Til forside TAX.DK - skat & afgift
Den Juridiske Vejledning 2022-2
<< >>

A.A.1.12.1 It-tilsynets organisering, formål, opgaver, beføjelser og whistleblowerordning

Indhold

Afsnittet indeholder:

  • It-tilsynets organisering og formål
  • It-tilsynets opgaver og beføjelser
  • Whistleblowerordning.

It-tilsynets organisering og formål

For at styrke tilsynet og styringen med Skatteforvaltningens it-portefølje er der ved lov nr. 2187 af 29. december 2020 om Tilsynet med told- og skatteforvaltningens it-område oprettet et It-tilsyn.

Lov om Tilsynet med told- og skatteforvaltningens it-område trådte i kraft den 1. januar 2021.

Tilsynet udøver sine funktioner i fuld uafhængighed. Se lov om Tilsynet med told- og skatteforvaltningens it-område § 1, stk. 2.

It-tilsynet skal understøtte det tilsyn, der allerede foregår i Skatteministeriet, og supplere den rådgivning, der ydes af Statens It-råd. It-tilsynet skal yde rådgivning i forhold til Skatteforvaltningens it-område med særligt fokus på Skatteforvaltningens væsentligste udfordringer, herunder håndteringen af legacy-udfordringen og implementeringen af store lovkomplekser som f.eks. boligskatteforliget og nye EU-regler på toldområdet.

Det uafhængige it-tilsyn skal understøtte en styrket parlamentarisk kontrol af Skatteministeriets it-drift og it-udvikling. Med et særskilt it-tilsyn får regeringen og Folketinget uafhængige eksperter at læne sig op ad, når budgetter og tidsplaner for Skatteministeriets omfattende og komplekse it-drift og it-udvikling skal fastlægges.

It-tilsynets opgaver og beføjelser

It-tilsynet har en række beføjelser til at kontrollere og udtale sig om driften, vedligeholdelsen og udviklingen af Skatteforvaltningens it-område. Det kan ske enten på baggrund af en anmodning eller af egen drift. Skatteforvaltningen forpligtes til at overdrage de oplysninger, som It-tilsynet måtte efterspørge, sammen med de relevante dokumenter mv.

For at understøtte den parlamentariske kontrol skal Skatteforvaltningen underrette It-tilsynet og forelægge sagen for skatteministeren, hvis Skatteforvaltningen undtagelsesvist beslutter ikke at følge en anbefaling i en udtalelse fra It-tilsynet. Skatteministeren underretter Folketingets Skatteudvalg, hvis en anbefaling fra It-tilsynet ikke følges.

It-tilsynet afgiver årlige redegørelser for sit arbejde, som offentliggøres. Se lov om Tilsynet med told- og skatteforvaltningens it-område § 9.

Tavshedspligt

Skatteforvaltningslovens § 17 om tavshedspligt finder tilsvarende anvendelse for tilsynet. Se lov om Tilsynet med told- og skatteforvaltningens it-område § 11.

Inhabilitet

Forvaltningslovens §§ 3 og 4 finder tilsvarende anvendelse ved tilsynets medlemmers og ansatte i sekretariatets behandling af en sag. Se lov om Tilsynet med told- og skatteforvaltningens it-område § 10.

Se også 

For yderligere oplysninger om It-tilsynet henvises til It-tilsynets hjemmeside www.itti.dk og lov om Tilsynet med told- og skatteforvaltningens it-område.

Whistleblowerordning

It-tilsynet behandler indberetninger om alvorlige fejl i eller uregelmæssigheder forbundet med it-driften og udviklingen af Skatteforvaltningens it-systemer. Dette skal medvirke til at sikre, at eventuelle fejl og uhensigtsmæssigheder vedrørende både drift og udvikling af Skatteforvaltningens it-systemer bringes frem i lyset.

Se lov om Tilsynet med told- og skatteforvaltningens it-område § 4, stk. 1, nr. 4.

It-tilsynet modtager indberetninger fra Skatteministeriets whistleblowerordning. Denne ordning skal sikre, at ansatte, tidligere ansatte og samarbejdspartnere i Skatteministeriet får mulighed for at ytre sig - også anonymt - om fejl eller uhensigtsmæssigheder i både it-driften og it-udviklingen, så der kan handles i tide, og problemer kan blive løst.

