindende, beskrives det i retspraksis således, at borgeren/virksomheden kan støtte ret ud fra et forventningsprincip. Se afsnit A.A.4.3 Betingelser for at støtte ret på en forhåndstilkendegivelse.
Afgrænsning til bindende svar
Hvis borgeren/virksomheden ønsker en tilkendegivelse fra Skatteforvaltningen, som der med sikkerhed kan støttes ret på, skal borgeren/virksomheden i stedet anmode om et bindende svar. Se afsnit A.A.4.2 Forholdet til vejledningspligten og Skatteforvaltningens pligt til at give en uformel forhåndstilkendegivelse og A.A.3 Bindende svar samt bindende tariferingsoplysninger og bindende oprindelsesoplysninger.
Et bindende svar kan betegnes som en formel forhåndstilkendegivelse med et konkret indhold. Indholdet, formen og den bindende virkning er klart beskrevet i skatteforvaltningslovens kapitel 8. Bindende svar er med få undtagelser bindende for skattemyndighederne i 5 år. Se afsnit A.A.3.10 Bindende virkning fremadrettet
Afgrænsning til andre udtalelser
En generel udtalelse, der er rettet til en bestemt borger/virksomhed, og som er givet som led i Skatteforvaltningens opfyldelse af vejledningsforpligtelsen er ikke forhåndstilkendegivelser. Se FVL § 7. Se om Skatteforvaltningens vejledningspligt i afsnit A.A.7.4.1 Vejledningspligt og A.A.4.2 Forholdet til vejledningspligten og Skatteforvaltningens pligt til at give en uformel forhåndstilkendegivelse.
En generel udtalelse fra Skatteforvaltningen, der ikke er rettet til en konkret borger/virksomhed, er heller ikke en uformel forhåndstilkendegivelse. Generelle udtalelser er i stedet udtryk for Skatteforvaltningens generelle praksis på et område. Tilsvarende er en intern regel i form af en intern meddelelse, et styresignal eller Skatteministeriets juridiske vejledninger ikke forhåndstilkendegivelser. Om der kan støttes ret herpå afgøres i stedet ud fra lighedsgrundsætningen. Se afsnit A.A.7.1 Lighedsgrundsætningen og praksisændring om lighedsgrundsætningen.
Overblik - hvad siger retspraksis
Det er retspraksis, der afgør, om en uformel forhåndstilkendegivelse helt undtagelsesvis binder Skatteforvaltningen ved en efterfølgende afgørelse.
Retspraksis bygger på almindelige forvaltningsretlige principper om tilbagekaldelse og ugyldighed af forvaltningsafgørelser.
Det er en grundlæggende forudsætning for, at en uformel forhåndstilkendegivelse kan blive bindende, at spørgeren har modtaget en klar, positiv og entydig tilkendegivelse og disponeret i overensstemmelse med den. Se nærmere afsnit A.A.4.3 Betingelser for at støtte ret på en forhåndstilkendegivelse om betingelserne for, at en uformel forhåndstilkendegivelse undtagelsesvis binder Skatteforvaltningen.
Selvom de nævnte betingelser undtagelsesvis er opfyldt, vil relevante urigtige eller ændrede forudsætninger, under alle omstændigheder betyde, at den uformelle forhåndstilkendegivelse ikke bliver bindende for Skatteforvaltningen. Se afsnit A.A.4.4 Der må ikke være urigtige eller ændrede forudsætninger om, at der ikke må foreligge urigtige eller ændrede forudsætninger.
Hvis der er taget et forbehold i den uformelle forhåndstilkendegivelse om, at den ikke er bindende, kan det betyde, at der ikke kan støttes ret på den, uanset, at den i øvrigt opfylder retspraksis krav til at blive bindende. Se afsnit A.A.4.5 Forbehold i forhåndstilkendegivelsen om forbehold i forhåndstilkendegivelsen.
Læs også:
I Østre Landsret findes der 3 dommere, der har deltaget i henholdsvis 23, 28 og 37 skattesager, og som aldrig har givet en skatteyder medhold i noget, hverken helt eller delvis.
,, Rigsrevisionens undersøgelse har vist, at der i knap halvdelen af klagesagerne ikke findes dokumentation for den afgørelse, som SKAT har truffet, og at et af hovedprincipperne inden for forvaltningsretten - officialprincippet - er tilsidesat. Det er i sådanne sager ikke muligt at vurdere, om SKAT har taget saglige hensyn i klagebehandlingen.
Rigsrevisionens beretning om den offentlige ejendomsvurdering, august 2013
Værelsesudlejning (hus og ejerlejlighed)
Værelsesudlejning (andelsbolig)
Skattefri avance ved salg af hus
Skattefri avance ved salg af ejerlejlighed
Erhvervsmæssig sommerhusudlejning
Registreringsafgift for nye og brugte motorkøretøjer
Registreringsafgift ved indførsel af brugt bil