A.C.3.5.3.8 Bødeniveau ved overtrædelse af SKL § 84, nr. 2, begrænset transfer pricing dokumentationspligt
Indhold
Dette afsnit handler om fastsættelse af ordensbøde for at overtræde SKL (skattekontrolloven) § 84, nr. 2.
Afsnittet indeholder:
- Regel
- Pligter omfattet af reglen
- Bødeudmåling
- Prøvesager.
Regel
Ved udmåling af bødestraf for overtrædelse af SKL (skattekontrolloven) § 84, nr. 2 (tidligere SKL-Lbk 1264 § 14, stk. 4), forudsættes det i lovbemærkningerne til bestemmelsen, at bødeniveauet for overtrædelse af SKL-Lbk 1264 § 14, stk. 4, der blev indsat ved lov nr. 591 af 18. juni 2012, videreføres.
Se også
Afsnit A.C.3.2.1.2.5 Forskellige oplysningspligter, SKL-Lbk 1264 § 14 Forskellige oplysningspligter, SKL-Lbk 1264 § 14.
Afsnit A.C.3.2.1.3.4.2 Begrænset transfer pricing dokumentationspligt, SKL § 84, nr. 2 Begrænset TP-dokumentationspligt SKL (skattekontrolloven) § 84, nr. 2.
Pligter omfattet af reglen
SKL (skattekontrolloven) § 84, nr. 2, omfatter
- opfyldelse af betingelserne for begrænset TP-dokumentationspligt, jf. SKL (skattekontrolloven) § 40.
Bødeudmåling
Bødeudmåling for overtrædelse af SKL (skattekontrolloven) § 84, nr. 2, viderefører principperne for bødeudmåling efter SKL-Lbk 1264 § 14, stk. 4, jf. lovbemærkningerne til SKL (skattekontrolloven) § 84.
Det forudsættes, at bødeberegningen tager udgangspunkt i:
- virksomhedens omsætning, eller
- virksomhedens antal ansatte.
Bøden udmåles som det største af de to beløb, der fremkommer ved beregning efter de to beregningsmetoder.
Hvis antallet af ansatte er under 250, skal bødeudmålingen foretages i forhold til omsætningen.
Beregning efter virksomhedens omsætning:
Omsætning | |
op til 500 mio. kr. | 0,5 % af omsætningen |
fra 500 mio. kr. op til 1 mia. kr. | + 0,1 % af omsætningen |
Over 1 mia. kr. | + 0,05 % af omsætningen |
Eksempel:
Omsætning 500 mio. kr. (500 mio. kr. x 0,5 %) = 2,5 mio. kr. i bøde.
Omsætning 1 mia. kr. ((500 mio. kr. x 0,5 %) + (500 mio. kr. x 0,1 %)) = 3 mio. kr. i bøde.
Beregning efter antal ansatte:
Antal ansatte | Bøde |
250-299 | 1,50 mio. kr. |
300-349 | 1,75 mio. kr. |
350 + | 2,00 mio. kr. |
Antallet af ansatte
- omregnes til heltidsansatte
- opgøres ud fra de månedlige indberetninger til indkomstregisteret, og
- opgøres som et gennemsnit for det pågældende indkomstår.
Bøden målt efter antal ansatte kan som udgangspunkt ikke blive større end 2 mio. kr.
Såfremt de urigtige eller vildledende oplysninger om opfyldelse af betingelserne for anvendelse af forenklet transfer pricing dokumentation vedrører flere indkomstår, vil bøden blive beregnet for hvert år for sig ud fra ovennævnte principper, hvorefter den samlede bøde kan forhøjes med op til 50 pct., hvis overtrædelsen er begået som led i en systematisk overtrædelse af skattelovgivningen.
Bemærk
En bøde kan nedsættes, hvis en eller flere af de i straffeloven angivne strafnedsættelsesgrunde foreligger, ligesom en bøde tilsvarende kan forhøjes, hvis der foreligger skærpende omstændigheder, som angivet i straffeloven. Se afsnit A.C.3.5.5 Strafnedsættelsesgrunde Strafnedsættelsesgrunde og A.C.3.5.6 Strafskærpelsesgrunde Strafskærpelsesgrunde.
Prøvesager
Det er domstolene, der skal fastlægge principperne for udmåling af bøden. Der skal derfor anlægges prøvesager for at fastlægge et ensartet bødeniveau, inden Skattestyrelsens straffesagsenheder kan udmåle administrative bøder.
Læs også:
I Østre Landsret findes der 3 dommere, der har deltaget i henholdsvis 23, 28 og 37 skattesager, og som aldrig har givet en skatteyder medhold i noget, hverken helt eller delvis.
,, Rigsrevisionens undersøgelse har vist, at der i knap halvdelen af klagesagerne ikke findes dokumentation for den afgørelse, som SKAT har truffet, og at et af hovedprincipperne inden for forvaltningsretten - officialprincippet - er tilsidesat. Det er i sådanne sager ikke muligt at vurdere, om SKAT har taget saglige hensyn i klagebehandlingen.
Rigsrevisionens beretning om den offentlige ejendomsvurdering, august 2013
Værelsesudlejning (hus og ejerlejlighed)
Værelsesudlejning (andelsbolig)
Skattefri avance ved salg af hus
Skattefri avance ved salg af ejerlejlighed
Erhvervsmæssig sommerhusudlejning
Registreringsafgift for nye og brugte motorkøretøjer
Registreringsafgift ved indførsel af brugt bil