Indberetninger skal sendes til Skatteministeriets whistleblowerordning. Det uafhængige It-tilsyn på Skatteforvaltningens område vil blive underrettet om henvendelsen. It-tilsynet vurderer, om en henvendelse giver tilsynet anledning til at foretage yderligere behandling.

Se også 

Link til Skatteministeriets whistleblowerordning

https://www.skm.dk/whistleblowerordning/

Kilde: Ligningsvejledningen/Den Juridiske Vejledning

Læs også:
BEREGNER
Med Skatteberegning 2023, kan du beregne skatten for indkomståret 2023. Da skatteberegneren har form af et Excel-regneark, er det muligt at gemme de indtastede oplysninger på din egen computer. Skal du beregne skatten for indkomståret 2022, skal du i stedet benytte Skatteberegning 2022.
,, Advokat Tommy V. Christiansen har gjort gældende, at der på intet tidspunkt rejses kritik af klienten, og at klienten selv må tage stilling til, hvorvidt der er grundlag for en reaktion og i givet fald må anlægge en injuriesag.
En lejeindtægt fra udlejning af et værelse til beboelse vil i mange tilfælde være skattefri. Det gælder, uanset om du selv ejer din bolig eller er lejer.
,, I de løbet af de nævnte tre år har Østre Landsret afsagt i alt 162 domme i skattesager. I disse har den skattepligtige fået helt eller delvis medhold i 19 af sagerne. Det svarer til, at de skattepligtige har tabt 88% af sagerne.

I Østre Landsret findes der 3 dommere, der har deltaget i henholdsvis 23, 28 og 37 skattesager, og som aldrig har givet en skatteyder medhold i noget, hverken helt eller delvis.
,, I en artikel i Berlingske Tidende afviser Dommerforeningens formand, at der er behov for specialisering ved domstolene.
,, Skattemyndighedernes opgave er at forvalte den lovgivning, som gælder på skatteområdet. Ved varetagelsen af denne opgave skal myndighederne opretholde borgernes tillid til, at myndighederne holder sig til lovgrundlaget. Den opretholdes ikke, hvis myndighederne giver skatteyderen en opfattelse af, at en lovbunden afgørelse - f.eks. en skatteansættelse - er genstand for forhandling med SKAT.
SKAT er pr. 1. juli 2018 blevet splittet op i 7 styrelser: Skattestyrelsen, Toldstyrelsen, Vurderingsstyrelsen, Gældsstyrelsen, Motorstyrelsen, Udviklings- og Forenklingsstyrelsen samt Administrations- og Servicestyrelsen.
,, Udlejes et sommerhus, som også benyttes privat, vil lejeindtægten ofte være skattefri. I visse tilfælde vil en del af lejen dog skulle beskattes.
,, Selvstændige, der driver deres virksomhed som et ApS eller et A/S, vil således igen kunne få omkostningsgodtgørelse, når en afgørelse fra SKAT indbringes for Landsskatteretten eller de almindelige domstole.
Kommuneskatte­procenterne bliver lagt til grund ved skatteberegningen for indkomståret 2023. Afgørende er, i hvilken kommune man havde bopæl den 5. september 2022.

,, Rigsrevisionens undersøgelse har vist, at der i knap halvdelen af klagesagerne ikke findes dokumentation for den afgørelse, som SKAT har truffet, og at et af hovedprincipperne inden for forvaltningsretten - officialprincippet - er tilsidesat. Det er i sådanne sager ikke muligt at vurdere, om SKAT har taget saglige hensyn i klagebehandlingen.

Rigsrevisionens beretning om den offentlige ejendomsvurdering, august 2013

Skatteberegnere
Skattesager
Befordring
Rejse
Erhvervsmæssige udgifter
Personalegoder
Lønmodtagere
Virksomheder
Ægteskab og samliv
Børn
Studerende
Bolig og fast ejendom
Motor
Pension
Aktier, obligationer og fordringer
Gaver, legater og gevinster
Arv og succession
Arbejde i udlandet
Flytning til og fra Danmark
Told og afgift
! Materialet på TAX.DK har alene til formål at informere generelt om udvalgte retsregler. Har du behov for at træffe beslutning om, hvorvidt - og i givet fald hvordan - du skal handle i et konkret tilfælde, bør du altid søge bistand hos en skatterådgiver eller anmode om et bindende svar fra SKAT.