I.A.3.3 Afgiftens størrelse og beregning
Indhold
Dette afsnit beskriver >opgørelse af brændstofforbrugsafgiften,< > < tillægsafgift for privat benyttelse af varebiler >og< partikeludledningsafgift. > <
Afsnittet indeholder:
- > < >Opgørelse af afgiften<
- > <
- > <
- Tillægsafgift for privat benyttelse af varebiler (privatbenyttelsesafgift)
- Partikeludledningsafgift
>Opgørelse af afgiften<
Der skal betales afgift af alle afgiftspligtige bilers brændstofforbrug >eller CO2-udledning.<
>For biler, der er registreret første gang den 1. juli 2021 eller senere, opgøres afgiften på baggrund af bilens CO2-udledning pr. kørt kilometer. Senere om afgørelse af afgiften for disse biler i afsnit I.A.3.3.1 Opgørelse efter CO2-udledning . <
>For øvrige afgiftspligtige biler opgøres afgiften på baggrund af bilens brændstofforbrug. Senere om afgørelse af afgiften for disse biler i afsnit I.A.3.3.2 Opgørelse efter brændstofforbrug.<
><
Tillægsafgift for privat benyttelse af varebiler (privatbenyttelsesafgift)
For varebiler med en tilladt totalvægt på ikke over 3.500 kg, betales et tillæg for privat anvendelse og for blandet privat og erhvervsmæssig anvendelse efter VÆGTAL § 2 a. Se BRÆNDAL § 3 a. Se afsnit I.A.4.3 Afgiftens størrelse om privatbenyttelsesafgift.
Partikeludledningsafgift
For dieseldrevne person- og varebiler med en tilladt totalvægt på ikke over 3.500 kg, betales i visse tilfælde et tillæg på 1.000 kr. om året.
Dette gælder kun, hvis partikeludledningen enten ikke er målt eller er målt til mere end 5 mg pr. kilometer ved typegodkendelse i henhold til Rådets direktiv 70/220/EØF af 20. marts 1970 om tilnærmelse af medlemsstaternes lovgivning om foranstaltninger mod luftforurening forårsaget af emission fra motorkøretøjer eller i henhold til Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EF) nr. 715/2007 om typegodkendelse af motorkøretøjer med hensyn til emissioner fra lette personbiler og lette erhvervskøretøjer (Euro 5 og Euro 6), om adgang til reparations- og vedligeholdelsesinformationer om køretøjer. Se BRÆNDAL § 3 b.
Der skal ikke betales tillæg for en bil, hvis bilen > < er monteret med et godkendt partikelfilter. >Det er synsvirksomhederne, der kontrollerer, at det eftermonterede partikelfilter er godkendt og virker.<
> < >Færdselsstyrelsen <fastsætter regler om godkendelse af disse partikelfiltre til eftermontering og om den kontrol, synsvirksomheden skal foretage. Pligten til at betale tillægget bortfalder fra det tidspunkt, hvor Motorstyrelsen modtager en anmeldelse fra synsvirksomheden om, at det eftermonterede partikelfilter er godkendt og virker.
Se også
Se bekendtgørelse nr. 1474 af 21. december 2009 om fritagelse for partikeludledningsafgift ved eftermontering af partikelfilter.
Læs også:
I Østre Landsret findes der 3 dommere, der har deltaget i henholdsvis 23, 28 og 37 skattesager, og som aldrig har givet en skatteyder medhold i noget, hverken helt eller delvis.
,, Rigsrevisionens undersøgelse har vist, at der i knap halvdelen af klagesagerne ikke findes dokumentation for den afgørelse, som SKAT har truffet, og at et af hovedprincipperne inden for forvaltningsretten - officialprincippet - er tilsidesat. Det er i sådanne sager ikke muligt at vurdere, om SKAT har taget saglige hensyn i klagebehandlingen.
Rigsrevisionens beretning om den offentlige ejendomsvurdering, august 2013
Værelsesudlejning (hus og ejerlejlighed)
Værelsesudlejning (andelsbolig)
Skattefri avance ved salg af hus
Skattefri avance ved salg af ejerlejlighed
Erhvervsmæssig sommerhusudlejning
Registreringsafgift for nye og brugte motorkøretøjer
Registreringsafgift ved indførsel af brugt bil